خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان انتقال خون:

شاخص اهدای خون در ایران ۲۳ در هزار است/ کاهش آمار اهدای خون بانوان

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۰۳۵۶

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: این سازمان از نظر پدافند غیر عامل، سازمانی حیاتی به حساب می آید در حالی که سایر سازمانهای زیر مجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این ویژگی را ندارد و از اهمیت تهیه خون و فراورده آن همین بس که از هر سه نفر یک نفر تا پایان عمر به خون و فراورده های آن نیاز پیدا می کند و این نشان دهنده نقش اساسی اهدای خون در تداوم زندگی است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، «مصطفی جمالی»، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر آمار بسیار مناسب اهدای خون در ایران گفت: از نظر شاخص منطقه‌ای در سطحی ممتاز قرار داریم و در مقایسه با کشورهای پیشرفته که میزان اهدای خونی برابر با ۳۵ در هزار دارند، کمی عقب هستیم. 

وی شاخص اهدای خون در ایران را در حال حاضر ۲۳ در هزار اعلام کرد و گفت: پیش از بروز کرونا این شاخص ۲۵ درهزار بود و بی‌تردید با همت کارکنان و مدیران سازمان، حمایت نهادهای بالادستی و همدلی و توجه هموطنان می‌توانیم این آمار را افزایش دهیم چنان که در برخی از مناطق مثل زابل میزان اهدای خون ۶۰ اهدا کننده در هزارنفر جمعیت است. 

مدیرعامل سازمان انتقال خون یکی از دلایل افت آمار اهدای خون را کاهش آمار اهدای خون بانوان دانست و افزود: اگر زیرساختهای لازم جهت توسعه تیم‌های سیار فراهم شود می‌توانیم مقدارزیادی از ظرفیت اهدای خون را در مناطق شهری به چرخه اهدای خون وارد کنیم. 

وی افزایش سن جمعیت و کاهش استقبال جوانان از اهدای خون را یکی دیگر از دلایل کاهش آمار اهدای خون دانست و افزود: اکنون بیشترین آمار اهدای خون مربوط به جمعیت ۳۰ تا ۵۰ سال است که کم کم از چرخه اهدای خون خارج می‌شوند. 

وی سازمان انتقال خون را به طور کامل وابسته به اهدا کنندگان دانست و افزود: تکریم اهدا کنندگان از اولویت‌های ما است. 

او تامین مالی سازمان، همت کارکنان، حمایت مسوولان و تقویت زیر ساخت‌های فنی برای گسترش مراکز و تیم‌های سیار را لازمه پیشگیری از کمبود خون دانست. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به محدود بودن بانک HLA (آنتی ژن‌های مجموعه سازگاری بافتی) در ایران گفت: برای اینکه بیماران شانس بیشتری برای سازگاری بافتی و پیوند سلولهای بنیادی غیر خویشاوند داشته باشند باید بانک HLA دست کم به ۱۰۰ هزار نمونه برسد که هدف ما برای سال آینده رسیدن به ۲۰ هزار نمونه است. 

جمالی در خصوص اعتبارات سازمان انتقال خون گفت: اعتبارات این سازمان نسبت به سایر دستگاه‌ها خوب دیده نشده است که این کمبود اعتبارات ما را در ارائه خدمات با مشکلاتی مواجه کرده است. 

وی همچنین از احداث مرکز انتقال خون مکمل برای رفع مشکل پایگاه‌های شهرستانهای استان تهران خبر داد و گفت: این مرکز تامین خون شهرستان‌ها و غربالگری و پخش خون را برعهده می‌گیرد و در این زمینه بسیاری از مشکلات استان تهران رفع خواهد شد. 

جمالی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت اختصاصی شدن درآمد‌های سازمان گفت: در سال ۱۴۰۰ که به درآمد اختصاصی دسترسی داشتیم به سختی از عهده مشکلات و هزینه‌ها برآمدیم و امیدوارم این درآمد‌ها اختصاصی شده، در سال آینده بودجه مناسبی نیز به این سازمان حیاتی تخصیص یابد. 

وی در بخشی دیگر از سخنانش آمار اهدای خون ایران را در اپیدمی کرونا مناسب ارزیابی کرد و گفت برخلاف بسیاری از کشورها ما نه استانداردهای سلامت خون را کاهش دادیم و نه ناچار شدیم در قبال اهدای خون چیزی پرداخت کنیم و شاخص سلامت خون ایران هم اکنون نیز بسیار بالا است در حالی که در این بحران حتی آمریکا استانداردهای اهدای خون را زیر پا گذاشت و از برخی افراد پر خطر خون گیری کرد. 

وی ضمن مثبت خواندن دیدگاه وزارت بهداشت نسبت به سازمان انتقال خون گفت: امیدوارم اگر بودجه جدیدی برای کرونا اختصاص یابد، انتقال خون نیز در سازمانهای بهره‌مند دیده شود. 

جمالی در پایان گفت: نیاز به خون مستمر و همیشگی است و در سه ماهی که پیش رو داریم تعطیلات پایان سال، عید نوروز، خیزیش کرونا و ماه مبارک رمضان با هم توالی یافته اند، به همین دلیل از رسانه‌ها می‌خواهم تا با کمک به فرهنگسازی مستمر و مداوم، مردم عزیز و ایثارگر ایران را به اهدای خون ترغیب و تشویق کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز