خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم تبریز در مجلس خبرداد:

میلیون از 11 میلیون حاشیه‌نشین کشور جوان هستند

نماینده مردم تبریز در مجلس در رابطه با وجود 11 میلیون حاشیه‌نشین در کشور که 3 میلیون آنها جوان هستند، گفت: علت عمده مهاجرت و حاشیه‌نشینی نبود اشتغال در مناطق محروم و روستاهاست.

به گزارش ایلنا به نقل از دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، زهرا ساعی با انتقاد از اینکه امکانات لازم برای اشتغال جوانان در روستاها وجود ندارد، اظهار داشت: از این رو شاهد هستیم که این افراد به اجبار به مهاجرت و حاشیه‌نشینی روی می‌آورند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر واسکو در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه هیچ زمینه‌ای برای اشتغال جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور وجود ندارد، ادامه داد: از سوی دیگر دانشگاه‌ها تنها به ارائه مدرک اکتفا می‌کنند بدون اینکه مهارت و تخصص‌های لازم را به دانشجویان آموزش دهند تا بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانند وارد فضای کسب و کار شوند.

وی بر ضرورت تحکیم ارتباط میان سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های کشور به ویژه در رشته‌های فنی و مهندسی تاکید کرد و افزود: جوانان تصور می‌کنند به دلیل مدرکی که گرفته‌اند باید شغل پشت میزی داشته باشند، زیرا متناسب با مدرک مهارت‌های لازم را کسب نکرده‌اند، بنابراین ارتباط بین سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های ما به ویژه در رشته‌های فنی و مهندسی باید بیشتر شود از این طریق می‌توان نیروهای دانشجویی نیمه متخصص آماده به کار داشته باشیم نه اینکه بعد از فارغ التحصیلی به دنبال کارورزی باشند.

وی در رابطه با وجود یازده میلیون حاشیه‌نشین در کشور که 3 میلیون از آنها جوان هستند، یادآور شد: علت عمده آمار بالایی از مهاجرت‌ها که نتیجه و ثمره آن حاشیه‌نشینی است، نبود اشتغال و فرصت‌های شغلی در مناطق محروم و روستاهاست، در حالی نیروی انسانی جوان در تمامی کشورها به ویژه در حال توسعه سرمایه اجتماعی است، ولی متاسفانه نیروی انسانی کشور به علت بیکاری به انواع آسیب‌های اجتماعی مانند حاشیه‌نشینی دچار می‌شوند زیرا هیچ گونه زمینه کاری برای آنها فراهم نکرده‌ایم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: باید به صورت جدی از تجربه کشورهای بزرگی مانند چین و هندوستان استفاده و نسبت به اشتغال نیروی انسانی در کشور اقدام کرد، زیرا تولید انبوهی که تمامی کشورهای پرجمعیت دارند، ناشی از توجه به آموزش و استفاده بهینه از نیروی انسانی است.

ساعی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مرتبط با موضوع اشتغال باید به صورت هماهنگ عمل کنند نه جزیره‌ای و خودمختار، تصریح کرد: حاشیه‌نشینی و مهاجرت باید ریشه‌یابی شود و پرداخت تسهیلات مناسب و ارائه آموزش‌های لازم ‌به مناطق محروم، روستایی و کم‌برخوردار باید مورد توجه قرار گیرد تا جوانان روستایی و مناطق محروم بتوانند در روستا و مناطق خود مشغول به کار شده و به حاشیه‌نشینی روی نیاورند.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم بر لزوم چابک‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت تاکید کرد وگفت: باید بخش خصوصی را فعال و زمینه‌های لازم برای فعالیت آن در کشور فراهم کنیم و از این طریق تصدی‌گری دولت را کاهش دهیم، البته اشتغالزایی و کارآفرینی را می‌توان در قالب تعاونی و  پروژه های عمرانی بر حسب ظرفیت های موجود در مناطق مختلف ایجاد و صنایع و کارخانجات را از کلانشهرهایی مانند تهران به سمت مناطق محروم و روستاها سوق دهیم.

وی با تاکید بر اینکه نظام متمرکز در حوزه اقتصاد را باید با برنامه‌ریزی مناسب از بین برد، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی مناسبی که در اکثر روستاهای کشور مانند شمال غرب وجود دارد می توان متناسب با آب و هوای مناطق مختلف نسبت به اشتغال زایی در این مناطق اقدام کرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طرح بسیار مناسبی را معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری ارائه کرده مبنی بر تشکیل تعاونی‌ها در روستاها با رویکرد اشتغال‌زایی و اشتغال پایدار در روستاها که بر اساس این طرح روستاییان یا افرادی که در شهر هستند می‌توانند طرح‌هایی را در روستاها اجرا کنند البته این طرح در قالب تشکیل تعاونی های پنجاه خانوار و بالاتر با ارائه تسهیلات و وام‌های مناسب انجام می شود.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته از طریق ارائه تسهیلات مناسب می توان صنایعی مانند گردشگری و توریسم، صادرات انبوه محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی را به فراخور و متناسب با ظرفیت روستاها مورد توجه قرار داد.

کد خبر : ۴۰۶۶۲۸