خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش:

توضیح در مورد افت معدل دانش آموزان در آزمون خردادماه/ مبنای طراحی سوالات و آزمون ها کتاب درسی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۰۱۹

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: آنچه در آزمون نهایی خردادماه ۱۴۰۲ رخ داد یک تغییر رویکرد بود، آموزش و پرورش مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را فرصت و مبنای تحول دانست و این تحول به عنوان تغییر مسیر برای آموزش و پرورش رقم خورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محسن زارعی» معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در ویژه برنامه گفتگو در شبکه شاد در مورد شیوه نامه ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره توضیح داد: تمام دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم با شرکت در آزمون نهایی خرداد ماه ایجاد سابقه انجام می‌دهند یعنی این نمرات به عنوان سابقه برای این دانش آموزان ثبت و ضبط می‌شود. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تصریح کرد:‌ در آزمون سراسری ۱۴۰۳ برای پایه دوازدهم، صرفا مبنای سهم ۵۰ درصد سابقه تحصیلی قرار می‌گیرد و نمرات پایه‌های دهم و یازدهم در سالهای آتی یعنی برای سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ اعمال خواهد شد. 

زارعی ادامه داد: سابقه تحصیلی بر اساس نمرات خام به صورت تراز و تولید نمره کل و تراز شده نمرات کل دانش آموزان را می‌سازند. ترمیم نمره نیز صرفا در آزمون خردادماه برای هر متقاضی انجام می‌شود. کسانی که ایجاد سابقه کرده‌اند و می‌خواهند نمره خود را ارتقا دهند، می‌توانند در خواست ترمیم نمره داشته باشند و در آزمون ترمیم شرکت کنند و نمره‌ای که تولید می‌شود به شکل نمره تراز نمره‌ای که بالاتر باشد برای فرد لحاظ می‌شوند. 

او اضافه کرد: طبق مصوبه ۱۰۲۰ شورای عالی آموزش و پرورش، هر فرد فقط یک بار می‌تواند در آزمون ترمیم نمره شرکت کند؛ در مصوبه تصریح شده که بعد از ابلاغ مصوبه افراد امکان یک بار شرکت در آزمون ترمیم نمره را دارند اینطور تعبیر می‌شود که امسال همه افراد متقاضی ترمیم نمره می‌توانند برای این کار اقدام کنند و این شامل افرادی که قبلا در آزمون ترمیم شرکت کرده‌اند یا نکرده‌اند می‌شود پس آن‌هایی که خرداد ماه در آزمون ترمیم شرکت کرده بودند نیز می‌توانند در سال جاری نیز در آزمون ترمیم شرکت کنند چرا که ابلاغ این مصوبه مردادماه صورت گرفته و آن‌هایی که خرداد آزمون ترمیم دادند می‌تواند مجدد در سال جاری در آزمون ترمیم شرکت کنند

زارعی در مورد نحوه ثبت نام برای آزمون های ترمیم نمره و ایجاد سابقه عنوان کرد: نیازی به حضور فیزکی افراد در مدارس بزگسال و روزانه نیست و همه فرایند الکرونیکی است و بر اساس جداولی که در اطلاعیه‌ها به دانش آموزان و داوطلبان گفته ایم، نسبت به ضرایب و سهمی که دروس دارند می‌توانند دروس ترمیمی را انتخاب کنند. 

معاون وزیر بیان کرد: برنامه آزمون خرداد ماه نیز در حال نهایی شدن است و پیشنهاد مرکز ارزشیابی به معاونین ارائه شده و پس از کسب نظر حوزه‌های معاونین آموزشی، سازمان پژوهش و شورای عالی آموزش و پرورش برنامه نهایی و اطلاع‌رسانی می‌شود و بعد از آن شیوه ثبت نام در آزمون‌های ایجاد سابقه و ترمیم نمره اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

زارعی گفت: به هنرجویان هنرستان‌ها نیز توصیه می‌شود اگر می‌خواهد در رشته هنر کنکور بدهند، همزمان با سایر دانش آموزان در آزمون‌های نهایی که دروس عمومی خودشان ملاک عمل برای آن‌هاست شرکت کنند. تولید سوابق برای پایه‌های دهم تا دوزادهم این دانش آموزان به همین شکل ایجاد می‌شود. سال گذشته نیز این برنامه برای پایه دوازدهم هنرستان‌ها انجام شد. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اظهار کرد: دانش آموزانی که می‌خواهند در رشته‌های متناظر شرکت کنند، مثلا دانش آموز ریاضی که می‌خواهد کنکور تجربی بدهد، باید در آزمون نهایی خرداد ماه آزمون دروس مورد نظر گروه آزمایشی کنکوری که انتخاب کرده‌اند و در دروس نهایی خودشان قرار ندارد را انتخاب و در آن درس‌ها ایجاد سابقه کنند مثلا

او ادامه داد: هم فارغ التحصیلان هنرستان هم دانش آموزان مشغول به تحصیل باید ایجاد سابقه تحصیلی کنند. این دانش آموزان آزمون نهایی ندراند و اگر بنا دارند در رشته هنر شرکت کنند برای دروس عمومی باید سوابق ایجاد کنند. اگر پایه دهم یازدهم و دوازدهم هستند باید در امتحانات خرداد سابقه ایجاد کنند. فرضا درس زیست‌شناسی در رشته ریاضی نیست و کسی که می‌خواهد در رشته تجربی کنکور بدهد باید این درس را بگذراند و اگر با امتحان خودشان تداخل داشت در شهریور ماه می‌توانند آزمون دروس رشته خود را بدهند تا سوابق‌شان خردادماه تولید شود. 

زارعی افزود: همه نمرات فارغ التحصیل سال ۸۴ به بعد قابل قبول است یعنی سابقه تحصیلی دارند نمرات آن‌ها قابل قبول است مگر اینکه خودشان بخواهند ترمیم نمره کنند. همچنین افرادی که پیش دانشگاهی خود را بعد از سال ۹۱ گرفته‌اند نیز همین شرایط را دارند. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: برای فارغ التحصیلان قبل از سال ۸۴ سابقه برای افراد ذخیره نشده چراکه آزمون نهایی نداشتند و سابقه تحصیلی ندارند و این افراد حتما باید سابقه بسازند و متناسب با گروه آزمایشی خود در آزمون ایجاد سابقه شرکت می‌کنند. اگر نواقصی درسوابق تحصیلی داوطلبی وجود دارد، باید برای خود سابقه تحصیلی بسازند. ایجاد سابقه و ترمیم نمره در خردادماه انجام می‌شود. 

او گفت: روند گذر تحصیلی دانش آموزان پایه‌های دهم و یازدهم بر اساس آیین نامه‌های آموزشی جاری انجام می‌شود و دیگر آزمون‌های نوبت اول و دوم آن‌ها به صورت داخلی برگزار خواهد شد. 

زارعی عنوان کرد: نتایج نهایی آزمون خرداد ماه مبنای قضاوت قرار گرفته که می‌گویند در آموزش و پرورش افت معدل یا افت شدید آموزشی در دانش آموزان رخ داده است. وقتی قرار است قضاوتی صورت بگیرد باید مسئله را کاملا تبیین کنیم. در تبیین این مسئله باید گفت آنچه در آزمون نهایی خردادماه ۱۴۰۲ رخ داد یک تغییر رویکرد بود، آموزش و پرورش مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را فرصت و مبنای تحول دانست و این تحول به عنوان تغییر مسیر برای آموزش و پرورش رقم خورد. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: چالش اصلی و سوال از نظام آموزش رسمی عمومی خروجی ما به آموزش عالی بود و سوال ایجاد شد که چرا فارغ التحصیلان آموزش رسمی و عمومی دنبال یادگیری کمپسولی هستند و آموزش با تاکید بر حافظه محوری صورت گرفته و ارزشیابی‌های آن‌ها نیز بر همین مبنا رقم خوده است؟ برای اینکه از این حافطه محوری فاصله بگیرد و دلیل سیطره حافظه محوری چه بود نیاز به بررسی دارد. 

او خاطرنشان کرد: می‌دانیم که سالهای قبل نظام سنجش در قالب آزمون‌های چهارگزینه‌ای تحت عنوان کنکور سراسری در پایان تحصیلات دانش آموزان به عنوانی آزمونی سرنوست ساز، آینده دانش آموزان را رقم می‌زد لذا همه هم و غم خانواده‌ها و دانش آموزان مهیا شدن برای این آزمون بود که موفقیت در آن با تاکید بر کلیدواژه‌ها و تکنیک‌ها حاصل می‌شد و هدف آن تمیز بین دانش آموزان و آزمونی کاملا هنجاری بود. این امر آنچنان به نظام آموزش عمومی سایه افکنده بود که حافظه محوری یک اصل برای دانش آموزان شده بود. 

زارعی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: این مصوبه مبنی بر تاثیر قطعی سابقه تحصیلی در کنکور سراسری بود که باعث شد آموزش و پرورش مسیر خود را از حافظه محوری به سمت یادگیری عمیق دانش آموزان سوق دهد

معاون وزیر اضافه کرد: آموزش و پرورش ارزشیابی را نقطه شروعی برای یک تحول قرار داد و تصمیم بر این امر شد که ارزشیابی نقطه آغاز تحول این مسیر باشد. این تحول با طراحی سوالات مبتنی بر فهموم از خرداد ۱۴۰۱ شروع شد و با شیبی ملایم در شهریور و دی ماه ۱۴۰۱ ادامه یافت و در خرداد ۱۴۰۲ تکمیل شد. آزمون نهایی خرداد ۱۴۰۲ با رویکردی متفاوت در شیوه اجرا و طراحی سوال برگزار شد چراکه آموزش و پرورش بنا داشت کاملا وضعیت موجود را به نمایش بگذارد. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه قیاس آزمون خرداد ۱۴۰۲ با آزمون‌های سال‌های قبل قیاس مع الفارغ است، اظهار کرد: چراکه این آزمون‌ها با یکدیگر هم‌وزن نبودند و در آزمون خرداد ۱۴۰۲ هدف اصلی آموزش و پرورش تغییر رویکرد بود. در اجرا و تصحیح نیز برای اینکه کوچک‌ترین خطایی انجام نگیرد، دو بار تصحیح الکترونیکی رقم خورد که برای استانداردسازی کامل این اقدام انجام شده است و امر جدیدی نیست و قبلا نیز چنین دقت نظری داشتیم. 

زارعی گفت: آموزش و پرورش خروجی آزمون خرداد ۱۴۰۲ را مبنای تحلیل قرار داده است و باید تغییر روش‌های تدریس در دبیران و تغییر در مطالعه دانش آموزان انجام شود تا دانش آموزان خود را برای یادگیری مفهومی و عمیق آماده کنند.

او گفت: توصیه می‌کنیم در ارزشیابی داخلی و مستمر کار را مبتنی بر مفاهیم رقم بزنند تا آمادگی دانش آموزان برای آزمون نهایی و این سوالات فراهم شود و راهبرد مطالعاتی آن‌ها اینگونه شکل بگیرد. مبنای طراحی سوالات و آزمون ها کتاب درسی است و نیازی به مراجعه به کتب کمک درسی نیست.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز