خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

در هر جامعه ۱.۵ تا ۳ درصد نخبه هستند/نخبگان حلقه واسط بین نسل‌ها باشند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۱۵۰

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در هر جامعه ۱.۵ تا ۳ درصد نخبه هستند، گفت: راهکار غربی‌ها برای جذب نخبگان سایر کشورها ناامید کردن آن‌هاست

به گزارش خبرنگار ایلنا، "رضامراد صحرایی" وزیر آموزش و پرورش در شصت و یکمین سال جایزه البرز بیان کرد: کسی که بخواهد تصویری از آینده کشور داشته باشد کافیست آموزش و پرورش را نگاه کند؛ اینکه آینده چگونه خواهد بود، پدران و مادران، اقتصاد، فرهنگ و جامعه و قدرت ما در آینده چه ابعادی خواهد داشت؟ همه از منظر آموزش و پرورش کنونی ما قابل مشاهده است.

صحرایی گفت: رهبر انقلاب فرمودند در شناسایی، هدایت، ساماندهی، شنیدن صحبت نخبگان و درمان درد آنها شب و روز نشناسید. ایشان می‌فرمایند من تا نفس دارم برای حمایت از نخبگان تلاش خواهم کرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در هر جامعه یک و نیم تا ۳ درصد نخبه هستند. نخبگان موتورهای پیشران تحول هستند. اصلی ترین سرمایه هر کشوری نخبگان هستند و به همین دلیل است که دیگران دنبال جذب نخبگان هستند. اگر یک ماه نخبگان آمریکا را تحریم کنند و همه نخبگان غیرآمریکایی از آن‌جا خارج شوند، چه چیزی از آمریکای امروز باقی می ماند؟ ضریب هوشی آمریکایی ها پایین تر از خیلی کشورهایی است که نخبگانشان در آمریکا هستند و به واسطه نخبگان سایر کشورهاست که آمریکا پیش رفته است. هر کشور وظیفه دارد در حفظ نخبگان خود بکوشد. راهکار غربی ها برای جذب نخبگان سایر کشورها ناامید کردن آنهاست اینکه شما بگویند: نمی توانید و نمی شود!

صحرایی اضافه کرد: نخبه باید از چگونگی و دلایل جذب نخبگان در سایر کشورها آگاه باشد. ما هر برنامه‌ای که برای آینده بریزیم یک پای تحول نخبگان هستند، اما چه نخبه‌ای؟ نخبه‌ای که برای آینده تربیت شده باشد. تعلیم و تربیت مطلوب، تعلیم و تربیت آینده‌نگر است. ما باید بهره‌وری را افزایش دهیم. باید اندیشید که در جهان آینده چه شایستگی‌هایی مورد نیاز ماست؟ آیا خودمان را برای آینده آماده کرده‌ایم؟ تحول پیش رو چیست و نظام آموزش ما آماده این تحولات هست؟ جهان پیش‌رو جهان تحول سریع و عمیق است و در سال‌های اخیر شکاف نسلی از ۲۵ سال کمتر شده و به زیر ۱۰ سال رسیده پس باید معلمانی جذب کنیم که نسل جدید را بشناسند و به همین دلیل تاکید کرد سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان مطرح است.

وزیر ادامه داد: در مورد سن پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان که بحث‌های زیادی وجود دارد؛ باید گفت ۸۵ درصد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان زیر ۲۰ سال هستند. این افراد بهتر می‌توانند دانش آموزان را درک کنند. شکاف ادراکی بین والدین و محصلان حقیقتی اجتناب‌ناپذیر است.

او گفت: نیمی از مشاغل امروز در ۲۰ سال آینده وجود نخواهند داشت. ما باید چه برنامه‌ای برای این آینده و تحولات داشته باشیم؟ ما برای آینده به نشاط همدلی و مهارت کارگروهی نیاز داریم و نظام تعلیم و تربیت باید آماده باشد.

صحرایی با اشاره به علم واسطه ای و رقابتی و جنگ روایت‌ها گفت: هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های نوین در نظام تعلیم و تربیت تحولات فوق‌العاده ایجاد می‌کنند. ما از نخبگان می‌خواهیم حلقه واسط بین نسل‌ها باشند. امروز برای به دست آمدن علم اصیل، باید سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی را به خوبی بشناسیم. ویژگی تحولی سوم در آینده پیش رو این است که رقابت علم و رویش و ریزش در دنیای جدید است، رقابتی که از روز اول در جوامع وجود داشته رقابت تمدن هاست. امروز هم رقابت اصلی رقابت تمدن‌هاست و می‌گویند در آینده رقابت اصلی در اقتصاد نیست بلکه در تمدن است و کسانی که نتوانند منزلت تمدنی پیدا کنند در میانه رقابت از حرکت باز می‌مانند. هویت و رقابت از ویژگی جهان آینده است. استکبار تلاش می‌کند به بهانه رقابت و هویت جهانی، هویت فردی افراد را بربایند.

او گفت: ما برای آنکه نخبگان را به داشتن نگاه تحلیلی در کشاکش تمدنی سوق دهیم نیاز داریم که زمینه‌ای برای رابطه تطبیقی بین تمدن‌ها رخ دهد. خواندن تاریخ و دانستن آن ناظر بر همین مسئله است. بزرگان در همه ادیان تاکید بر خواندن تاریخ توسط نخبگان دارند.

صحرایی ادامه داد: جنگ روایت ها، نبرد مغزهاست و در این نبرد کسی که فکور باشد، پیروز است. در این رقابت سریعِ پیش رو، نقش مدرسه و خانواده و نظام تعلیم و تربیت خیلی پررنگ است. در سند تحول بنیادین بر پژوهش تاکید شده و ۶۰۰ پژوهشگاه راه‌اندازی کردیم هرچند این تعداد کم است و راه زیادی پیش روست تا مسیر پژوهشی را هموار کنیم. به همین جهت توسعه کمی و کیفی و بازنگری در المپیادها که در دست کار است از دیگر اهداف ماست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز