خبرگزاری کار ایران

جلوگیری از خروج ارز با تبدیل خشکاله به کود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۹۹۸۰

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: هدایت خشکاله به سمت تامین کود و نهاده‌های دامی مورد نیاز کشاورزی و دامپروری می تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی خادم ثامنی ظهر امروز (یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲) در اولین نشست ملی هم اندیشی و مدیریت راهبردی خشکاله که در سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اعلام این خبر گفت: ما در کشور ۱۵ تا ۱۶ میلیون هکتار اراضی کشاورزی و نزدیک به ۲ میلیون هکتار اراضی باغی داریم که نزدیک به یک میلیون هکتار از آنها دارای خاک مرغوب هستند و خشکاله می تواند به عنوان کود مفید جهت استفاده در اراضی مذکور مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: سالانه نزدیک به ۲۵ میلیون تن نهاده دامی به در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که ۷۵ درصد آن وارداتی است و خشکاله می تواند به صورت بهداشتی و مطابق ضوابط بخشی از این نیاز را برآورده کند و این حتی از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۵ کارگروه ملی مدیریت پسماند در کشور برگزار شده است که هماهنگی های بین دستگاهی در آنها انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی ما در این خصوص تصویب و کاهش آیین نامه کاهش کیسه های پلاستیکی بوده است که به علت مدت زمان بسیار کم استفاده از آنها تاثیر بسیار منفی در شیرابه ها دارند.

وی با اشاره به اینکه تلاش ها در کارگروه ملی بعد از تدوین استاندارد، نهایتا منجر به ممنوع شدن استفاده از کیسه های پلاستیکی شد، اضافه کرد: شیرابه های پسماندهای تر مطابق مطالعات انجام یافته COD بالای ۳۰ هزار PPM تولید می کنند و این منجر به آلودگی شدید آبهای زیرزمینی می گردد.

خادم ثامنی تاکید کرد: مدیریت پسماند مطابق قانون بر عهده سازمان شهرداری ها است و سالانه ۲۰ میلیون تن پسماند عادی در کشور تولید می شود که نزدیک به ۶۵ درصد آن زباله های تر می باشد که یکی از عوامل اصلی تولید شیرابه های خطرناک است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز