خبرگزاری کار ایران

اعزام فعالان کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های کشور در قالب دو کاروان به عتبات

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۶۷۱

دبیران شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی به همراه تعدادی از کارشناسان این حوزه در قالب دو کاروان رهسپار عتبات عالیات عراق شدند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی وزارت علوم، مهدی بادپا با اعلام این خبر گفت: تابستان سال جاری و در جریان برگزاری نشست توان افزایی کارشناسان و دبیران کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور و بنا به دستور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و حمایت مشفقانه وی، مکلف شدیم برنامه‌ریزی‌های لازم برای اعزام اعضای کانونی‌ها جهت سفر به عتبات را در دستورکار قراردهیم. 

مدیر کل پشتیبانی امورفرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: پس از اعلام عمومی و ثبت نام متقاضیان واجد شرایط، برنامه‌ریزی سفر در قالب کاروان‌های ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان صورت گرفت و بحمدلله زائران، متشکل از دانشجویان و همکاران ۶۲ دانشگاه کشور و در قالب دو کاروان برادران و خواهران مشرف شدند. 

گفتنی است؛ در حال حاضر بیش از ۷ هزار کانون فرهنگی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، هنری، فرهنگی و مذهبی، در دانشگاه‌های کشور در حال فعالیت هستند. 

همچنین دومین کاروان از فعالان فرهنگی دانشگاه‌ها در ایام فاطمیه و در آستانه روز دانشجو وارد شهر نجف اشرف شد. زائران این کاروان که از اعضای کانون‌های فرهنگی، هنری و مذهبی دانشگاه‌های کشور هستند، در سفر به عتبات عالیات، ضمن حضور در حرم مطهر حضرت علی (ع) به مناجات و روضه خوانی، تلاوت قرآن و شعر خوانی در مدح حضرت پرداختند. 

دانشجویان در این کاروان که با حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این سفر معنوی مشرف شدند، در گروه‌های۲ تا۵ نفره و جمعی به تجربه‌نگاری کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور پرداختند. 

حضور در قبرستان وادی السلام، مسجد کوفه، مسجد حنانه، بیت حضرت امام (ره)، کتابخانه علامه امینی و برگزاری جلسات دینی و فرهنگی از دیگر برنامه‌های این کاروان بوده است. 

این گروه از دانشجویان فعال فرهنگی بعد از زیارت نجف اشرف و شهر مقدس کاظمین، وارد کربلای معلی شدند. 

به مناسبت ۱۶ آذر و روز دانشجو جمعی از فعالان کانون‌های فرهنگی هنری دانشگاه‌های سراسر کشور که به کربلا مشرف شده‌اند با مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق دیدار کردند. 

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین حسین بهجتی مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق ضمن تبریک ۱۶ آذر روز دانشجو جلسه را با طرح این سوال از دانشجویان آغاز کرد که بهترین بهره‌برداری از این سفر که دستمایه دنیوی و اخروی انسان باشد، چیست؟ 

در ادامه این نشست صمیمی که جمعی از دبیران شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌های دولتی شرکت داشتند، هر یک از دانشجویان به بیان اندوخته‌های معنوی و حس و حال خود از این سفر پرداختند اندوخته‌هایی مانند تغییر دیدگاه آن‌ها نسبت به عتبات عالیات و اینکه زندگی آن‌ها بعد از این سفر معنوی با تجربه‌های جدیدی همراه است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجتی نیز با تشکر از صحبت‌های سراسر احساس و توام با معنویت دانشجویان، این سفر را یک سفر استثنایی توصیف کرد که سفارشات زیادی در مورد آن از سوی معصومین (ع) شده است. 

وی افزود: امام صادق (ع) می‌فرمایند: خداوند وقتی خیر کسی را می‌خواهد دو کار انجام می‌دهد. ابتدا محبت امام حسین (ع) را در دل او قرار می‌دهد و سپس زیارت آن امام همام را نصیبش می‌کند. اما اگر بر اثر اعمال انسان، خداوند خیر بنده‌اش را نخواهد، بغض امام حسین (ع) را در دل او قرار می‌دهد. 

مسئول دفتر نمایندگی بعثه در عراق خاطرنشان کرد: در کربلا فرصت‌های زیادی به‌وجود آمد که در حال حاضر و عصر ما هم این فرصت‌ها وجود دارد و باید ببینیم ما الان در کدام جبهه هستیم. شما جوانان باید هوشیار و ثابت قدم باشید. در کربلا افرادی فرصت‌یاب بودند مانند جناب حر که در جبهه باطل موقعیت خاصی داشت ولی در یک لحظه تفکر و اندیشه کرد و از فرصتی که برای یک تغییر در زندگی‌اش ایجاد شده بود استفاده و این نسیم رحمت را درک کرد. 

وی افزود: البته عده‌ای هم در ماجرای کربلا از این فرصت استفاده نکردند و دچار فرصت‌سوزی شدند مانند هرثمه و حر جعفی و همچنین فرصت طلبانی مانند عمربن سعد که آخرت خود را به دنیا فروختند. از این درس‌ها باید در زندگی و حوادث امروز جامعه بهره برد و دنباله رو نسیم رحمت بود. 

گفتنی است در پایان این نشست صمیمی هدایایی به دانشجویان اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز