خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می دهد؛

آذربایجان غربی اداره کل راه آهن ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۳۵۰۳

آذربایجان غربی به عنوان گسترده ترین شبکه ریلی کشور و دروازه ورود به اروپا فاقد اداره کل راه آهن است.

به گزارش ایلنا،توجه به زیرساخت‌های ریلی برای توسعه مراودات اقتصادی یکی از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر است، متاسفانه توسعه ریلی در استان آذربایجان غربی مغفول مانده و آنگونه که باید و شاید به آن توجه نشده است، این استان با سه کشور مرز مشترک دارد و توسعه حمل و نقل ریلی در این استان می تواند نقشی برجسته در توسعه و آبادانی شمال غرب کشور و صادرات، واردات و ترانزیت بر عهده گیرد.

 آذربایجان غربی به شدت نیازمند ایجاد تشکیل سازمان جدید در قالب اداره کل راه آهن است و استقرار اداره کل راه آهن آذربایجان غربی در سرعت و انسجام بخشی به فعالیت‌های ریلی بسیار موثر است.

 موضوع استقرار اداره کل راه آهن آذربایجان غربی بارها توسط نمایندگان این استان و استاندار آذربایجان غربی پیگیری شده اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدام اساسی از سمت وزارت راه و شهرسازی صورت نگرفته است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اهمیت تشکیل اداره کل راه آهن استان آذربایجان‌غربی، گفت: از سال گذشته جلسات مکرری در این خصوص انجام داده‌ایم که نهایتا بعنوان یک مطالبه اساسی از وزیر راه و شهرسازی وقت به صورت سوال و تذکرات کتبی مطرح شد که تمامی مستندات آن موجود است.

سید سلمان ذاکر افزود: از آسیب‌های عدم وجود اداره کل راه در آذربایجان‌غربی می‌توان به نبود سکوی بار، نبود سکوی سوخت، نبود ایستگاه در داخل شهر ، ضعف در  نظارت بر رفت و آمد قطار و گلایه مندی مردم به بی‌نظمی های موجود می‌توان اشاره کرد.

 ذاکر تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی به تشکیل اداره کل راه آهن در استان آذربایجان‌غربی بی‌توجه است و این مسئله موجب هدر رفت بیت المال نیز می‌شود.

وی اظهار داشت،: چندی پیش اهمیت این مسئله را در جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی طرح کردیم که رییس سازمان راه آهن کشور اعلام کرد چون هدف ما ایجاد راه آهن به صورت منطقه‌ای بود در آذربایجان شرقی لحاظ شد، اما مطالعات تشکیل راه آهن در آذربایجان‌غربی در دست اقدام است.

ذاکر تاکید کرد: استان هیچ مشکلی برای تامین ساختمان و نیرو جهت تشکیل اداره کل ندارد، اما مسئولان کشوری خلف وعده می‌ کنند مردم استان نباید تاوان ناهماهنگی مسیولین کشوری را بدهند به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیر این مطالبه به حق مردم استان هستم.

مدیرکل راه آهن آذربایجان در این خصوص به خبرنگار ایلنا گفت:محور سلماس – رازی که شبکه راه آهن کشور را به راه آهن ترکیه و از آنجا به کشورهای اروپایی وصل می کند یکی از مهم ترین و حیاتی از محورهای راه آهن کشور در حمل بارهای وارداتی، صادراتی و همچنین ترانزیت است.

محمد رضا قربانی،  با بیان اینکه در سالهای اخیر این ظرفیت ریلی استان مورد غفلت واقع شده است، گفت: در خصوص ایجاد اداره کل راه آهن آذربایجان غربی سیاست ها باید تغییر یابد، ایجاد تشکیلات سازمانی جدید در قالب یک اداره کل مستلزم یک سری پارامترها و الزامات و همچنین سیر مراحل قانونی اداری است که این خود نیاز به زمان دارد.

قربانی خاطرنشان کرد: از طرفی برای شکل گیری اداره کل بسترسازی لازم نیز باید صورت بگیرد که از آن جمله می توان به فعال کردن خط ریلی محور ارومیه – مراغه بویژه در حوزه بار اشاره کرد.

مدیرکل راه آهن آذربایجان با اشاره به ضرورت توجه ویژه مسئولان به توسعه خطوط ریلی در استان به خصوص در دولت جدید گفت: با توسعه محور ریلی ارومیه به مراغه سالانه حدود ۵۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود و حدود ۳۰۰ میلیارد ریال نیز خسارت حوادث غیرمترقبه را کاهش می‌دهد و برای ۱۸۲ نفر به طور مستقیم ایجاد شغل کرده است، این در حالی‌است که ظرفیت جابه‌جایی ۱. ۵ تن بار و حداقل یک میلیون نفر مسافر در سال را دارد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز