خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر تهران مطرح شد:

وجود ۴۶ طرح دارای مشکل در سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری/ بلاتکلیفی ۸۰ هزار میلیارد در پروژه‌های مشارکتی

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۰۲۶۷

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران از وجود ۴۶ طرح دارای مشکل در حوزه سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی در این سازمان خبر داد و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز اعلام کرد که ۸۰ هزار میلیارد تومان از پول شهر و شهرداری در این پروژه‌ها بلاتکلیف مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نوید خاصه‌باف، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در یکصد و شصت و سومین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارشی از وضعیت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهرداری پرداخت و گفت: از ۱۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری مشترک در شهرداری تهران ۴۶ طرح دارای مشکل است و علت عمده این است که در دوره قبلی به دلایل مختلف با سرمایه‌گذاران برخورد قهری روزها صورت گرفته است. البته در حال حاضر هیات‌های اندیشه‌ورز برای بررسی مشکلات و ارائه راهکار تشکیل شده است.

وی با بیان این که ۱۱ پروژه کلان به طرح تبدیل شده و ۹ طرح نیز برای جذب سرمایه‌گذاری در حال بررسی است، عنوان کرد: ۱۶ پروژه قابل وصول با سرعت بیشتر مورد بررسی جدی‌تر قرار دارد و از ۳۰ پروژه با اولویت بعدی نیز ۹ پروژه تعیین تکلیف شده است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران ادامه داد: مشکلات پارکینگ طبقاتی گرات، بیمارستان آتیه ۲، سینما باران، مجتمع مسکونی نیلوفر، مجتمع تجاری اداری سعدی، یاس، خلیج فارس و مدائن به طور کلی حل و فصل شده است و همچنین مشکلات هفت طرح نیز تا پایان سال حل و فصل خواهد شد.

خاصه‌باف با تاکید بر این که هفته گذشته با سرمایه‌گذار یکی از طرح‌ها به نتیجه رسیدیم، تصریح کرد: از ۳۰ پروژه بلاتکلیف که تعدادی از آنها پیشرفتی نداشتند، مشکلات تعدادی از آنها برطرف شد و مجتمع تجاری شهر آفتاب نیز به نتیجه رسید و آماده واگذاری است و بازار قطعات خودرو نیز واگذار شده است.

وی با بیان این که پمپ بنزین یادگار امام بلاتکلیف بود و گره کوچک آن برطرف شده و اقدامات لازم از ماه گذشته آغاز شده است، خاطرنشان کرد: تعدادی از پروژه‌ها به کارهای سخت‌تر و دعاوی بیشتری نیاز دارد که امیدواریم با تلاش بیشتر بتوانیم مشکلات این طرح‌ها را نیز برطرف کنیم.

خاصه‌باف در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که طولانی بودن روند صدور مجوز برای طرح‌ها یکی از مشکلات پروژه‌های نیازمند سرمایه‌گذاری است، یادآور شد: مجوز پروژه‌های دارای ارزش ۵ تا ۲۰ میلیارد تومان در اختیار مناطق قرار دارد و این امکان تا ۱۰۰ میلیارد تومان نیز فراهم شده است.

وی با بیان اینکه کارگروه‌های مشترکی برای بررسی فرصت‌های موجود سرمایه‌گذاری در مناطق تشکیل شده است، گفت: بخشی از مشکلات نیز اسناد مالکیت و معارضین ملکی بود که در قراردادهای جدید مورد توجه قرار گرفته است تا تکرار نشود و با سازمان املاک تعاملاتی داریم تا قفل پروژه‌ها باز شود و از سویی دیگر، با پیگیر‌ هایی که صورت گرفت، مشکلات حقوقی تعدادی از پروژه‌ها نیز رفع شد.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با بیان این که برای الزام پاسخگویی مناطق برای جذب سرمایه‌گذار ۴۴ هزار میلیارد تومان در سه پهنه را تعیین تکلیف کرده‌ایم و هر ماه از آنها گزارش دریافت خواهیم کرد، یادآور شد: برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خرد نیز اقدام کرده‌ایم و از سویی دیگر برای سهولت دسترسی سرمایه‌گذاران تا دو هفته دیگر ساختمان سازمان به خیابان بهشت منتقل می‌شود.

وی با اشاره به آموزش تخصصی مدیران جهت جذب سرمایه‌گذاران، خاطرنشان کرد: کارگروه‌های تخصصی از جمله هوای پاک و حمل‌ونقل تشکیل شده است که در همین راستا فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای تأمین موتورسیکلت برقی در آینده نزدیک منتشر می‌شود.

۱۸ مرکز خدمات درمانی و پزشکی از شرایط خوبی برای ارائه خدمت برخوردار نیستند

خاصه‌باف همچنین با بیان این که ۱۸ مرکز خدمات درمانی و پزشکی در سطح شهر دهزان از شرایط خوبی برای ارائه خدمت برخوردار نیستند، اظهار کرد: ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری می‌تواند موجب تحول در این زمینه شود که کارگروهی را در این خصوص برگزار کردیم تا به صورت پایلوت در مناطق یک تا سه، ورود سرمایه‌گذاران را عملیاتی کنیم و اگر موفقیت‌آمیز بود به سایر مناطق نیز تسری داده شود.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با بیان این که از ۱۱ پروژه، مشکلات فنی دو پروژه زباله‌سوز تا یک هفته آینده رفع می‌شود و برای فراخوان آماده خواهد شد، تصریح کرد: فراخوان معماری یکی از طرح‌ها هفته گذشته آماده شد و تا شهریورماه فراخوان برای جذب سرمایه گذار انجام می‌شود.

خاصه‌باف با بیان این که مدل‌های مالی بازگشت سرمایه برای تونل شهید متوسلیان در حال بررسی است تا به عنوان طرح مشارکتی ارائه شود، گفت: برای ساماندهی اسلام‌آباد و روددره، هتل کوهستان، چهار هتل جنگلی و گردشگری، سرزمین آسمان‌ها و ایجاد شهربازی در این فضا در حال پیگیری هستیم.

وی با اعلام این که طرح‌های مطالعاتی چهار پروژه نیز در دستور کار است، یادآور شد: از جمله درخواست‌های سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران، تسریع در اصلاح مفاد ماده ۲۶، و تصویب لایحه ردیف بودجه، تسهیلات تشویقی برای سرمایه‌گذاران و اختصاص اعتبار از سوی سازمان املاک برای رفع معارضین است.

ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومانی سهم شهرداری در پروژه‌های مشارکتی

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه امروز در صحن شورا در جریان ارائه گزارش اقدامات سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران گفت: در ۴۶ پروژه مشارکتی که به نتیجه نرسیده بود، ۸۰ هزار میلیارد تومان از پول شهر و شهرداری بلاتکلیف است، به گفته همکاران ما در سازمان سرمایه‌گذاری رقم اصلی حتی دو برابر رقم اعلامی است؛ لذا موضوع اهمیت دارد.

وی با بیان این که در میان این ۴۶ پروژه، ۴۳ پروژه ساختمانی و سه پروژه نیز غیرساختمانی است، تصریح کرد: این پروژه ها در مناطق ۱۶، ۱۸، ۲۱، ۲۲، ۳، ۱۰ و ۱۹ و سازمان پسماند قرار گرفته است؛ ۲۴ پروژه کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و از سال ۷۳ تا امروز پروژه نیمه‌تمام داریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام این که ۱۲ پروژه بیش از ۸۰ درصد و ۹ پروژه بین ۵۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، یادآور شد: مالکیت ۳۳ طرح با شهرداری است، ۱۱ مورد مربوط به شریک و ۲ مورد نیز به صورت مشارکتی است.

وی با اعلام این که ۴۵ درصد سهم شهرداری در این پروژه‌ها ۸۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد، گفت: ۲۳ پروژه مشکلات حقوقی دارد و رفع آن در حال پیگیری است، ۲۳ مورد نیز مشکلات شهرسازی و ۱۳ مورد نیز مشکلات ملکی دارند. برخی پروژه‌ها هر سه مشکل را با هم دارند، ۱۲ پروژه دو مشکل و ۱۹ پروژه نیز یک مشکل را دارند.

لزوم تشکیل کمیته با حضور شهردار و رئیس شورای شهر تهران برای تصمیم‌گیری درباره ۱۳ پروژه

آخوندی با بیان این که ۱۷ پروژه تا پایان شهریورماه تعیین تکلیف می‌شوند، خاطرنشان کرد: این تعیین تکلیف به معنای تصمیم‌گیری برای ادامه کار و یا قطع همکاری است؛ تمام مسائل پروژه‌ها از جمله سهم شهرداری، پیشرفت کار و اعتبارات مورد نیاز بررسی شده است که جزئیات آن از سوی سازمان سرمایه‌گذاری اعلام می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: باید کمیته‌ای با حضور شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر شکل بگیرد و برای ۱۳ پروژه در این کمیته تصمیم.گیری شود. حتما باید چنین ترکیبی از اعضا برای این پروژه‌ها تدبیری اتخاذ کنند.

آخوندی با بیان این که شیوه‌نامه‌های نحوه سرمایه‌گذاری در سازمان در حال بررسی است تا برای تصویب به شورا ارسال شود، خاطرنشان کرد: پیشنهاداتی نیز برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران داریم که ارائه خواهیم داد.

وی با تاکید بر این که طرح تونل شهید متوسلیان، هتل برج میلاد و یکی از طرح‌های سازمان مدیریت پسماند از جمله طرح هایی هستند که به امکان‌سنجی نیاز دارند، تاکید کرد: باید مسائل مرتبط با این طرح‌ها حل و فصل شود؛ به نظر می‌رسد با مدیریت جدید در سازمان سرمایه‌گذاری، تکاپویی شکل گرفته و بخشی از این پروژه‌ها در حال تعیین تکلیف است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز