خبرگزاری کار ایران

رقابت دانشجویان برای ساخت ماهواره مکعبی در دانشگاه صنعتی شریف

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۰۰۲۶

آیین افتتاحیه مسابقه طراحی و ساخت ماهواره مکعبی «QSAT» در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این مسابقه ۵۱ تیم از ۱۵ استان کشور شرکت خواهند کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، مسابقه طراحی و ساخت ماهواره مکعبی کیوب ست (تاسواره) با هدف ترویج دانش فنی و ایجاد بخش خصوصی توانمند و نیز تربیت نیروی متخصص و کارآمد در این حوزه، در محل سالن استاد ربیعی برگزار شد. 

در ابتدای مراسم حسن حدادپور معاون پژوهش و فناوری و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس اسبق سازمان فضایی گفت: صنعت فضایی در آینده بشر تأثیر شگرفی دارد. 

وی افزود: در دنیا کشورهای متعدد هم برنامه فضایی را جدی گرفته‌اند، ما در منطقه حرکت را شروع کرده‌ایم، اما باقی کشورها تندتر از ما دویده‌اند و مسئولان این حوزه باید اهتمام بیشتری بورزند و دانشجویان و سربازان ارتش فضایی نیز باید بیشتر تلاش کنند. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: زمانی اسپیس ایکس اعلام کرد که قصد دارد ۴ هزار و ۴۵۰ ماهواره به فضا بفرستد و منظومه ماهواره‌ای تشکیل دهد. بعد از مدتی این تعداد را به ۱۲ هزار و بعد از آن به ۴۲ هزار ماهواره افزایش داد. 

حدادپور در ادامه با تاکید بر اهمیت برگزاری مسابقه طراحی و ساخت ماهواره مکعبی با تیم‌سازی و تعامل علاقه‌مندان برای کمک به صنعت فضایی درخصوص کیوب ست (تاسواره) توضیح داد: کیوب ست (تاسواره) به نوعی از ماهواره‌های کوچک گفته می‌شود که به‌صورت ماهواره‌ای متشکل از واحدهای مکعب‌شکل در ابعاد ۱۰×۱۰×۱۰ سانتی‌متر و وزنی در حدود ۱۳۰۰ گرم تعریف شده‌اند. 

به بیان دیگر، تاسواره‌ها ماهواره‌هایی هستند متشکل از واحدهای ساختاری مکعبی که بتوان آن‌ها را درون یک خشاب با قابلیت یکپارچه‌سازی با سامانه پرتابگر جانمایی کرد و به آسانی در مدار قرار داد. 

با تقسیم‌بندی انجام گرفته بر اساس وزن، تاسواره‌ها بسته به این که از چند واحد تشکیل شده باشند جزء «پیکو ماهواره‌ها» یا «نانو ماهواره‌ها» قرار می‌گیرند. 

تاسواره‌ها معمولاً با ابزاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار قرار داده می‌شوند یا به صورت محموله ثانویه در کنار محموله اصلی در پرتاب ماهواره‌های بزرگ‌تر در مدار قرار می‌گیرند. 

در دهه اخیر، تاسواره‌ها زمینه‌ساز پیشرفت‌های مهمی در علوم مختلف مانند: فیزیک فضایی و خورشیدی، شاخه‌های زمین‌شناسی و سنجش از راه دور و زیست‌شناسی بوده‌اند. 

سپس کیانی دبیر کمیته علمی مسابقه در خصوص روند مسابقه و نحوه ارزیابی توضیح داد. 

در ادامه شهرابی مدیرعامل شرکت امید فضا، درس آموخته پروژه‌های فضایی و انتظاری، درس آموخته پروژه ماهواره مصباح مطالبی در خصوص این صنعت ارائه کردند. همچنین رئیسی از پژوهشگاه فضایی ایران به معرفی پژوهشگاه و فعالیت‌های آن پرداخت. 

گفتنی است این رقابت به مدت ۱۲ ماه در سه مرحله طراحی مفهومی و اولیه، طراحی جزئی و ساخت نمونه مهندسی اجرا می‌شود. همچنین برای ۳ تیم برتر که به مرحله نهایی وارد می‌شوند، هزینه قطعات، ساخت و آزمون تامین خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز