خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

آیا «امتیازات چهارگانه برای ازدواج دهه‌شصتی‌های روستایی» در شهرها اجرایی خواهد شد؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۱۹۰۳

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: متاسفانه تجرد قطعی امروز در شهرهای کوچک و بویژه روستاها نیز به چشم می‌خورد. دلیل تجرد قطعی در مناطق کوچکتر و روستاها این است که مهاجرت از روستا بخصوص مهاجرت مردان از روستاها به شهرها بیشتر شده و همین امر افزایش میزان تجرد قطعی را در پی داشته است.

«انسیه خزعلی» معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد ارتباطات این معاونت با آموزش و پرورش و یافتن راهکارهایی برای مشکلاتی مانند ترک تحصیلان دانش آموزان بویژه دانش آموزان دختر، توضیح داد: در سفرهایی که به استان‌های مختلف کشور داریم، یکی از مباحث مورد تاکید بحث دانش آموزان بازمانده از تحصیل است و یکی از بودجه‌هایی که تصویب می‌شود، در راستای بازماندگان و ترک تحصیل کنندگان است. 

بازماندگی از تحصیل منحصر به یک جنس نیست

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: در استان‌ها جنسیت دانش آموزانی که ترک تحصیل می‌کنند با یکدیگر متفاوت است؛ در برخی استان‌ها دختران بیشتر ترک تحصیل کرده‌اند و در بعضی از استان‌ها آمار پسران بیشتر است. بنابراین بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته، بازماندگی از تحصیل منحصر به یک جنس نیست و خیلی وقت‌ها می‌بینیم که در مواردی ترک تحصیل پسران به دلایل مختلف بیشتر هم بوده است. 

خزعلی با بیان اینکه در مورد ترک تحصیل دختران بیشترین عامل مربوط به دسترسی نداشتن به امکانات آموزشی است، ادامه داد: به عنوان نمونه در مناطق روستایی در صورتی که چند روستای نزدیک به هم هستند، شرایطی را باید فراهم کرد که دختران به روستای مرکزی یا شهر مجاور مراجعه کنند و لازم است در خصوص این دختران هزینه خوابگاه و حمل و نقل را تسهیل کنیم که به چنین دلایلی از تحصیل باز نمانند. تا به حال حرکت‌های خوبی انجام شده و تعداد زیادی از بازماندگان از تحصیل در چندسال اخیر به تحصیل بازگشته‌اند. 

تجرد قطعی عمدتا متوجه دهه شصتی‌هاست

در ادامه معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به سوال دیگری در مورد تجرد قطعی در بین جوانان که منحصر به شهرهای بزرگ هم نیست و در شهرستان‌ها نیز شاهد چنین پدیده‌ای هستیم، اظهار کرد: تجرد قطعی عمدتا اکنون متوجه جوانان دهه شصتی است. به همین منظور سعی کردیم برای متولدین این دهه، با توجه به بودجه اختصاص داده شده و محدودیت‌هایی که داریم، برنامه چهارگانه امتیازات و پشتیبانی‌های چهارگانه را داشته باشیم. 

معاون رئیس جمهور توضیح داد: این امتیازات و پشتیبانی‌ها دارای ظرفیت‌هایی برای اعطای تسهیلات ازدواج، تسهیلات جهیزیه، تسهیلات اشتغال و بیمه اجتماعی است. با توجه به محدودیت بودجه، فعلا طرح برای روستاییان اجرا می‌شود و افراد زیادی هم برای این امر ثبت نام کرده‌اند. 

افزایش تجرد قطعی دختران روستایی در پی رشد مهاجرت مردان از روستاها

به گفته خزعلی؛ متاسفانه تجرد قطعی امروز در شهرهای کوچک و بویژه روستاها نیز به چشم می‌خورد. او در همین رابطه تصریح کرد: دلیل تجرد قطعی در مناطق کوچکتر و روستاها این است که مهاجرت از روستا بخصوص مهاجرت مردان از روستاها به شهرها بیشتر شده و همین امر افزایش میزان تجرد قطعی را در پی داشته است. ما امیدواریم اقداماتی که برای این چالش تدارک دیده‌ایم، نتایج مثبتی به همراه داشته باشد و بتوانیم با در نظر گرفتن بودجه کافی علاوه بر روستاها، در شهرها نیز این طرح را اجرایی کنیم. 

مصرف سیگار در دختران نوجوان و جوان رو به افزایش است

خزعلی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد استعمال دخانیات در گروه سنی دانش آموزی و بویژه در دختران و زنان جوان و تبعات آن توضیح داد: مصرف سیگار در دختران نوجوان و جوان رو به افزایش است. ما برای کاهش این امر و اثراتی که در زنان و دختران نوجوان ما باقی می‌گذارد، برنامه‌های عمدتا فرهنگی داریم؛ استعمال سیگار قطعا مضرات زیادی دارد که برای زنان مضاعف می‌شود. 

ترویج استعمال سیگار در فیلم‌ها و تولیدات تبلیغاتی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: استعمال سیگار بخصوص برای زنان که محوریت خانواده هستند، ضرر بیشتری دارد و می‌تواند منجر به ناباروری زنان، تاثیر بر شیردهی، کاهش سلامتی و ابتلا به بیماری‌ها شود، آن هم برای کسانی که قرار است به امر تربیت کودک بپردازند. 

خزعلی در پایان عنوان کرد: مصرف سیگار بخصوص در دختران نوجوان و زنان ما بیشتر از طریق القای نوعی فرهنگ غلط، فیلم‌ها و تولیدات تبلیغاتی که استعمال سیگار را ترویج می‌کنند، افزایش داشته است و ما طرح‌هایی برای مقابله با این فرهنگ نادرست و آسیب‌زا داریم که امیدواریم نتایج مطلوبی به خصوص در عرصه هنر به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز