خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش:

نتایج آزمون نهایی امروز غروب به مدارس ارسال می‌شود/ دانش‌آموزان نتایج را فردا دریافت می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۵۴۹۷

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: ما موفق شدیم مرجعیت را به کتاب و برنامه درسی برگردانیم. این مرجعیت باید به معلم و مدرسه و کتب درسی برگردد و سراغ کلاس های کمک درسی نروند و اگر هم می روند برای مهارت تست زنی نباشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "محسن زارعی" رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در نشست خبری در خصوص نتایج آزمون نهایی که عصر امروز برگزار شد، عنوان کرد: تعداد شرکت کنندگان در امتحان نهایی سال جاری ۹۱۴ هزار و ۴۶۵ نفر بودند که ۵۳۴ هزار و ۱۳۱ نفر دختران و ۳۸۰ هزار و ۳۴ نفر پسران بودند از این جمعیت ۵۹۵ هزار و ۶۲۴ نفر دانش آموزان روزانه در آزمون نهایی شرکت کرند و ۳۱۸ هزار و ۸۴۱ نفر بزرگسالان و ترمیم نمره ای ها بودند که آزمون دادند.

به گفته زارعی امسال ۵ هزار و ۶۵ حوزه اجرای آزمون نهایی تشکیل شد. او در این خصوص بیان کرد: امسال ۳۹۱ حوزه تصحیح داشتیم. جز حوزه های اصلی حوزه های تصحیح اقماری هم شکل گرفت و دبیران پایه دوازدهم نیاز به حضور در حوزه های تصحیح نداشتند.

او افزود: عوامل اصلی اجرای آزمون نهایی ۱۲۳ هزار ۱۹۴ نفر بودند و ۲۳ میلیون پاسخ برگ توسط ۴۸ هزار همکار تصحیح شد. برخی از حوزه های تصحیح تا پاسی از شب مشغول کار بودند تا تصحیح الکترونیک برای اولین بار در خصوص آزمون تشریحی در کشور رقم بخورد. روند به این صورت بود که دوبار برگه ها کاملا تصحیح می شد و نمرات مصحح قبلی توسط مصحح دیگر دیده نمی شد و مصححین به برگه دانش آموزان استانی غیر از استان خود دسترسی داشتند.

زارعی افزود: در ۶۵ درصد موارد مغایرتی در نمره پاسخ برگ ها نبود یا اگر بود کمتر از یک نمره مغایرت وجود داشت. اگر مغایرت بیش از یک نمره بود مصحح سوم روی پاسخ‌برگ دانش آموز نظر می داد.

به گفته زارعی اگر در تصویربرداری برگه ها ناخوانی وجود داشت نیز حوزه های تصحیح برگه را عودت می دادند و مصححان برگه مخدوش را نمی پذیرفتند پس نگرانی از این بابت وجود ندارد.

او با بیان اینکه مبنای تصحیح برای اولین بار راهنمای تصحیح استاندارد بود، گفت: تصحیح دوم و بعد از ارسال راهنمای تصحیح انجام می شد و برخی از مغایرت نمره ها به همین دلیل بود.

زارعی از همکاری دبیرخانه در تجزیه و تحلیل سوالات گفت و بیان کرد: ۷۶ درصد سوالات به صورت کامل مورد تایید دبیرخانه های راهبری قرار گرفت.

او ضمن تاکید بر اینکه برخی دانش آموزان معتقد بودند از سوالات پرتکرار پرهیز شده بود و دبیرخانه‌های راهبری نیز این موضوع را تایید کردند گفت: مبنای امتحانات امسال کتاب درسی بود و دانش آموزان تا لحظه آخر بر خلاف سالهای قبل که  کمک درسی می خواندند، کتاب درسی دست بچه ها بود و ما موفق شدیم مرجعیت را به کتاب و برنامه درسی برگردانیم. این مرجعیت باید به معلم و مدرسه و کتب درسی برگردد و سراغ کلاس های کمک درسی نروند اگر هم می روند برای مهارت تست زنی نباشد.

او در ادامه گفت: تا امروز غروب نتایج امتحانات نهایی را برای روسای حوزه های تصحیح ارسال می کنیم و مدیران مدارس فردا به نتایج دسترسی دارند و می توانند فردا به دانش آموزان تقدیم کنند. اگر دانش آموزی اعتراض دارد امکان اعتراض دارد و این اعتراض کشوری است و اگر مطمئن هستند اعتراضشان درست است این کار را بکنند نظر مصحح چهارم نظر نهایی است و ثبت می شود. همیشه اعتراضات منجر به بالا رفتن نمره فرد نمی شود. حوزه های تصحیح بر اساس نمون برگ اعتراضات به آن رسیدگی می کنند.

زارعی گفت: فرایند رسیدگی به اعتراضات از فردا آغاز می شود و تا ۲۰ تیر رسیدگی به اعتراضات انجام می شود و بعد از آن دیگر به هیچ اعتراضی رسیدگی نمی شود و بعد از این سه روز امکان اعتراضی برای دانش آموزان و بزرگسالان و ترمیم نمره ای ها وجود ندارد.

معاون وزیر افزود: در این هفته سابقه تحصیلی فارغ التحصیلان ۱۳۸۴ به بعد در سامانه قابل دریافت است و اگر مغایرتی وجود داشت اعلام کنند. زارعی تاکید کرد: نمره تراز که نمره کل داوطلب است به سنجش ارسال می شود و هر دانش آموز با جامعه‌ هم سالان خود تراز می شود و جای نگرانی نیست.

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش بیان کرد: سوالات سخت بوده یا دانش آموزان آمادگی نداشتند؛ مبنای طراحی ما فقط کتاب بوده و هیچ سوالی خارج از کتاب طرح نشده است. سوال خوب صرفا سخت و پیچیده نیست و بخشی از سوالات را افرادی توانستند پاسخ دهند که عمیق یادگرفتند. نمرات ۲۰ کسب شده از برخی دروس توسط دانش آموزان نشانگر همین نکته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز