خبرگزاری کار ایران

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در ایران اضافه وزن دارند/ تداوم مشکل در توزیع داروی بیماران دیابتی

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۹۱۶

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال ما اضافه وزن دارند وضعیت‌شان باید از نظر قندخون بررسی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا مهدوی» معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در نشستی مجازی به مناسب روز جهانی دیابت گفت: در هفته ملی دیابت هستیم و روز ۲۳ آبان روز جهانی دیابت است، شعار جهانی روز دیابت، «مراقبت دیابت، امروز بیشتر همیشه» است و روزهای هفته هم به آموزش پیشگیری، تامین داروی انسولین، فعالیت بدنی و تغذیه سالم و اصلاح شیوه زندگی و خودمراقبتی اختصاص یافته است. طبق جدیدترین آمار ۵۳۷ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند.

او افزود: بیماری دیابت نوع دو قابل پیشگیری است، اصلاح شیوه زندگی بروز این بیماری را تا سال‌ها به تعویق می‌اندازد. وزارت بهداشت برای کنترل دیابت برنامه‌های مختلفی دارد که شامل غربالگری، پیشگیری و شناسایی دیابت است. از بیست سال پیش برنامه‌های شناسایی دیابت در نظام سلامت کشور ادغام و اجرا شده است اما طی پنج سال گذشته مدلی را طراحی کرده‌ایم که هم احتمال خطر عوامل قلبی افراد در ده سال آینده را تعیین می کنیم و هم غربالگری، فشار خون و دیابت مشخص می شود و بیماران شناسایی می شوند. افراد دیابتی در خانه‌های بهداشت و خانه‌های سلامت ماهانه مراقبت می شوند.

مهدوی گفت: کرونا باعث می شود افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشارخون، که مبتلا به کووید ۱۹ می شوند، عوارض شدیدتری داشته باشند. کنترل قندخون و چربی در کم شدن عوارض تاثیر دارد. توصیه این است که افراد حتما کنترل قند خون را جدی بگیرند، دستورات پزشک را رعایت کنند، درمانشان را جدی بگیرند مشارکت بیمار در درمان یک اصل کلی و اساسی است.

او افزود: خوشبختانه در کشور ما اغلب خدمات دیابت تحت پوشش بیمه هستند و به غیر از یک گروه دارویی جدیدتر، همه داروهای آن‌ها نیز تحت پوشش بیمه هستند.

مهدوی گفت: چند ماه قبل با شروع پاندمی مشکل در دسترسی به دارو پیش آمد، یکی از دلایل تحریم‌های امریکا بود که دسترسی را سخت کرده بود که بیشتر به چرخه تامین مالی آن مربوط بود. توزیع انسولین هم مشکل داشت. الان به نظر می رسد شرایط در کشور عادی شده اما مشکل توزیع هنوز وجود دارد.

او افزود: دیابت یک بیماری است که یک تیم از بیمار باید مراقبت کند که مهم‌ترین فرد در آن تیم خود دیابتی است و اینطور هم نیست که فقط با دارو قند خون کنترل شود. دارو لازم است اما کافی نیست. مشارکت و آموزش و خودپایشی بیمار مهم است.

وی گفت: خانم‌های باردار باید تست قندخون را انجام دهند و این مهم است که اگر قندشان بالا بود تهمیدات پزشکی را انجام دهند تا درجه قند کنترل شود. اما برای دیابتی نوع ۲ که بیشتر بزرگسالان هستند، افراد دارای فشار خون بالا، افراد بالای سی سال با سابقه دیابت در بستگان درجه یک، خانم‌های دارای سابقه مرده‌زایی و سقط بدون دلیل و نوزاد با وزن بیش از چهار کیلو در خطر دیابت هستند. تخم‌دان پلی کیستیک نیز همینطور است. با توجه به اینکه ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال ما اضافه وزن دارند وضعیتشان باید از نظر قندخون بررسی شود.

مهدوی گفت: یک سوم جمعیت بزرگسال ما یا دیابتی هستند یا در معرض دیابت هستند.

او افزود: تغذیه سالم، کاهش وزن به میزان پنج تا هفت درصد، حداقل ۱۵۰ دقیقه در سه تا پنج نوبت ورزش، ورزش‌های استقامتی در هفته، ورزش هوازی و پیاده روی کمک می کند سیستم گردش خون بهتر کار کند و قندخون کنترل شود. پس افراد اگر فعالیت بدنی مناسب، تغذیه مناسب وعدم مصرف دخانیات و الکل را جدی بگیرند، تا حد زیادی مطمئن باشند مبتلا به دیابت نمی شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز