خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

واکنش عضو شورا به مشکلات جا به جایی و حمل و نقل معلولانِ خیلی شدید

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۰۶۴

عضو شورای اسلامی شهر تهران به مشکلات جا به جایی و حمل و نقل معلولانِ خیلی شدید واکنش نشان داد.

«سید جعفر تشکری هاشمی» رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت ارائه خدمات در سامانه حمل‌ونقل معلولان توضیح داد: در ماه‌های اخیر، با توجه به درخواست جمعی از افراد توان‌یاب، اعضای شورا با همکاری مسئولان مدیریت شهری از خروج سامانه حمل‌‌ونقل معلولان پایتخت از ذیل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران جلوگیری کردند و خوشبختانه جابه‌جایی افراد قطع نخاع دارای معلولیت شدید و خیلی شدید در سطح شهر، همچنان با هزینه بسیار اندک توسط این سامانه و زیر نظر شرکت واحد و با استفاده از بودجه تصویب‌شده برای این شرکت توسط شورای اسلامی شهر تهران انجام می‌شود. 

وی افزود: سامانه حمل‌و‌نقل معلولان به صورت ویژه به افرادی که دچار قطع نخاع شده‌اند و معلولیت‌های شدید یا خیلی شدید دارند، خدمات‌رسانی می‌کند.‌ خودروهای وَن مورد استفاده در این سامانه به بالابر برقی مجهز هستند و اگر خود افراد توان‌یاب بخواهند، افراد همراه آن‌ها نیز می‌تواند سوار خودرو شوند و آن‌ها را در سطح شهر همراهی کنند. خوشبختانه در حال حاضر ۸۰ خودروی وَن در سامانه حمل‌و‌نقل معلولان وجود دارد و برنامه‌ریزی شده است که با پیش‌بینی بودجه لازم در سال‌های آتی، از سال آینده هر سال ۴۰ دستگاه وَن به این سامانه اضافه شود. 

تشکری هاشمی با بیان این که سامانه حمل‌و‌نقل معلولان، سامانه تخصصی جابه‌جا کردن افراد دارای توان‌یاب است که به صورت ویژه به معلولان قطع نخاعی که از ویلچر استفاده می‌کنند، خدمات‌رسانی می‌کند، عنوان کرد: در این سامانه هم از رانندگان آموزش‌دیده و هم از تجهیزات ویژه جابه‌جایی افراد توان‌یاب استفاده می‌شود، زیرا می‌دانیم عمده افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند، نمی‌توانند به‌راحتی با تاکسی یا دیگر مودهای حمل‌‌ونقلی در سطح شهر تردد کنند و باید شرایط مخصوصی برای خدمات‌رسانی به آن‌ها وجود داشته باشد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: یکی دیگر از خدماتی که شهرداری به افراد دارای معلولیت ارائه می‌کند، سرویس دانش‌آموزان استثنایی است که با کمک شرکت خودروسرویس شهر، این خدمات از ابتدای سال تحصیلی جاری تا امروز بدون وقفه و به صورت رایگان به این دانش‌آموزان ارائه شده است و شورای شهر نیز در سال ۱۴۰۲، ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه به عنوان منابع تکمیلی در این زمینه در نظر گرفته است که خدمات سرویس رایگان دانش‌آموزان استثنایی با مشکل مواجه نشود. 

عضو شورای شهر با یادآوری این نکته که تمام معلولان تحت پوشش بهزیستی در شهر تهران می‌توانند از کارت‌بلیت رایگان مترو و اتوبوس استفاده کنند، بیان کرد: علاوه بر افراد دچار قطع نخاع که می‌توانند از خدمات سامانه حمل‌و‌نقل معلولان بهره‌مند شوند، شهرداری تهران برای سال آینده ارائه خدمات متنوعی را به سایر افراد دارای معلولیت مد نظر دارد که قرار است یا به صورت لایحه و برای تصویب به صحن شورا ارائه شود یا این که منابع مالی مورد نیاز و راهکارهای اجرایی ارائه این خدمات در فرآیند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری پیش‌بینی شود. 

وی با تاکید بر این که رانندگان سامانه حمل‌و‌نقل معلولان افراد آموزش‌دیده‌ای هستند و براساس شرح شغل تعریف‌شده، موظف هستند که معلولان را با استفاده از بالابرهای برقی سوار خودروهای وَن این سامانه کنند، اظهار داشت: راننده موظف است که وقتی به درب منزل یا محل کار یک معلول می‌رسد، از خودرو پیاده شود و بالابر برقی را آماده کند و حتی اگر کسی همراه معلول نبود، فرد توان‌یاب را خودش وارد خودرو کند و قفل‌های مربوطه را برای فرد توان‌یاب ببندد و از ایمن بودن سفر او با خودروی خود مطمئن شود. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در این فرآیند لازم نیست که معلول از روی ویلچر خود بلند شود، بلکه تنها لازم است که شخص همراه معلول، ویلچر را با استفاده از بالابر برقی نصب‌شده توسط راننده،‌ به داخل خودرو هدایت کند و حتی اگر کسی همراه با فرد توان‌یاب نبود، راننده موظف است خودش این کار را انجام دهد. همچنین راننده موظف است که از سالم بودن بالابر برقی در تمام مواقع اطمینان حاصل کند که خدمات‌رسانی به استفاده‌کنندگان سامانه حمل‌ونقل معلولان با مشکل مواجه نشود. 

تشکری هاشمی ادامه داد: عموما اعضای خانواده یا همراهان افراد دارای معلولیت خیلی شدید، آن‌ها را از داخل منزل به بیرون می‌آورند و با کمک راننده و با استفاده از بالابر برقی، سوار خودروی وَن سامانه حمل‌ونقل معلولان می‌کنند، اما ممکن است همراهان برخی معلولان خیلی شدید، امکان انجام این کار را نداشته باشند. در این وضعیت، راننده قانونا موظف نیست که افراد دارای معلولیت خیلی شدید را از داخل منزل بلند کند و به داخل خودرو انتقال دهد و در چنین شرایطی ممکن است در تردد این دسته از معلولان در سطح شهر مشکل ایجاد شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز