خبرگزاری کار ایران

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

لزوم تمرکز صدور مجوز به سمن‌ها حوزه مبارزه با مواد مخدر

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۰۴۸

هدف ما از تهیه و تدوین سند جامع راهبردی در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد و توسعه مشارکت‌های مردمی، توجه به نیازهای NGO‌ها، پایش و ارزیابی هزینه‌ ‌کرد‌ها، تعیین وظایف دستگاه‌ها و سمن‌ها، ایجاد رویه مشخص در صدور مجوز به آن‌ها و احیای بندهای ۴ و ۹ سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر است.

ایلنا: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر لزوم تمرکز صدور مجوز برای فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: باید تنها یک مرجع قانونی مجوز فعالیت اینگونه سازمان‌ها را صادر کند.

به گزارش ایلنا، بابک دین‌پرست در بیست و هشتمین جلسه کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی این ستاد گفت: با گذشت ۴ سال از عمر این کمیته در ستاد، تاکنون مصوبات بسیار خوبی به منظور پیشرفت و توسعه تشکل‌های مردمی و حل مسایل مهم حوزه سمن‌ها به تصویب رسیده‌ اما بخشی از آن‌ها هنوز اجرایی نشده است که باید عملیاتی و اجرایی شوند.

وی در ادامه با اشاره به بندهای ۴ و ۹ سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بیان کرد: این بند‌ها بر اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه در مقابله با تهدیدات و آسیب‌های ناشی از موادمخدر و روان‌گردان با بهره‌گیری از امکانات غیردولتی و با تأکید بر تقویت باورهای دینی مردم و اقدامات فرهنگی و اتخاذ تدابیر لازم برای حضور و مشارکت جدی مردم و خانواده‌ها در زمینه‌های پیشگیری، کاهش آسیب و درمان معتادان اشاره دارند از این رو باید براساس سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر، از ظرفیت‌های غیر دولتی و مردم در این مبارزه استفاده کرد.

معاون کاهش تقاضای ستاد بر تهیه و تدوین سند جامع راهبردی در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد و توسعه مشارکت‌های مردمی تاکید کرد و افزود: در این مورد باید از افراد توانمند و آشنا به اطلاعات تخصصی حوزه سمن‌ها و نقطه نظرات اعضای کمیته استفاده کرد تا با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و پشتیبانی دفتر تحقیقات و آموزش ستاد، این سند تهیه شود.

دین‌پرست در ادامه، تهیه سند راهبردی برای اجرای ماموریت‌های حوزه مشارکت‌های مردمی و سمن‌ها را امری ضروری برشمرد و گفت: هدف ما از تدوین این سند، توجه به نیازهای NGO‌ها، پایش و ارزیابی هزینه‌ ‌کرد‌ها، تعیین وظایف دستگاه‌ها و سمن‌ها، ایجاد رویه مشخص در صدور مجوز به آن‌ها و احیای بندهای ۴ و ۹ سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر است.

وی افزود: بنابراین باید کارگروهی در این زمینه با مدیریت سازمان بهزیستی تشکیل شده و ظرف یک ماه آینده، فرآیند‌ها مشخص و شیوه‌نامه سند مزبور تهیه و مصوب شود، ستاد نیز حمایت مادی و معنوی این سند را بر عهده خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: ۸۹ درصد مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در سطح کشور را بخش‌ غیر دولتی مدیریت می‌کنند و ۸۴ درصد معتادان درمان شده نیز در این بخش‌ به بهبودی رسیده‌اند که این رقم قابل توجهی است.

این مقام مسوول در ستاد اظهار داشت: در مجموع ۱۲۰۸ سمن فعال در حوزه مبارزه با موادمخدر در کشور فعالیت دارند که از این تعداد ۴۶ درصد در حوزه فرهنگی و ۵۴ درصد در حوزه درمان و کاهش آسیب فعالیت می‌کنند، این سمن‌ها نیز مجوز قانونی خود را از چهار مرجع صادرکننده مجوز فعالیت، یعنی نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و وزارتخانه‌های کشور و ورزش و جوانان دریافت می‌کنند.

دین‌پرست در ادامه به ایجاد بانک جامع اطلاعاتی در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره کرد و افزود: این نرم‌افزار هفته جاری در دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد راه‌اندازی خواهد شد و پل ارتباطی میان ستاد با سمن‌های فعال حوزه مبارزه با مواد مخدر خواهد بود و هر شخصی در هر جایی، می‌تواند به این بانک دسترسی داشته باشد.

وی در ادامه بر لزوم تمرکز صدور مجوز به سمن‌ها تاکید و اظهار کرد: اگر NGO‌ای می‌خواهد فعالیت کند، بهتر است که تنها از یک مرجع قانونی مجوز فعالیت خود را دریافت کند و باید شیوه مشخصی در صدور مجوز‌ها وجود داشته و ستاد نیز از صدور این مجوز‌ها مطلع باشد؛ چرا که ستاد به دنبال تسریع در صدور مجوز‌ها است نه محدود کردن آن‌ها.

دین‌پرست در پایان با اشاره به مصوبات این کمیته گفت: ارائه نقطه نظرات اعضا کمیته در خصوص پیش‌نویس طرح ملی مبارزه همه جانبه با مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و پیش‌ساز‌ها با رویکرد اجتماعی در جلسه آتی، ابلاغ دستورالعمل مراکز اقامتی میان مدت(کمپ‌ها) تا دو ماه آینده از سوی وزیر بهداشت، ‌ برگزاری همایش بزرگ سمن‌‌ها تا پایان آذر ماه سال‌جاری، برگزاری دومین نشست NGO‌های کشورهای عضو اکو و بررسی و تعیین مرجع قانونی واحد برای اعطای مجوز فعالیت از سوی وزارت تعاون از جمله مصوبات این جلسه است.

بر اساس این گزارش، در این جلسه نمایندگان تام‌ا‌لاختیار وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات، بهداشت و تعاون و نیروی انتظامی، بسیج مستضعفین، بهزیستی و مدیران عامل برخی از NOG‌های فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر اعم از تولد دوباره، همای رحمت، کنگره ۶۰ و موسسه کاهش آسیب آیین مهر و شبکه اجتماع محور اترک حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات خود در این کمیته پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز