خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم مطرح کرد:

توطئه دشمنان با حمایت رهبر انقلاب از دانشگاه‌ها خنثی شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۲۸۱

وزیر علوم گفت: رهبری با حمایت از دانشگاه ها و نقش آنها در پیشروی علمی، توطئه دشمنان را خنثی کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اختتامیه مرحله نخست طرح اندیشه تمدن‌ساز ویژه اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری و جنعی از اساتید صبح امروز چهارم مردادماه در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

«محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنرانی خود در این برنامه گفت: از کسی که ایده اولیه این کار را ارائه داده باید تقدیر ویژه کرد. من در این مدت چند اقدام تاثیرگذار دیگر از نهاد مقام رهبری دیده‌ام که بسیار نو و اثربخش بوده است. طرح اندیشه‌های تمدن‌ساز بخشی از کرسی‌های آزاد اندیشی را پوشش می دهد. یکی از کارهای ارزشمند نهاد رهبری این بود که سال گذشته هزار نفر برتر کنکور را در کنار حرم امام رضا (ع) دور هم جمع کردند که کار حساب شده ای بود. امروز هم اگر چنین ایده‌هایی را در عرصه های نوآوری و علم بیاوریم تاثیرش زیاد است و نوآوری باید در همین برنامه ها اتفاقا بیفتد و امسال هم امیدواریم با استفاده از تجربیات سال قبل هزار رتبه برتر کنکور توسط نهاد رهبری همراهی شوند.

وزیر علوم ادامه داد: در آخرین دیدار رهبر انقلاب با دانشجویان، ایشان تمام قد از دانشگاه‌ها دفاع کردند. این دفاع همه جانبه رهبری از دانشگاه ها توطئه دشمنان ما را خنثی کرد. دشمنان می‌خواستند دانشگاه ها را مقابل نظام قرار بدهند و رهبری با حمایت از دانشگاه ها و نقش آنها در پیشروی علمی توطئه آنها را خنثی کردند.

زلفی‌گل افزود: حقیقت هم همین است اگر رتبه اول علمی بلامنازع در منطقه هستیم و توسعه نانو، بایو، فناوری و... داریم همه اثر اساتید و دانش آموختگان دانشگاه ها است. ما قدردان هرکسی هستیم که با کار جهادی موجب ارتقای کشور می شود به ویژه کسانی که پیشرفت علم پایه کشور را رقم می زنند. در برنامه ای پرسیدم علم بهتر است یا ثروت یا عزت، قدرت، امنیت سلامت، فناوری، نوآوری و.... در جواب گفتم می شود، بپرسیم پدر بهتر است یا مادر؟ این سوال کلا غلط است. هم پدر هم مادر هردو مهم هستند و دوگانه و چندگانه ای هستند که باهم جمع می شوند و باید بگوییم علم بهتر است با ثروت.

او در ادامه در مورد طرح اندیشه تمدن ساز اظهار کرد: کاری که شما انجام دادید و مدیریت کردید هم ریشه در علم دارد هم در فرهنگ. در برخی موارد فرهنگ بر علم تقدم دارد. فرهنگ فکر و احساس را شکل می دهد و احساس منجر به عمل می‌شود. فرهنگ مناسب شرایطی را برای رشد فکر و اندیشه فراهم می کند. بزرگترین سرمایه گذاری برای کشور و سرمایه جاودان ایجاد فرهنگ سالم است وقتی بحث از تمدن می‌کنیم معنایش این است که تمدن در بستر مادی و معنوی شکل می گیرد که رفتار حاکمان و شهروندان را شکل می دهد و وقتی صحبت از تمدن می‌کنیم صحبت از تاریخ و فرهنگ تاریخی و تاریخ فرهنگی می کنیم.

زلفی گل تصریح کرد: این یعنی تجربه ارزشمندی که بر پایه آن تجربه و فرهنگ، میزان خطای شهروندان و حاکمان را کاهش می‌دهد. فکر و عمل و رفتار حاکمان جهت دار است و وقتی صحبت از تمدن اسلامی می کنیم یعنی فرهنگ سازی جدید و افزودن تکه جدید به پاذل فرهنگی به گونه ای که اشتباهات فردی و جمعی کاهش پیدا کند.

وزیر علوم اندیشه تمدن ساز را لغت کلیدی و زیبایی دانست و گفت: باید برنامه ریزی کنیم و تاریخ و فرهنگ را به گونه ای شکل دهیم و تجربیات قدما را قدر بدانیم و اشتباهات را تکرار نکنیم و از پتانسیل جامعه بهره ببریم و تلاش کنیم فرهنگ مادی و معنوی شکل بگیرد که تمدن الگویی برای سایر جوامع باشد.

او افزود: حداقل نتیجه این ایده شما این است که آرزوی خود را برای دین و کشور خود مشخص کرده‌اید. مهم است که حکومتی آرزو داشته باشد. وقتی آرزویی باشد از همه توان برای تحقق آن استفاده می کنیم. آرزوی تمدن اسلامی یعنی ما همه امکانات را برای تحقق آن فراهم می کنیم که در جمهوری اسلامی امکانش فراهم است. خانواده های ایرانی حاضرند هزینه کنند تا فرزندانشان درس بخوانند و تحصیل عالیه داشته باشند. این یعنی خانواده ها برای دانایی فرزندان حاضرند هر هزینه‌ای کنند پس تحصیل و علم آموزی در سبد خانوارها و شهروندان ما جایگاه ویژه ای دارد که باید نهایت بهره را از آن برد. حالا باید چگونه مدیریت کنیم که چنین تمدنی شکل بگیرد که بخشی از آن تاریخ و تجربیات گذشتگان باشد بخشی از آن دین باشد که شامل عدالت، توجه به مستضعفین و... است؛ تشکیل جامعه ای که در آن نیازمندی وجود نداشته باشد و اختلاف تمدن اسلامی با دیگران همین است. در تمدن های مادی چنین دیدگاهی وجود ندارد و منافع اقشاری بر دیگران ترجیح داده می‌شود، اما در تمدن اسلامی بحث لقمه حلال و حرام، زکات، خمس و... مطرح است. در تمدن مادی اعتقاد این است که صرفا برمبنای قانون عمل کنیم، اما در تمدن اسلامی کنترل های بیرونی و درونی است تا شهروندان خودشان حاضر نشوند از مسیر غیرمشروعی درآمدی داشته باشند.

زلفی گل از ویژگی‌های تمدن اسلامی گفت و تاکید کرد: در تمدن اسلامی شهروندان هرچه برای خود می پسندند برای دیگران هم می پسندند و به منافع دیگران دست اندازی نمی کنند و در واقع تمدن اسلامی این اجازه را به ما نمی دهد. طرح اندیشه تمدن ساز نوعی مشورت ملی است برای تمدن سازی و از این باب تمدنی جدید ایجاد می کنید و مشورت نه تنها در بعد فردی و گروهی بلکه در بعد مشورت ملی مطرح می شود و این مشورت موجب می شود فکر از حکیمان باشد و اجرا از حاکمان. این طوفان علمی که با چنین اقداماتی شکل می گیرد دستاورد زیادی دارد. من به عنوان خادم شما در وزارت علوم کارتان را می ستایم ضمن اینکه کاری کم هزینه و پرنتیجه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز