خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

تهدیدات ناشی از تغییرات اقلیمی را به فرصت تبدیل کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۷۳۲

وزیر راه و شهرسازی از تدوین لایحه تغییر اقلیم در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: با نگاه به ظرفیت‌های ملی و بومی و استفاده از تجربیات و تحقیقات دانشمندان و جوانان نخبه کشور، می‌توانیم تهدیدات ناشی از تغییرات اقلیمی را به فرصت‌هایی برای ایجاد تحول در مسیر پیشرفت کشور و به تبع جامعه بشری تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرداد بذرپاش صبح امروز دوشنبه (۹ بهمن ۱۴۰۲) در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم افزود: هر چند نقش کشورهای مختلف در زمینه تغییرات اقلیمی در مقایسه با یکدیگر متفاوت است، اما با توجه به پیشرفت و توسعه روزافزون کشور ایران در زمینه‌های مختلف، لازم است پیوست زیست محیطی هر کدام از پروژه‌های توسعه ای تهیه شود، تا اقلیم کشور دستخوش تغییرات کمتری شود.

وی بیان کرد: از دیگر پیشنهادات مهم در این زمینه می‌توان به برنامه ریزی جهت تبدیل کشور ایران به قطب بین المللی انرژی پاک خورشیدی منطقه با استفاده از منابع عظیم انرژی خورشیدی در مناطق مرکزی و جنوبی به عنوان دریای انرژی، برنامه ریزی و حمایت از شرکتهای دانش بنیان در ارتقای فناوریهای نوین در دانش، نیروگاه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، امواج دریا، باد و صادرات محصولات یاد شده، حمایت از دانشگاه‌ها و مطالعات پژوهشی با هدف بهبود سیستم ها در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سیستمهای با بهره وری بالای انرژی و امکان کشت دوم برخی محصولات با توجه به تغییر رژیم دمایی و کاهش یا حذف روزهای یخبندان در برخی مناطق اشاره کرد.

بذرپاش گفت: یکی از اقدامات مهم در این بخش برگزاری کنفرانسهای علمی با حضور محققین و سیاستگذاران به منظور آگاهی بخشی و افزایش ظرفیتهای علمی کشور در جهت مقابله با آثار تغییر اقلیم است. بر این باور هستم با نگاه به ظرفیتهای ملی و بومی و استفاده از تجربیات و تحقیقات دانشمندان و جوانان نخبه کشور، می‌توانیم تهدیدات ناشی از تغییر اقلیم را به فرصتهایی برای ایجاد تحول در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و به تبع جامعه بشری تبدیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: استفاده از انرژی‌های پاک و سبز جهت تامین سوخت و انرژی، یکی از دستاوردهای مهم هم افزایی میان دانشمندان و سیاستگذاران است که نیاز به سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر برای آموزش اقشار مختلف در استفاده حداکثری از بخش انرژی‌های سبز است. براساس روندهای جهانی، می‌توان دریافت که مناسبترین گزینه برای تنوع بخشی به سبد انرژی کشور، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر است.

بذرپاش‌اضافه کرد: برای نمونه پیش بینی روند آینده تولید برق در جهان نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ میلادی انرژی خورشیدی به بزرگترین منبع تولید برق بشر تبدیل خواهد شد که ایران نیز با توجه به استعداد جغرافیایی خود در میزان تابش خورشید در میان سایر منابع انرژیهای تجدیدپذیر دارای پتانسیل بالایی برای توسعه انرژی خورشید و صادرات آن دستاورد حتی به کشورهای منطقه است.

عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار داشت: یکی از سیاست‌های کلان راهبردی و قطعی جمهوری اسلامی ایران، ضرورت گسترش «اقتصاد سبز» با رونق صنایع کم کربن، استفاده از انرژیهای پاک و اصلاح الگوی تولید است. در این راستا دولت سیزدهم نیز اقدامات قابل توجهی در بعد داخلی و بین المللی انجام داده است؛ از جمله اینکه لایحه تغییر اقلیم در دولت سیزدهم جهت اجرا تدوین شده است و در کنار سیاست فوق الذکر ظرفیت‌های قانونی نظیر ماده ۱۹ قانون هوای پاک نیز وجود دارد که به صورت خلاصه اشاره به تولید ۳۰ درصد از برق کشور از محل انرژیهای تجدیدپذیر دارد.

وی تاکید کرد: عزم راسخ مدیران در راستای تحقق این قانون خواهد توانست نقش جمهوری اسلامی ایران را در مدیریت تغییر اقلیمی منطقه به صورت چشم افزونی افزایش دهد. حرکت در مسیر درست، مستلزم بهینه سازی مصرف انرژی و سازگاری با اثرات تغییر اقلیم و به‌کارگیری روش‌ها و فناوری‌های نوین در صنایع برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و جایگزینی سوختهای سبز است.

وی در پایان گفت: آسیب‌های احتمالی رصد شده است و در راستای تامین انرژی پاک به‌ویژه انرژی خورشید و باد و همچنین انرژی گداخت هسته‌ای صلح آمیز، سرمایه گذاری و بستر مناسبی برای کسب دانش و فناوری در این حوزه ها فراهم شود. همچنین افزایش آگاهی عمومی نسبت به تغییر اقلیم و فرهنگ‌سازی و هدایت افکار عمومی می‌تواند به تدوین سیاست‌ها و قوانین ملی منجر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز