خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران در آیین «روز دانشجو»:

بزرگ‌ترین پارک علم‌وفناوری منطقه در بوستان ولایت ساخته خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۵۸۵

شهردار پایتخت گفت: تهران به اندازه ظرفیت دانشگاهی که در آن وجود دارد، هوشمند نشده است.

به گزارش ایلنا، علیرضا زاکانی به مناسبت «روز دانشجو» در جمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران حاضر شد و ضمن گفت‌وگو با آنان به ایراد سخن پرداخت.

شهردار تهران در این مراسم با بیان این که چشم‌انداز ما برای سال ۱۴۱۰ این بود که بتوانیم پایه اولیه الگوسازی برای ساخت تمدن اسلامی را در تهران بنا بگذاریم، اظهار داشت: برای چنین افقی، هدف اول را «تحول در شهر» قرار دادیم.

متناسب با ظرفیت دانشگاه‌های تهران، شهر هوشمند نشده است

زاکانی با بیان این که اهداف اقدامات ما ناظر بر هویت‌بخشی به شهر است، یادآور شد: تهران به جز پایتخت بودن، هویت فرهنگی، اقتصادی و معماری ویژه‌ای ندارد؛ اگر تهران را بررسی کنیم می‌بینیم هیچ یک از این هویت‌ها به‌طور ویژه در شهر موجود نیست؛ بنابراین تهران نیاز به خلق هویت دارد.

وی همچنین تصریح کرد: یکی از این تحولات، تحول فناورانه در شهر است. امروزه با وجود آن که بیشترین ظرفیت دانشمندان و دانشگاهیان در کشور در پایتخت وجود دارد، اما متناسب با آن ظرفیت هوشمندسازی در پایتخت وجود ندارد؛ لذا سعی کردیم در بستر شهر، شهرک‌ها و الگوهای نوآوری و فناوری را داشته باشیم.

بزرگ‌ترین پارک علم‌وفناوری منطقه در بوستان ولایت ساخته می‌شود

شهردار تهران با بیان این که ۲۰۰ هکتار بافت پارک ولایت در حال تبدیل به پارک علم و فناوری است، تصریح کرد: دیگر محور تحول در شهر تهران، «تحول کالبدی» است؛ تهران با مشکل ترافیک، آلودگی هوا، بدمسکنی و بی‌مسکنی و ناپایداری بخش‌های قابل توجهی از شهر روبه‌رو است.

وی ادامه داد: تهران تا سال ۱۳۴۷ بصورت شمالی- جنوبی رشد کرده و پس از آن رشد شرقی - غربی داشته است. ملاحظه می‌شود متاسفانه الگوی مشخصی برای توسعه شهر وجود نداشته است. امروز می‌بینیم منطقه ۲۲ نیازهای ابتدایی دارد و از سرانه‌های لازم برای زندگی شهروندان برخوردار نیست.

زاکانی با بیان اینکه مهمترین برنامه ما این بود که نقاط ضعف را در شهر نقاط به قوت بدل کنیم، گفت: مثلا درباره بافت ناپایدار تلاش ما این بود که بافت فرسوده را نوسازی کنیم تا بتوانیم از بنیان مشکلاتی از قبیل ترافیک، آلودگی هوا و دیگر مسائل را حل کنیم.

مشارکت مردم در اداره امور جوهره همه تحولات است

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه مشارکت مردم در اداره امور جوهره همه تحولات است، یادآور شد: ما در تلاش هستیم تا با فراهم کردن زیرساخت‌ها، مبتنی بر مشارکت‌ شهروندان، تهران دیگری بسازیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما در حد وُسع و توان تلاش می‌کنیم دیگر دستگاه‌ها نیز در عمل به وظایف خود موفق شوند؛ مثلاً مسؤلیت دانشگاه‌ها یا آموزش و پرورش به شهرداری مرتبط نیست. اما در کنار آنها برای خدمت به مردم ایستاده‌ایم.

ایجاد ۵۰۰۰ ظرفیت جدید برای پذیرش معتادان متجاهر در تهران

زاکانی با اشاره به اوضاع اسف‌بار معتادان متجاهر پیش از دوره جدید مدیریت شهری، عنوان کرد: با تشکیل «قرارگاه اجتماعی» با مشارکت با دیگر دستگاه‌ها بدنبال سامان بخشی به این اوضاع بودیم. شهرداری پیش از این حتی یک تخت برای نگهداری معتادان متجاهر نداشت. امروز اما به پنج هزار معتاد متجاهر خدمات ارائه می‌دهد؛ در حالی که سابقا استاندار قبلی به شهرداری فشار وارد می‌کرد که این افراد را ساماندهی کند و شهرداری زیر بار نمی‌رفت.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: اولین پایه اقدامات ما در شهرداری تهران، مشارکت‌پذیری است. توان خود را با دیگر دستگاه‌ها به اشتراک گذاشتیم و با نخبگان نیز مشارکت کردیم و آنها را بر مدار تصمیم‌گیری قرار دادیم. در همین راستا مهم‌ترین مشکلات و مسائل شهر را با تمام دانشگاه‌ها در میان گذاشتیم. از دانشگاهیان درخواست کردیم عملکرد ما را نقد کنند.

وی با بیان این که مشارکت ما بر مدار نخبگان بود و برای فکر برتر ارزش قائل شدیم، گفت: ما شورایاری‌ها را تعطیل نکردیم. دیوان عدالت اداری باصدور حکمی در دوره قبل، منع فعالیت آنها را صادر کرد؛ ما زمینه‌ای را فراهم کردیم که عناصر مؤثر در محلات برای مشارکت در اداره شهر حضور داشته باشند. تلاش کردیم تا سرای محلات را هم که به فضایی برای درآمدزایی و کار اقتصادی تبدیل شده بود، به مدار خدمت و وظیفه اولیه خود برای شکل‌گیری هویت محلی برگردانیم.

۶۳ درصد از پروژه‌های مرحله اول طرح «من شهردارم» تکمیل شده است

زاکانی با اشاره به برگزاری نخستین دوره طرح «من شهردارم»، ادامه داد: در سال گذشته با اجرای این طرح، دو هزار و ۸۰ طرح و پروژه توسعه محلی در معرض انتخاب عموم شهروندان قرار گرفت. بیش از ۱۴۰۰ پروژه از آن میان توسط خود مردم انتخاب شد. احداث این پروژه‌ها با ۳.۹ هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال قرار گرفته و به مرحله اجرا رسید. هم‌اکنون بیش از ۸۰۰ پروژه از این تعداد به میزان ۶۳ درصد تکمیل و تقدیم شهروندان عزیز شده است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که روزهایی که پشت سر می‌گذاریم، روزهای سیاه جنایت است، اظهار داشت: امروز شاهد جنایت رژیم صهیونیستی، آمریکا و خیانت کشورهای غربی و سکوت آنها هستیم. ما ضمن محکومیت این جنایات، از خدای متعال می‌خواهیم هرچه سریع‌تر ملت مظلوم فلسطین به برتری نهایی دست پیدا کند.

وی با تاکید بر مشروعیت‌زدایی در جنگ رژیم صهیونیستی و فلسطین، خاطرنشان کرد: امروز این مشروعیت‌زدایی در جهان اثرات خود را در حضور ملت‌ها و حمایت از مردم مظلوم فلسطین نشان می‌دهد. لذا ما در نقطه تاریخی خاصی قرار گرفتیم که باید رسالت و مسئولیت خود را بشناسیم.

جنبش دانشجویی منشأ «امید و افتخار» در ایران است

زاکانی با بیان این که جنبش دانشجویی منشأ «امید و افتخار» در کشور است، یادآور شد: این جنبش در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ و ۱۳ آبان سال ۵۸ تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند؛ هر دوی این حرکت‌ها به‌دنبال استقلال‌خواهی هستند؛ وجه اختلاف این دو جنبش این است در ایام انقلاب، حرکات صورت‌گرفته توسط امام راحل (ره) رهبری می‌شود و نظام سلطه را مانع کار خود می‌داند.

شهردار تهران با بیان این که باید تحول را از درون مدیریت شهری آغاز کنیم، یادآور شد: جنبش دانشجویی نیز باید خود را متحول کند و نیاز به یک بازسازی دارد تا فارغ از جناح‌ها، اصل آینده قوی را هدف‌گذاری کرده و تصویری آرمانی را ارائه دهد. دانشجویان باید تمدنی که قرار است الگویی نوین از زیست انسانی را ارائه دهد، معرفی کنند و برای ایجاد آن تلاش کنند.

باید برای ساختن تهران جدید و ایران قوی تلاش کنیم

زاکانی با تاکید بر این که باید به خودمان بازگردیم و مسیر درستی را ترسیم کنیم، تصریح کرد: جامعه بدون تصویر آینده یک جامعه مُرده و دچار روزمرگی است و جامعه‌ای که نداند کدام قُله را فتح کند، جامعه‌ای در حال دست و پا زدن است. این به معنای مرگ حکمرانی، فساد و بی‌عدالتی است.

وی با بیان این که باید برای ساختن تهران جدید و ایران قوی تلاش شود، گفت: باید به جبهه حق و مستضعفین برای نشان دادن تصویری جدید از جهان کمک کنیم. ما در چین صریحا در برابر جنایات رژیم صهیونیستی موضع گرفتیم که با واکنش‌های مثبتی در این نشست‌ها همراه بود و این مطالبات مبتنی بر عدالت برای آنها جذابیت داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز