خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

علت تداومِ اجاره غیرقانونی جای پارک در تهران/ ۶ ماه انتظار بی‌سرانجام برای امضای آخر قراردادهای طرح پارکبان

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۳۷۷

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر از تداوم اجاره غیرقانونی جای پارک در حاشیه معابر عمومی تهران به دلیل قصور شهرداری در اجرا نکردن طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای انتقاد کرد و گفت: مدت زیادی است که قرارداد پیمانکاران مجری طرح پارکبان در انتظار آخرین امضا قرار دارد، زیرا مناقصه‌ها و تشریفات قانونی برای عمده فضاهای پارک حاشیه‌ای انجام شده و حداقل ۵ تا ۶ ماه است که منتظر آخرین امضا برای ابلاغ هستند.

«سید جعفر تشکری هاشمی» رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن تایید تداوم اجاره دادن غیرقانونی جای پارک در حاشیه معابر عمومی پایتخت بخصوص فضاهای عمومی واقع‌شده در مقابل یا کنار مغازه‌ها، رستوران‌ها، باشگاه‌های ورزشی و ... در مناطق شمالی شهر تهران اظهار داشت: با وجود تذکرات متعددی که در این زمینه مطرح شده است، همچنان عده‌ای از متخلفان به صورت غیرقانونی از فضاهای عمومی شهر برای کسب منافع مالی از طریق اجاره دادن جای پارک اختصاصی کسب درآمد می‌کنند. این تخلف واضح که همه‌روزه در سطح شهر تهران رخ می‌دهد، ناشی از قصور شهرداری است که با وجود درخواست‌های مکرر شورای شهر، هنوز نتوانسته است طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای را در تمام مناطق پایتخت اجرا کند.

وی با تاکید بر این که تا زمانی که طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای در تمام نقاط شهر تهران اجرا نشود، فضا برای سودجویی متخلفان از طریق اجاره دادن جای پارک اختصاصی در حاشیه معابر عمومی باز خواهد بود، عنوان کرد: شورای شهر تهران با تصویب مصوبه‌ای، شهرداری را مکلف کرده است که تا پایان سال ۱۴۰۲، تعداد ۴۵۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ای در سطح شهر را ساماندهی کند. بررسی‌های نشان می‌دهد که تا کنون برای عمده این فضاها مناقصه برگزار شده و برندگان قانونی مناقصه‌ها نیز مشخص شده است و مشخص نیست که چرا شهرداری قراردادهای مربوطه را منعقد و اجرا نمی‌کند؟ 

اجرای طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای تنها منتظر یک امضا باقی مانده است

تشکری هاشمی با تاکید بر این که ماه‌هاست قراردادهای مربوط به طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای تنها منتظر یک امضا باقی مانده است، گفت: مدت زیادی است که قرارداد پیمانکاران مجری طرح پارکبان در انتظار آخرین امضا قرار دارد، زیرا مناقصه‌ها و تشریفات قانونی برای بیش از نیمی از فضاهای پارک حاشیه‌ای انجام شده و حداقل ۵ تا ۶ ماه است که منتظر آخرین امضا برای ابلاغ هستند. قرار بود که این طرح تا پایان امسال به نتیجه برسد، ولی اکنون که در بهمن‌ماه هستیم و هنوز قراردادها منعقد نشده است. قبلا فکر می‌کردیم عدم امضای قراردادها به دلیل مشکلات حقوقی است، ولی اخیرا مطلع شدیم که به دنبال تغییرات تشکیلاتی بدون مجوز شورا هستند و تصمیم گرفته‌اند که مدیریت پارک حاشیه‌ای را به شرکت کنترل ترافیک بدهند؛ یعنی شرکتی که قرار بود هوشمندسازی را انجام بدهد، حالا باید طرح پارکبان ساماندهی کند، آن هم بدون در نظر گرفتن جوانب قانونی و حقوقی کار.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: برای ما جای سوال است که چرا سال رو به پایان است، اما با وجود برگزاری مناقصه‌های مربوطه برای بخش زیادی از فضاهای مرتبط با ساماندهی پارک حاشیه‌ای یا همان طرح پارکبان، همچنان این مناقصه‌ها عملیاتی و به قرارداد تبدیل نمی‌شود و مشکل اجاره جای پارک خودرو توسط افراد متخلف هنوز هم ادامه دارد؟ همچنین پرسش مهم ما این است که چرا شهرداری می‌خواهد بدون اخذ مجوز شورا، اجرای طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای را از سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران که مسئول سیاست‌گذاری‌های ترافیکی پایتخت است، به شرکت کنترل ترافیک واگذار کند که نه حق گرفتن عوارض را دارد و نه از صلاحیت لازم برای انجام این کار برخوردار است؟

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه با وجود مطرح شدن چندباره این سوالات در صحن شورای شهر، شهرداری هنوز هم این پرسش‌ها را بدون پاسخ گذاشته است. ما احساس می کنیم که تذکرات ما شبیه درد دل است و آقایان هرکاری دلشان خواست انجام می‌دهند؛ من از شورا تقاضا دارم برای حفظ جایگاه و حیثیت خود، اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد؛ چراکه ما اساسنامه سازمان حمل‌ونقل و ترافیک را هفته پیش تصویب کردیم و اقدامات اخیر شهرداری درباره نحوه اجرای طرح پارکبان، مغایرت‌های زیادی با قوانین بالادستی دارد و باید مانع ارتکاب بخش‌هایی از شهرداری تهران به تخلف شویم و امیدواریم دستگاه‌های نظارتی کشور نیز نسبت به این موضوعات بی‌تفاوت نباشند.

برخورد قهری با اجاره‌دهندگان جای پارک، در بلندمدت جواب نمی‌دهد 

تشکری هاشمی با تاکید بر این که برخورد قهری با متخلفانی که در حاشیه معابر تهران، جای پارک خودرو اجاره می‌دهند، در بلندمدت نمی‌تواند مانع از وقوع این تخلف شود، عنوان کرد: اجاره دادن جای پارک خودرو توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی یک تخلف آشکار محسوب می‌شود، زیرا حاشیه معابر عمومی متعلق به همه شهروندان است و طبق قانون هیچ‌کس حق ندارد که در چنین محل‌هایی، به صورت اختصاصی از حاشیه معبر استفاده کند یا جای پارک اجاره بدهد. البته برای رفع این معضل نباید به برخوردهای قهری اکتفا کنیم، چون تنها نسخه بلندمدت این معضل، اجرای کامل طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: نه‌تنها مغازه‌دارها، رستوران‌دارها، متصدیان استخرها یا باشگاه‌های ورزشی و ... حق ندارند که از حاشیه معبر به عنوان جای پارک اختصاصی استفاده کنند، بلکه ادارات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و حتی خود نهادهای وابسته به شهرداری‌ها هم مجاز نیستند که از فضای عمومی مقابل اداره خود به صورت اختصاصی استفاده کنند. در این زمینه هیات عمومی دیوان عدالت اداری حکم صادر کرده است که هیچ شخص حقیقی یا حقوقی، امکان بهره‌برداری از حاشیه معابر عمومی به صورت اختصاصی را ندارد و براساس مقررات راهنمایی و رانندگی نیز در محل‌های که پارک خودرو برای عموم شهروندان ممنوع نیست، هیچ کس نباید جای پارک اجاره بدهد یا از حاشیه معبر به صورت شخصی استفاده کند. 

وی در پایان تصریح کرد: اگر صرفا به‌دنبال برخورد قهری با متخلفانی باشیم که جای پارک خودرو اجاره می‌دهند و همچنان اجرای کامل طرح پارکبان را به تعویق بیندازیم، شاید مساله به صورت موقت در یک نقطه حل شود، اما اصل معضل در سطح شهر ادامه پیدا خواهد کرد و حتی انجام این تخلف به صورت قارچ‌گونه در نقاط مختلف پایتخت رشد می‌کند؛ بنابراین از مسئولان شهرداری تهران می‌خواهیم هرچه زودتر مصوبه شورا در خصوص طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای را در تمام سطح شهر اجرا کنند تا متخلفانی که در حاشیه معابر عمومی جای پارک اجاره می‌دهند، دیگر امکان جولان دادن نداشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز