خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

ساخت ۵۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی در کشور بعد از انقلاب اسلامی

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۱۴۶

معاون وزیر آموزش و پرورش از ساخت ۵۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی در کشور بعد از انقلاب اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین تجلیل از مهندسین برتر سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور صبح امروز ۱۳ اسفند ماه برگزار شد.

"حمید خان‌محمدی" معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی ۵۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی در کشور ساخته شده است، گفت: هر راهی که مهندس می سازد، مادام العمر باقی می ماند و به همین دلیل مهندسان تلاش می کنند به بهترین وجه عمل کنند. اگر مدرسه ای ساخته نشود که دانش آموزی وجود ندارد و دانایی در منطقه فراموش می شود و با بازماندگان از تحصیل مواجه می شویم.

خان‌محمدی افزود: از سال ۵۴ تاکنون ۱۰۵ هزار فضای آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است در دورافتاده ترین روستاها که شاید ساعتها زمان لازم است تا به آنجا برسیم مهندسان مدرسه می سازند. در منطقه ای که کانون زلزله کرمانشاه بود، بین ساختمان های اداری دستگاه ها در زلزله، مدارس سالم باقی مانده بودند و این فضاها تبدیل به پایگاه های امن شده بود.درایت، دست پاکی و دلسوزی مهندسان علت ایمنی مدارس بوده است.

وی ادامه داد: ما در فضاهایی که می‌سازیم بیمار درمان نمی‌شود بلکه انسان تربیت می شود به همین دلیل بسیار حساس و مهم است. ما می توانستیم مهندسی در هر دستگاه دیگری باشیم اما جایی را می سازیم که تربیت آموخته مدارس خود را مدیون آن فضا می دانند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطرنشان کرد: در افتتاح ۹۵۰ مدرسه با ۴ هزار کلاس، خوابگاهی ساخته شد که امکان تحصیل ۸۰ دانش آموز را فراهم کرده بود. از خاک به سازه رسیدن آن هم در سیستم دولتی که تخصیص بودجه و... می‌خواهد آسان نیست. ‌ما در این مدت از سرانه یک و نیم متر مربع به ۵.۸ رسیده ایم.

خان‌محمدی افزود: در زلزله بم خیلی از پروژه ها آسیب دیده بود، اما همانجا هم مدارس با آیین نامه های حداقلی و نوساز پایدار ماندند.قبلا ۶۵ درصد از مدارس ناایمن ما مستحکم بودند و حالا ۱۸ درصد آنها ایمنی کافی ندارند و ۴ هزار و ۵۰۰ کلاس درس در دوسال اخیر ایمن سازی شد.

معاون وزیر گفت: برنامه ششم کامل محقق نشد. در این دولت حدود ۳ پرداخت از محل ذخیره ارزی برای توسعه و تجهیز مدارس تخصیص یافت. ۲ هزار و ۲۰ ظرفیت و ۱۰ هزار کلاس درس ایجاد و افزوده و مدارس بازسازی شد. ما باید از سرانه ۵.۸ به سرانه به ۶.۱ برای هر دانش آموز برسیم و در برنامه هفتم دو دهم از واحد مالیات از ارزش افزوده برای تخریب و بازسازی مقاوم سازی مدارس اختصاص پیدا می‌کند و این عزم مجلس برای مقاوم سازی است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تاکید کرد: باید سالی ۳۰ هزار کلاس درس بسازیم تا استاندارد بالا برود.در روستاها یک سازه است که دولت آن را می سازد و آن مدرسه است.

خان‌محمدی بیان کرد: اطلسی در اختیار خیرین مدرسه ساز قرار می‌گیرد تا سرانه ها را مشاهده کنند. ما تلفیق موضوع تجهیز، تعمیر، هوشمندسازی، استاندارد سازی و... را با هم پیش می‌بریم که کار ساده ای نیست. در دولت سیزدهم روزانه حدود ۸ فضای آموزشی در کشور تحویل داده می شود.

او گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس یک میلیون نفر یعنی ۲۵۰ هزار خانوار سالیانه جابه‌جایی جمعیت دارند. در برخی کشورها برای جابه‌جایی مجوز لازم است تا ببینند زیرساخت کافی وجود دارد یا خیر.بار جابه‌جایی جمعیت دانش آموزی در این مهاجرت ها مشکل ایجاد می‌کند. یکی از دلایلی که مدارس کانکس وارد شد برای پدیده مهاجرت بود. ما بخاطر همین جابه‌جایی ها کمتر از سه ماه متوجه می شویم به دانش آموزان یک منطقه افزوده شده است! ما دنبال ایده ای هستیم که از سازه هایی قابل جابه‌جایی بهره ببریم که با جابه‌جایی جمعیتی مشکلی ایجاد نشود. بی‌مهابا مسکن می‌سازیم ولی به فضای آموزشی توجه نداریم. در مجمتع مسکونی بالای ۲۰۰ نفر باید به فضاهای آموزشی توجه شود. ما در تهران مدارسی داریم که دو شیفت هستند و تنها زمانی که مدارس از مدار آموزش خارج هستند سه ماه تابستان است. استانهای تهران و تبریز و اصفهان با این معضل مواجه هستند.

خان‌محمدی ادامه داد: حضور خیرین به عنوان یاور اصلی ما چالش کاهش سرانه ها را در نقاط پرتراکم و حساس مدنظر قرار داده اند.

معاون وزیر افزود: ۱۰ هزار پروژه نیمه تمام داریم که با کمک خیرین می‌توان آن را به اتمام رساند و اگر خیرین کارخانه دار اعتبار را تامین کنند می توانند بخشی از مالیات را با این کار پرداخت کنند.

خان‌محمدی در آخر گفت: ما در دولت سیزدهم ۶ هزار و ۷۵۰ مدرسه و فضای آموزشی تکمیل و تجهیز کردیم یعنی ظرفیت ۳۲ کلاس و ۴ میلیون متر مربع را تحویل دادیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز