خبرگزاری کار ایران

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

در حوزه پیشگیری از اعتیاد غفلت کردیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۱۴۱۱

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اقدامات در حوزه فرهنگی و پیشگیری همگام با مبارزه پیش نرفته و عقب ماندگی در این زمینه داریم و کمی هم غفلت کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل ستاد و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور که صبح امروز با حضور حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: در جلسه هجدهم ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اولین موضوعی که مورد توجه بود موضوع پیشگیری بود و لزوم ورود همه دستگاه‌ها در امر پیشگیری مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: مواد مخدر یک آسیب است و منشا بسیاری از آسیب‌های دیگر است بسیاری از طلاق‌ها در کشور ما به دلیل اعتیاد است بسیاری از جرایم و سرقت‌ها منشا آن‌ها مواد مخدر است همچنین بسیاری از بیماری‌های عفونی منشا آن مواد مخدر است اگر مواد مخدر ساماندهی شود بسیاری از این آسیب‌ها به تبع آن از بین می‌رود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: با نگاهی به ۴۰ سال گذشته و بعضا ۶۰ سال گذشته تنها در دهه ۶۰ کاهش شیوع مصرف مواد مخدر را داشتیم و در دیگر دهه‌ها با افزایش شیوع مصرف مواد مخدر مواجه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: با یک نگاه آسیب شناسانه در ۴۰ سال گذشته می‌بینیم که در حوزه مقابله دستاوردهای خوبی داشتیم و شاید برای دنیا قابل باور نبوده است و سازمان ملل رسما پیشتازی ایران در امر مقابله را اعلام کرده است و ۹۰ درصد تریاک جهان ۷۰ درصد مرفین و ۲۰ درصد هروئین جهان در ایران کشف می‌شود. همچنین قریب به ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار مجروح در این مدت در راه مقابله با ورود مواد مخدر تقدیم شده است.

مومنی با بیان اینکه هزار و ۲۰۰ تن مواد مخدر در سال گذشته کشف شده است، گفت: بالاترین میزان کشف در تاریخ ایران در سال گذشته صورت گرفت. در ۴۰ سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه درمان و پیشگیری انجام شده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد اقدامات در حوزه فرهنگی و پیشگیری همگام با مبارزه پیش نرفته و عقب ماندگی در این زمینه داریم و کمی هم غفلت کردیم.

وی تاکید کرد: با اقدامات صورت گرفته این انتظار بوجود آمده که مواد مخدر وارد کشور نشود تا کسی مصرف نکند. این حرف حقی است وظیفه حاکمیت و ما این است که مواد مخدر وارد نشود. اما این کافی نیست و زمانی می‌توانیم به سامان برسیم که به همان میزان که در حوزه مقابله تلاش می‌کنیم در حوزه فرهنگی و پیشگیری هم تلاش کنیم. یعنی در عین حال که تلاش می‌کنیم عرضه کم شود باید تقاضا هم کاهش یابد.

مومنی تصریح کرد: ما در کنار کشوری زندگی می‌کنیم که ناتو و آمریکایی‌ها مواد مخدر را افزایش دادند و با افزایش سطح زیر کشت و اصلاح بذرها بازدهی بیشتر داشتند. این آمار، آمار رسمی سازمان ملل است در سال 2000 که آخرین سال حضور طالبان بود کل تولید مواد مخدر حدود ۲۰۰ تن بود و در سال۲۰۱۷ بالغ بر ۹هزار تن رسید یعنی ۵۰ برابر افزایش پیدا کرد اسناد موثق می‌گوید بخشی از این مواد با هواپیمای ناتو قاچاق می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: باید تلاش کنیم که مواد وارد کشور نشود اما ضرورت توجه به امر پیشگیری دو چندان می‌شود و باید در زمینه پیشگیری نیز تلاش کنیم. رویکرد ستاد در کنار امر مقابله، درمان و توانمندسازی، قطعا پیشگیری است و باید کمک کنیم که افراد به ویژه جوان قدرت نه گفتن داشته باشند و بدون هرگونه تعاملی در پاسخ به مصرف مواد مخدر قاطعانه نه بگویند. طرحی به عنوان یاریگران زندگی اجرا شد در این طرح تمرکز اصلی باخانواده ها، گروه‌های مرجع، نهادهای فرهنگی و تربیتی است. در حوزه‌های دولتی اولویت ما با آموزش و پرورش و وزارت جوانان است.

وی ادامه داد: با وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه امضا شده است و بیش از ۴۰ هزار مدرسه تحت پوشش قرار گرفت و در شبکه شاد نیز این رویکرد وجود دارد.

او با بیان اینکه اواخر سال ۹۷ طرح یاریگران ورزش راه اندازی شد، خاطرنشان کرد: بنابراین انتظار از اینکه دولت به تنهایی بتواند مقابله کند و مواد در دسترس نباشد رویکرد هیچ دولتی در این دنیا نیست ما هیچ گریزی نداریم و موضوع پیشگیری یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و در کنار مقابله باید به امر پیشگیری توجه کرد.

وی با اشاره به تفاهم نامه با وزارت ورزش ادامه داد: مردم و به ویژه جوانان به قهرمانان ملی توجه ویژه دارند و رفتار ورزشکاران مورد توجه جوانان است این تفاهم‌نامه می‌تواند از جنبه‌های مختلف موثر باشد. یکی از دشمنان اصلی اعتیاد ورزش است و یکی از راه‌کارهایی که اعتماد به نفس لازم را ایجاد می‌کند ورزش است. همچنین رفتار ورزشکاران می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد در جوانان موثر باشد.

مومنی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست گفت: با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، طی یک سال گذشته، شیوه نامه های جدیدی در حوزه درمان به روز شده است، در گذشته درمان مبتنی بر متادون بود در حالیکه متادون خودش مواد مخدر است اما با همکاری‌ها داروی بوپرونورفین و  داروی گیاهی دتوکسین به خط تولید رسیدند، دتوکسین دارویی است که تا ۸۰ درصد اشتیاق فرد را نسبت به مصرف موادمخدر کاهش می دهد.

دبیرکل ستاد افزود: در حوزه توانمندسازی و مهارت آموزی، در این سالهای اخیر کارگاه‌هایی در مراکز درمان ایجاد شده اند؛ معتقدیم افراد مبتلا به اعتیاد باید در کنار درمان، مهارت هایی را فرا گیرند تا پس از خروج از مراکز، جذب بازار کار شوند.

دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: یکی از چالش های مهم در ساماندهی اعتیاد، نبود روزآمدی قانون است در حالیکه هر قانونی در گذر زمان نیاز به روزآمدی دارد.

وی ادامه داد: در حوزه معتادان متجاهر نگهداری معتادان یک الی سه ماه و در صورت دستور قضایی سه ماه دیگر می‌توانند در مرکز درمانی نگهداری شوند، در حالی که مدت زمان نگهداری فرد باید یک الی دو سال باشد.

وی تاکید کرد: قانون مبارزه با مواد مخدر باید روزآمد شود، موضوع قانون مبارزه با موادمخدر یک ضرورت اجتناب‌پذیر است و با این قانون موجود جز هدر دادن منابع، اتفاق دیگری روی نمی‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز