خبرگزاری کار ایران

معاون ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد:

دانشگاه صنعتی امیرکبیر قطب هوش مصنوعی کشور شد/ طراحی طرح جهاد علمی در نیروهای مسلح

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۷۱۸

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح از طراحی طرح جهاد علمی توسط این ستاد خبر داد و گفت: در حال حاضر ما این طرح را به مجلس بردیم تا برای سال آینده تصویب و اعتبار آن نیز تامین شود. قرار است درآمدهای آن در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بر اساس سفارش و نیاز نیروهای مسلح هزینه شود.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمد مهدی نژاد در مراسم افتتاح مرکز پژوهشی سامانه‌های هوشمند دیجیتال دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با تاکید بر اینکه امروزه دنیا به سمت یک تحول دیجیتالی در حال حرکت است، گفت: این موضوع بسیار مهم است که ما بدانیم بشریت و جامعه چند سال آینده دچار چه تحولی خواهد بود. آنچه که ما از محیط پیرامونی خود می‌فهمیم این است که دنیا به سمت تحول دیجیتالی در حال حرکت است هوش مصنوعی نیز در این جامعه معنا پیدا می‌کند. بر این اساس ما باید آینده خود را با دقت نظر بیشتری بشناسیم و خودمان را برای این آینده آماده کنیم. 

وی در ادامه تصریح کرد: تحولات علمی و روندهای فناوری در کنار سایر مسایل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و غیره می‌تواند در شکل‌دهی وضعیت ما در آینده تاثیر گذار باشد. در واقع در دوره هوش مصنوعی باید بدانیم ما چه توانمندی‌ها و قابلیت‌های را باید داشته باشیم تا در آن شرایط لطمه نخوریم. 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ما به عنوان نیروهای مسلح در حوزه علمی باید دنبال این باشیم که در این فضای تغییر و تحولات آن امنیت جامع را برای کشور فراهم کنیم به طور طبیعی بحث نظامی در راس این امر است اما در موارد دیگر تاثیرگذاری‌های دانشگاه‌ها کم نیست. در واقع نقش فناوری‌ها در این دوران را نمی‌شود نادیده گرفت، همچنان که رژیم صهیونیستی در جنگ غزه سه فناوری را مورد استفاده قرار داده است که گلوله‌های هوشمند یکی از این فناوری‌ها است این گلوله‌ها دقت نظامی اصابت را ۴ برابر افزایش داده است. 

مهدی نژاد خاطر نشان کرد: ما در هوش مصنوعی دنبال این هستیم که نیازهای کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت را ترسیم و به این نیازها پاسخ بدهیم. طوریکه نیازهای کوتاه مدت با نوعی ابتکارات و تلفیق فناوری‌های بالغ و توسعه یافته به دست می‌آید. اما نیازهای میان مدت و دراز مدت با نگاه، الگوریتم‌ها و بلوغ فناوری‌های جدید قابل دست‌یابی است باید به سمت این فناوری‌ها و نیازها رفت همچنان که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند ما باید در مباحث علمی به سمت ناشناخته‌ها برویم. 

معاون ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: رهبرمعظم انقلاب همچنین درخصوص پژوهش تاکید کردند پژوهش‌ها یا باید ناظر بر نیازمندی‌ها باشد یا اینکه ناظر بر مرجعیت علمی، به طوریکه این دو امر با یکدیگر مغایرت ندارد چرا که وقتی به سمت نیازمندی‌ها حرکت کنیم به این معنی است که ما هم نیازمندی‌های حال را رفع می‌کنیم و هم نیازمندی‌های آتی. بنابراین این امر از علوم پایه و نظریات بنیادی شروع می‌شود تا اینکه به علوم کاربردی می‌رسد. 

وی همچنین خاطر نشان کرد: دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر افرادی بسیار با هوش، مستعد و خلاق هستند نباید در امور علمی این افراد را در چارچوب‌های مشخص قرار دهیم بلکه باید به این افراد آزادی عمل بدهیم. مثلا در بحث هوش مصنوعی و تحول دیجیتال شرایط اینگونه نیست که تصور کنیم اگر ما در برابر این فناوری مقاومت کنیم، اتفاق نخواهد افتاد. بلکه برای حرکت به سمت این امر نیازمند برخی ابزارها هستیم ضمن اینکه باید زیرساخت‌های الکترونیکی و علم داده‌های ما ارتقا یابد. 

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه یادآور شد: ما در خصوص پیشرفت‌های فناوری‌های جدید نگاه راهبردی داریم. این دیدگاه تاکید می‌کند باید پیوند بین دانشگاه‌ها و صنعت برقرار شود. چرا که اگر دانشگاه‌های ما ماموریت‌گرا نشوند و فعالیت‌های پژوهشی آن‌ها ماموریت‌گرا نشود مشخص نیست دستاوردها و نیروی انسانی که توسط این مراکز تربیت می‌شود، چقدر به کشور کمک خواهد کرد. 

مهدی نژاد با بیان اینکه امنیت کشور زمانی برقرار می‌شود که همه ارکان جامعه به درستی کار خود را انجام دهند، تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید در جامعه سرحال، علاقمند و انگیزه‌مند باشند این امر زمانی اتفاق می‌افتد که این مراکز احساس کنند می‌توانند در جامعه مشکلی را حل کنند. این امر در نگاه راهبردی اتفاق می‌افتد. 

وی از تدوین سندهای راهبردی توسعه در حوزه‌های مختلف در نیروهای مسلح خبر داد و افزود: این سند تصویب و ابلاغ شده است بر این اساس سند هوش مصنوعی، مواد و فرایندهای ساخت، کوانتوم، زیستی، سایبری و غیره از جمله این سندهایی است که برای افق ۱۰ساله کشور تدوین و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است. 

مهدی نژاد افزود: خوشبختانه با ابلاغ رییس جمهور سند هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد که نسخه اولیه این سند نیز تهیه شده است هم مرکز ملی هوش مصنوعی در معاونت علمی راه اندازی شده است و هم اینکه شورای ملی راهبری هوش مصنوعی به وجود آمده است. 

مهدی نژاد با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد نیازهای نیروهای مسلح نیاز کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: یک پیش بینی در مورد اهمیت هوش مصنوعی این است که ۴۰ درصد شغل‌های امروزی با هوش مصنوعی از بین می‌روند بنابراین ما نمی‌توانیم از این نوع فناوری‌ها دور باشیم بر این اساس به دو دلیل یعنی تربیت نیروی انسانی توانمند و با مهارت بالا و دوم حل مسائلی که امروز و فرداها با آن مواجه هستیم به سمت دانشگاه‌ها می‌رویم. 

وی به موضوع ماموریت گرایی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این برنامه که بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی می‌شود به نظر من باید جدی گرفته شود. بر این اساس عنوان کردیم دانشگاه‌های مختلف ما در چه حوزه‌هایی برجسته اند. در نتیجه هوش مصنوعی را جز ماموریت‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرار دادیم و این دانشگاه قطب این علم قرار می‌گیرد. 

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: ما سناریوهایی برای تامین اعتبار هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نظر گرفتیم اول اینکه دولت ردیفی برای این امر در نظر گرفته است و از اعتبار خود نیز به این امر اختصاص دادیم. 

مهدی نژاد همچنین از طراحی طرح جهاد علمی در ستاد نیروهای مسلح خبر داد و گفت: در این طرح ۲۵ شیوه همکاری با دانشگاه‌ها پیش بینی و پایان نامه، رساله، پروژه‌ها، آزمایشگاه‌های مشترک و غیره در نظر گرفته شده است ضمن اینکه با این طرح ارتباط دانشگاه‌ها و صنعت تا ۵ سال آینده شکل می‌گیرد. همچنین در حال حاضر ما این طرح را به مجلس بردیم تا برای سال آینده تصویب و اعتبار آن نیز تامین شود. قرار است درآمدهای آن در دانشگاه‌ها ومراکز تحقیقاتی بر اساس سفارش و نیاز نیروهای مسلح هزینه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز