خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه آزاد:

دانشگاه‌های ما در سایه انقلاب اسلامی، راه استقلال را در پیش گرفته‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۲۰۲

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دانشگاه‌های ما در سایه انقلاب اسلامی، راه استقلال را در پیش گرفته‌اند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، «محمدمهدی طهرانچی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که صبح امروز با حضور «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در سالن دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: روز بزرگ دانشجو را به دانشجویان این سرزمین و خصوصاً یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی که ۴۰ درصد جمعیت دانشجویی کشور را در خود جای داده‌اند، تبریک می‌گویم. 

طهرانچی با تأکید بر اینکه امروز دانشگاه آزاد اسلامی مفتخر است که به عنوان یک کنشگر فعال، در عرصه تربیت علمی و گسترش فضای انقلابی و بسترسازی اشتغال دانش بنیان، مسیری را انتخاب کرده و در قالب یک سند تحول و تعالی به پیش می‌رود، اظهار داشت: خوشحالیم که امروز با حضور دکتر قالیباف، مراسم روز دانشجو را در واحد علوم و تحقیقات که به عنوان پیشرو در شبکه دانشگاه آزاد اسلامی و یک کنشگر فعال در عرصه تحولات دانشجویی و دانشگاهی شناخته می‌شود، برگزار می‌کنیم. 

وی با بیان اینکه دانشگاه به عنوان نهادی برآمده از مدرنیته و یک موسسه تمدنی ۹۰ سال پیش وارد کشورمان شد، تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، دانشگاه در ایران و از ابتدا اشتباه بنیان گذاشته شد. دانشگاه ما در علم، رویکردی تقلیدی داشت و در فرهنگ نیز دین‌ستیز بود. این دانشگاه در غرب تولد یافته بود و بنای آن، ساختن فضای حکمرانی بر کشورها و از طرف دیگر سبک زندگی بود. دانشگاه‌های ایران در ابتدا به سبک اروپایی اداره می‌شد، اما به تدریج جای خود را به دانشگاه آمریکایی داد. 

طهرانچی خاطرنشان کرد: کودتای ۱۳۳۲ اعلام ورود آمریکا در دانشگاه‌ها بود. پس از گذشت چهار ماه از این کودتا، خون سه دانشجوی شهید در ورود ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور آمریکا به زمین ریخته شد و این اتفاق، اعلام حضور و سیطره دانشگاه آمریکایی در دوره پهلوی دوم بود. البته آمریکا به اینجا بسنده نکرد و اقدامات او فقط محدود به سلاح نبود بلکه شورای مستشاری خود را در دانشگاه‌های ما حاکم کرد و از این طریق سیطره آموزشی را در دست گرفت؛ به طوری که مرحوم شیخ‌الاسلام در کتاب خاطرات خود عنوان می‌کند که برای تأسیس دانشگاه باید تأیید شورای مستشاری آمریکا را اخذ می‌کرد. 

وی افزود: ما به رفتار آمریکایی‌ها در مواجهه با مردم، با سلاح عادت داریم. یک بار در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و یک بار دیگر در ۱۴۰۲ با شهادت نفر اول کنکور غزه «شیما اکرم صیدم». این جنایات همان مسیری است که آمریکایی‌ها و نظام سلطه با گلوله پاسخ حرکت‌های انقلابی را می‌دهند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تحول دانشگاه پس از انقلاب اسلامی، گفت: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، دانشگاه نیز متحول شد و امامین انقلاب دانشگاهی ساختند که توانست نویدبخش مرجعیت علمی دوباره در این سرزمین شود. 

طهرانچی تأکید کرد: مفتخریم که در جمهوری اسلامی ایران و در سایه انقلاب اسلامی، راه استقلال و نه مسیر تبعی را در دانشگاه‌ها پیش گرفته‌ایم و این مسیر، راه سعادت است چرا که علم و اقتصاد و فرهنگ به صورت درهم تنیده اقتدار کشور را نوید می‌دهد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور دکتر قالیباف در مراسم روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی از این منظر که نظام قانون‌گذاری کشور به تکیه بر دانش و ذهن‌های جوان و خلاق اعتقاد دارد را گرامی می‌داریم. 

لازم به ذکر است حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی، ملکی تبار مشاور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی، محمد قربانی گلشن‌آباد معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی، داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع، محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی، محمدجواد فرهنگ مشاور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس مرکز حراست، جمشید صباغ‌زاده قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در این مراسم حضور داشتند. 

در این مراسم، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، المپیادهای دانشجویی، گروه‌های جهادی، بسیج دانشجویی، انجمن‌های اسلامی به بیان مطالبات، انتقادات، پیشنهادهای خود پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز