خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

در حوزه ساخت‌ مسکن، فقط به دنبال تکنولوژی چینی‌ها هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۰۱۹

ورود اتوبوس‌های برقی چینی تا شهریور ۱۴۰۳

شهردار تهران جهت ارائه گزارش دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری پایتخت به چین در دویست و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران حضور یافت.

به گزارش ایلنا، در جریان برگزاری دویست و سیزدهمین صحن علنی شورای شهر تهران، علیرضا زاکانی شهردار تهران، جهت ارائه گزارش دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری به چین و قراردادهای منعقد شده درخصوص توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت و دیگر بخش ها در صحن شورا حاضر شد و در توضیحاتی با بیان اینکه ایام اخیر با نام و یاد ۲۴ هزار شهید شهر تهران معطر شد، اظهار کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون تهران، هویت و کارکرد و اثرگذاری آن بر تاریخ معاصر چراغ راه و مایه مباهات بود. لذا از تمام کسانی که این افتخار را خلق کرده اند، تقدیر می کنیم.

زاکانی با اشاره به برف روبی معابر پایتخت در بارندگی اخیر با تلاش ۲۱ هزار نفر، یادآور شد: نیروهای انسانی شهرداری تهران تلاش کردند که مردم آسایش داشته باشند. برای ما مهم است که مدیر ما ۴۸ ساعت نخوابد تا مردم آسایش داشته باشند.

وی به آتش سوزی بیمارستان گاندی نیز اشاره کرد و افزود: از آتش نشانان تقدیر می کنیم که در آن شرایط بیمارستان، زمینه ارائه خدمت به بیماران و انتقال آنها را فراهم کردند. اورژانس تهران همکاری ویژه و اساسی در این زمینه داشت که تلاش نیروهای این مجموعه نیز قابل تقدیر است.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که اینگونه حوادث زمینه اصلاح بنیادی جهت جلوگیری از حوادث بعدی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه تمام ضد انقلاب بسیج شدند تا این حادثه را به لکه ناکارآمدی نظام تبدیل کنند، گفت: خوشبختانه در حوزه عمل با افتخار قدم برداشته شد و در روشن سازی افکار عمومی نیز به خوبی اقدام شد.

زاکانی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت مدیرکل دفتر پایش شهرداری تهران، گفت: مرحوم محمد امیرآبادی ویژگی های شاخصی داشت که مهمترین آن کاربلدی، تلاش با تمام وجود، تلاش مخلصانه و به دور از هیاهو  بود. از دست دادن چنین مدیر نمونه ای برای ما بسیار سخت است.

شهردار تهران با اشاره به سفر خود به چین و همکاری مشترک با شرکت های چینی برای خدمت به مردم، یادآور شد: یک برنامه ریزی ارتباطی با مسیر مشخصی با سایر کشورها دنبال شده که چین یکی از این کشورهاست و هدف استفاده از تکنولوژی چینی ها و سرمایه گذاری توسط چین بوده است.

وی با بیان اینکه دو سفر در ماه های اخیر به چین انجام شد، تأکید کرد: در سفر اول به ۱۳ شهر چین سفر کردیم تا در مرحله واقعیت، ظرفیت مجموعه ها شناسایی شود. درنهایت سه قرارداد به نتیجه رسید که شامل تامین ۷۹۱ واگن مترو و یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو برای تأمین اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت و احداث خط ۱۱ مترو است.

زاکانی با اعلام اینکه در مورد احداث خط ۹ و تونل شهید متوسلیان نیز در سفر چینی ها به تهران مورد بحث قرار گرفت، گفت: عدد یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی به یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو رسید. برای زباله سوز نیز ۵۷۹ میلیون یورو تفاهم اولیه صورت گرفت و در کنار آن سرفصل هتل سازی و ساختمان سازی و ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی باز شد.

شهردار تهران با بیان اینکه عدد تفاهم اولیه ۱۲ میلیارد یورو بود، گفت: همکاران ما در مرحله بعدی به چین سفر کرده و از مجموعه های مختلف برای انعقاد قراردادها بازدید کردند. در نهایت گام چهارم کار، سفر ما به چین انجام شد.

وی همچنین تصریح کرد: در این سفرها پنج جنس سرفصل مالی باز شد؛ با توجه به دو سر فصل تکنولوژی و تأمین مالی چین، برای اولین بار در تعامل با این کشور، چین وارد عمل شد تا یوزانس انجام دهد و تأمین مالی کند و پا فراتر بگذارد و شریک ما شود و سرمایه گذاری انجام دهد.

زاکانی افزود: بخش اول تعهدات مبنی بر تأمین ۷۹۱ واگن مترو بود که تأمین مالی آن توسط دولت صورت گرفت. ما با وزارت کشور تفاهم کردیم که ۲۸۰ واگن دیگر نیز به واگن های قبل اضافه شود. ۱۱۳ واگن داخلی نیز داریم که ۸۵ درصد آن تولید داخلی است و با همکاری جهاد دانشگاهی، شهرداری، مپنا و بخش خصوصی تولید می شود. ۲۸۰ واگن نیز مبتنی بر قرارداد اولیه توسعه می یابد و با احتساب واگن های داخلی در مجموع به هزار و ۱۸۴ واگن می رسد.

شهردار تهران با بیان اینکه یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل و نقل، ۵۷۹ میلیون یورو در زباله سوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی است، اظهار کرد: بسته سفیر اخیر شامل ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ ه زار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی بلند برای مسیر فرودگاه و بخش های مشابه است. مدت زمان و جرائم هم در این قراردادها پیش بینی شده است. پرداخت اولیه صورت بگیرد تا ۶ ماه آینده، گمرک بندرعباس اتوبوس ها را به ما تحویل خواهد داد.

وی ادامه داد: در بخش زباله سوز در تهران مشاور گرفته ایم و کارها در حال انجام است و تا پایان همین ماه گزارش مشاور ارائه خواهد شد و اگر مجوزها در اسفندماه از وزارت صمت، استاندارد و محیط زیست اخذ شود، پیش از عید عقد نهایی پیمان انجام خواهد شد. ۳۰ درصد از هزینه ۵۷۹ میلیون یورویی توسط ما تأمین می شود و مابقی را چین مشارکت خواهد کرد و از ۱۲ تا ۱۵ سال این مشارکت ادامه خواهد داشت.

زاکانی با بیان اینکه در بخش هوشمندسازی نیز شرکت های بزرگ چینی به ما مشاوره هایی دادند، گفت: قرار شد پس از ایام عید چینی ها سفری به تهران صورت بگیرد تا طرح های اولیه ارائه و زمینه انتقال ظرفیت فراهم شود.

وی با اعلام اینکه سه نوبت جلسه با چینی ها برای تراموا برگزار شد، تصریح کرد: شورای عالی ترافیک برای چهار خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ و دو خط سریع السیر از شمال غرب به جنوب شرق و از شمال شرق به جنوب غرب و همچنین دو خط تراموا، دو خط بی آرتی و یک خط اتوبوس، تکالیفی را مشخص کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه تراموای چرخ لاستیکی در این سفر مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: خط ۸، ۹ و ۱۱ و تونل شهید متوسلیان با رقم ۳.۵ تا چهار میلیارد یورو نیز مورد بررسی قرار گرفت. سه شرکت ایرانی توانمند که مورد اعتماد شهرداری در ساخت و ساز مترو و مورد قبول چینی ها بودند، انتخاب شدند و تفاهم سه جانبه ای منعقد شد تا این چهار مورد آغاز شود. ما پیش پرداخت نمی دهیم و بعد از پنج درصد پیشرفت فیزیکی، تهاتر ملک صورت می گیرد.

زاکانی با بیان اینکه پشتیبانان مالی چینی برای این طرح ها دو مجموعه هستند، اظهار کرد: در بسته چهارم کاری؛ هتل، ساختمان و دو شهربازی و یک پارک آبی مطرح شد. ما تفاهم کردیم پنج هتل پنج ستاره با مشارکت آنها ساخته شود، ۲۰۰ هزار واحد مسکن نیز صنعتی سازی شود و دو شهربازی و دو پارک آبی نیز در تهران ایجاد شود. طراحی تمامی این موارد توسط ایرانی ها مبتنی بر مبانی ملی و معماری ایرانی- اسلامی انجام می شود و آنچه طلب می کنیم تکنولوژی ساخت و سپس انتقال آن است. با این تکنولوژی عمر سرمایه های شهر حفظ خواهد شد. در این بسته پنج میلیارد دلار برای هتل و مسکن و عددی کمتر از ۲ میلیارد دلار برای مراکز تفریحی پیش بینی شده است.

وی با اعلام اینکه سه ورزشگاه نیز با مشارکت چینی ها و تأمین مالی آنها ساخته خواهد شد، گفت: سرفصل گردشگری برای سالیانه یک میلیون نفر نیز باز شد که جزئیات مالی ندارد.

شهردار تهران تأکید کرد: در بخش اول تعهدات برای تأمین واگن با دولت و شهرداری است؛ در فصل دوم تعهد با شهرداری به صورت تنفس یک ساله برای موتور، سه ساله برای اتوبوس، یک و نیم ساله برای تاکسی و ون است.

وی افزود: ما پروژه ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی را شامل سه خط مترو و تونل شهید متوسلیان آغاز می کنیم بدون اینکه در ابتدا رقمی پرداخت شود.

زاکانی با بیان اینکه مجرای تصویب این طرح ها شورای شهر است، تصریح کرد: قیمت ها زمین تا آسمان با قیمت های قبلی متفاوت است؛ برای مثال در حوزه اتوبوس عدد ۱۰۰ هزار یورو افزایش یافته است.

وی همچنین تصریح کرد: ۲۷۳ هزار یورو برای اتوبوس های برقی داخلی پیش بینی شده و عملاً بیش از ۵۳ هزار یورو از رقم  کاهش یافته است. به طوری که از ۳۱۶ هزار به ۲۷۳ هزار یورو رسید که آورده گسترده ای برای ما به شمار می رود. بخش زیادی از این منابع توسط دولت و از سرفصل ماده ۱۲ و صرفه جویی انرژی تأمین می شود.

شهردار تهران با بیان اینکه سرفصل جدیدی برای کلانشهر تهران باز می شود، گفت: هرکاری برای مردم تهران انجام دهیم کم است؛ کارکردهای ما معطوف به هویت ایرانی- اسلامی و داشته های فکری داخلی خواهد بود و تنها انتقال تکنولوژی مدنظر است. برای تمامی بخش ها بر انتقال تکنولوژی تأکید کرده ایم و در ابتدا قطعات و سپس تکنولوژی انتقال خواهد یافت.

زاکانی در پاسخ به پرسش اعضای شورا نیز با بیان اینکه مدل مالی طرح ها کاملا شفاف است، گفت: در بخش های ناظر بر تاکسی، اتوبوس، ون و وموتورسیکلت، هوشمندسازی و زباله سوز، ۲۰ درصد اولیه از منابع خارجی تأمین می شود و ما ریالی می پردازیم و ۸۰ درصد را نیز چینی ها یوزانس خواهند کرد. برای تک تک این موارد با رئیس کل بانک مرکزی بحث و بررسی انجام داده ایم.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: بخش اول که واگن هاست، کاملاً مشخص است و در مترو استفاده می شود. در بخش دوم باید شرکت سهامی عام تشکیل دهیم و سهام به مردم و رانندگان فروخته شود. شهرداری با خلاقیت، تنها می خواهد مشکل مردم را حل کند. رانندگان ما سهام دار شرکت اتوبوسرانی خواهند شد و از وضعیت خودمالکی و خصوصی خارج خواهند شد و کار حرفه ای و دقیق خواهد شد. شهرداری در این زمینه درآمد ثابت و پایدار خواهد داشت. در گذشته با استفاده از امکانات شهرداری، صاحب مال می شدند و امروز مردم و رانندگان مشارکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: صندوق ذخیره و صندوق بازنشستگی در این زمینه وارد خواهند شد؛ تجهیز سیستم های نوین مالی نیز امکانی به این بخش ها می دهد که ظرف یک سال امور را با کمک مردم دنبال کنند. پول مردم با حساب و کتاب در این بخش صرف خواهد شد و در بورس و مسکن محبوس نخواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه ما هیچ پولی نمی دهیم، تأکید کرد: همانطور که گفتیم بعد از پنج درصد از انجام کار در خط ۸، ۹ و ۱۱ مترو و تونل شهید متوسلیان، تهاتر کار صورت خواهد گرفت و پیرامون آن مولدسازی خواهد شد. با مولدسازی انجام شده، بیش از این ارقام تهاتر به شهر باز خواهد گشت. ما چیزی نمی دهیم بلکه خلق ثروت و خلاقیت می کنیم.

شهردار تهران با اعلام اینکه برای احدداث یک خط شاید سه تا چهار هزار میلیارد تومان پرداخت کرده ایم اما زمینه جدیدی در بحث مترو باز شده که در ابتدا مبلغی را پرداخت نکنیم، گفت: در تأمین پارک آبی و شهربازی هم ما زمین هایی داریم که هم می توانیم این زمین ها را به صورت خام بفروشیم و هم می توانیم زمین ها را مولدسازی کرده و در قالب بورس عرضه کنیم. ما به هیچ عنوان تصدی گری نمی کنیم بلکه زمین ها را مولدسازی خواهیم کرد.

وی افزود: این برای ما دردناک است که مردم مسکن نداشته باشند و اجاره نشین باشند؛ لذا برای گره گشایی از کار مردم وارد شده ایم. شهرداری تهران در تأمین مسکن استطاعت پذیر وظیفه و مسئولیت مستقیم دارد. هدف گذاری ما نوسازی و ایمن سازی شهر است و مردم می توانند در این قالب صاحب مسکن می شوند. مبلغی که به شهرداری خواهد رسید نیز برای شهر هزینه خواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه تصدی گری ورزشگاه ها با شهرداری خواهد بود و اگر بتوانیم این ورزشگاه ها را واگذار خواهیم کرد، گفت: در این بخش هدف درآمدزایی نیست بلکه ارائه خدمت به مردم است.

شهردار تهران با اعلام اینکه ما تأمین مالی خارجی انجام داده ایم که توسط دولت و با مشارکت شهرداری صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از آن با مشارکت مردم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: الگوی واگن سازی ما به صورت مشارکت با چینی ها در ارائه خدمات پس از فروش و حرکت به سمت تولید داخلی است و با تمام شرکت هایی که وارد مذاکره شدیم، تفاهم کرده ایم.

قطعی شدن تضامین تأمین ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی، ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس و ۱۰ هزار ون

زاکانی با بیان اینکه قیمت و تضامین تأمین ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی، ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰ هزار ون قطعی است، یادآور شد: در بخش زباله سوز، ظرفیت ۶ هزار تنی مطرح شده بود اما مشاور در حال مشورت فنی است تا در نهایت به قرارداد منجر شود.

شهردار تهران با اعلام اینکه طرح جامع پیش از این به شورای عالی ترافیک رفته بود و اواخر دهه ۹۰ شهرداری مکلف به اصلاحات شده بود، گفت: ما اصلاحات را اعمال کردیم و به شورای عالی ترافیک ارائه دادیم و این موارد، طرح جامع ترافیک نبود. ما موارد را به کمیسیون عمران و حمل و نقل ارائه دادیم و جلسات بررسی آن برگزار شد.

وی تأکید کرد: ما به هیچ عنوان طرح جامع ترافیک را به شورای عالی ترافیک نبردیم و تنها اصلاحات ارائه شد که به اتفاق آراء در شورا به تصویب رسید.

زاکانی با بیان اینکه اجرای خطوط بی آرتی و تراموا کاملاً قانونی است، یادآور شد: فاصله نظر تا عمل زیاد است؛ بسیار متفاوت است که در صحنه عمل کنیم یا از دور وضعیت را نگاه کنیم.

شهردار تهران با اعلام اینکه هزار و ۸۶۰ اتوبوس در ابتدای کار دوره ششم مدیریت شهری وجود داشت، اظهار کرد: تنها ۸۸۰ اتوبوس در خطوط فعال بود و امروز ۲ هزار و ۸۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند.

وی افزود: ما سه هزار دستگاه اتوبوس داخلی خریداری کردیم اما ۵۰۰ دستگاه به دلیل عدم انجام تعهدات از سوی خودروساز، حذف شد. ما هم پول و هم آبرو داده ایم. به طوری که ۲۷۳ هزار یورو برای خودروسازان داخلی در نظر گرفته ایم. قیمت خودروسازان داخلی ۵۳ هزار یورو از خودروهای خارجی بالاتر بود.

زاکانی با بیان اینکه آنچه برای ما اهمیت دارد خدمت به مردم و آسایش آنهاست، یادآور شد: متولی کار در کشور می گفت که ما هزار و ۹۰۰ مشکل داریم و این عدد بسیار قابل تأمل بود.

وی افزود: ما هزینه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی را پرداخت کردیم. در بسته جدید برای شرکت عقاب و اسنا، مبالغی را در نظر گرفتیم و این وظیفه ماست اما اینکه خودروسازان انتظار داشته باشند مردم را اسیر آنها کنیم، قابل پذیرش نیست. مگر می شود ما پول را به خودروسازی بدهیم که خودروهای خود را دپو کرده است؟ اگر این خودروها کیفیت خوبی داشت حتماً خریداری می شد. ما مواردی را هم که خرید کرده ایم، پشیمانیم. ما مردم را اسیر این خودروسازان نخواهیم کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه با آمار اورهال تعداد اتوبوس های شهر به بیش از سه هزار دستگاه رسیده که ۲ هزار و ۸۰ دستگاه در سطح شهر فعال هستند، تصریح کرد: اگر خودروسازان داخلی اتوبوس با کیفیت و با قیمت مناسب بدهند؛ حتماً خریداری خواهد شد.

وی افزود: در بخش TOD و طرح جامع ریلی، منطقه هفت تعداد سه ایستگاه را بازسازی کرده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

زاکانی با اعلام اینکه اقدامات خوبی انجام شده و حتماً گزارشات آن در اختیار شورا قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: نمایندگان بانک مرکزی در سفر اخیر به چین در کنار ما بودند که این حضور بسیار مؤثر بود. بانک شهر بانک واسط ما برای خرید به نمایندگی از بانک مرکزی است.

شهردار تهران با بیان اینکه هزار دستگاه اتوبوس دیزلی از شرکت عقاب، 500 دستگاه از اسنا، 500 دستگاه از سبلان و 500 دستگاه از پارسیان خریداری کرده ایم، گفت: ما از شرکت عقاب و اسنا بسیار رضایت داریم اما برخی خودروسازان بدقولی کرده اند. 9 هزار و 763 میلیارد تومان پرداخت کرده ایم که 9 هزار و 591 میلیارد تومان نقد و مابقی حواله است. ما لیستی از املاک به این شرکت ها ارائه می دهیم و کارشناس رسمی قیمت ها را تعیین می کند.

زاکانی در پایان تأکید کرد: ما در تلاش هستیم که کمک کنیم گره خودروسازان داخلی نیز باز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز