خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم تاکید کرد:

تلاش برای ایجاد نگاه تحولی در زیست‌بوم فرهنگی دانشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۰۹۱۳

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان این که به دنبال ایجاد نگاه تحولی در زیست‌بوم فرهنگی دانشگاه‌ها هستیم، گفت: برای حکمرانی هوشمند باید سهم نهادهای فرهنگی در دانشگاه‌ها مشخص شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی وزارت علوم به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی جهاد دانشگاهی،  عبدالحسین کلانتری در هشتاد و نهمین گردهمایی معاونین فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور که به میزبانی قزوین برگزار می‌شود، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف حلال مسائل سخت بوده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: جهاد دانشگاهی باید ترسیم دقیقی از زیست‌بوم فرهنگی و اجتماعی جدید دانشگاه‌ها ارائه کند، ما به دنبال ایجاد یک نگاه تحولی در زیست بوم فرهنگی دانشگاه‌ها هستیم.

وی با بیان این که در دنیای امروز سرعت، شتاب، گستره و عمق تحولات در جهان بسیار زیاد است و عدد و رقم‌ها دلالت بر همین دارند، شاهد هستیم که میزان تولید اطلاعات در یک روز با ۳۸ سال گذشته برابری می‌کند و عامل مهم این تحولات فناوری‌های نوین است.

معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: فناوری‌ها با تاثیرات انفرادی و هم‌گرایی و هم افزایی‌هایی که دارند، کار را پیچیده و تحولات را عمیق تر کرده است، اوایل سال ۹۰ بود که رهبر معظم انقلاب در شورای عالی فضای مجازی صراحتا تذکر دادند که فضای مجازی تمدن جدیدی است و این فضا انتها ندارد، چراکه مرتبا فناوری‌های جدیدی تولید می‌شود و سیر تحولات را با خود همراه می‌کند.

کلانتری بیان کرد: فضای مجازی امروزه در ساحت فرهنگ تاثیرات بسیار عمیق‌تری گذاشته است، در دنیای کنونی چرخه قدیمی تولید، نشر و ترویج آثار و محصولات فرهنگی هنری و رسانه‌ای از بین رفته است و همچنین تمرکزی که در تولید وجود داشت، دیگر وجود ندارد و در نشر، بازیگران زیادی که عموما غیرحکومتی هستند، در عرصه فرهنگ تولید، نشر و ترویج محتواها حضور پیدا کرده‌اند و نقش موسسات غیر دولتی بسیار پررنگ شده و بازیگران جدیدی به این اکوسیستم وارد شده‌اند.

وی عنوان کرد: تولید محتوا با فعال شدن کاربران اساس و روش دیگری را پیش گرفته است و هم‌اکنون کاربرانی وجود دارند که فعالانه محتوا تولید می‌کنند؛ سلسه مراتب عمودی قدرت در عرصه فرهنگ به شدت افقی تر شده است و میلیون‌ها نفر تولیدگر محتوا شده‌اند، به طوری که مطالبی که از این طریق تولید می‌شود، از مطالبی که در دستگاه‌های رسمی تولید شده است، بازدید بیشتری خواهد داشت. 

این مسئول عنوان کرد: پلت‌فرم‌ها امروزه به حدی اهمیت پیدا کرده است که در این زمینه میزان کثیری کتاب منتشر شده و برخی‌ها معتقد هستند که هم‌اکنون کل فضای سرمایه‌داری وارد فضای جدیدی شده است؛ در گذشته فضای سرمایه‌داری بر اساس محصولات و صنایع رشد می‌کرد، اما امروز بر اساس داده‌ها رشد پیدا می‌کند و متاسفانه ما کمترین حکمرانی را بر این فضاها داریم.

کلانتری با اشاره به این که عرصه فرهنگ در دنیای امروز تغییرات جدی را به خود دیده است، گفت: در این شرایط باید طرحی نو ارائه کرد ، باید در نحوه مدیریت فرهنگی کلاسیک موضع داری کنیم و با قالب‌های جدید تولید و نشر فرهنگ آشنا شویم، از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: نهضت تولید محتوا یعنی شرایطی را فراهم کنیم که تولیدات فاخر فرهنگی صورت گیرد، همچنین باید فضایی را فراهم کنیم که کنشگران فرهنگی داخل دانشگاه در آن کنشگری کنند.

این مسئول عنوان کرد: باید به دانشجوها و کنشگران دانشجو اعتماد کرد و فضایی را برای کنشگری آن‌ها فراهم کنیم تا تولید محتوا توسط خود دانشجویان صورت گیرد. 

وی ادامه داد: از زمانی که در وزارت علوم مستقر شدیم، چندین سامانه را شکل دادیم که سامانه «فرنما» یکی از این سامانه‌ها است، این سامانه نگاه پلت فرمی در حوزه حکمرانی آموزش کشور دارد و گامی مهم برای حضور همگان در این عرصه و حکمرانی فرهنگی در دانشگاه‌های کشور است، تمامی افراد جامعه در این سامانه اجازه ورود و انتشار تولیدات خود را دارند و مدیریت فرآیندی در این سامانه تسهیل شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: مجموعه‌های فرهنگی در داخل دانشگاه باید در ابتدا با وجود رقبای قدرتمندی که در فضای تولید محتوا شکل گرفته است جایگاه خود را پیدا کنند و همچنین برای حکمرانی هوشمند و تعاملی در این فضا باید سهم نهادهای متولی فرهنگی در دانشگاه را پیدا کرده و به دنبال بازیابی آن باشیم.

کلانتری گفت: برای اینکه فضای پلتفرم‌ها حکمرانی داشته باشیم، باید طرح‌های نو ارائه کنیم که بازآرایی داشته باشد؛ نقش تنظیم‌گری ما در دوره قبل کمتر بود، اما در دوره جدید نقش تنظیم‌گری دولت‌ها می‌تواند زیاد و موثرتر باشد.

گفتنی است، در این مراسم تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت علوم و جهاد دانشگاهی با موضوع همکاری‌های مشترک فرهنگی و اجتماعی امضا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز