یك كارشناس اقتصادی:
ایجاد انگیزه مصرف كالای داخلی ۲۰ سال زمان میبرد
دولت میبایست استراتژی جایگزینی واردات و بهبود تکنولوژی صادرات را در پبش گیرد تا به اهداف تولیدی خود دست یابد.
ایلنا: یك كارشناس اقتصادی اعلام کرد: دولت برای تولید محور کردن اقتصاد کشور، باید سیاست جایگزینی واردات را در پیش بگیرد.
عباس ابونوری در این باره به ایلنا گفت: یکی از وظایف دولت به طور کلی اجرای سیاستها اقتصادی کشور است. برای مثال بودجه ریزی توسط دولت انجام میشود که البته مجلس میبایست آن را تصویب کند. دولت در این زمینه به استراتژیهای بلند مدت و کوتاه مدت نیاز دارد.
این کارشناس اقتصادی جایگزینی واردات و افزایش صادرات را دو استراتژی مورد نیاز دولت دانست و اظهار داشت: البته سیاست جایگزینی واردات موثرتر است زیرا با اجرای این سیاست دولت باید تمام بودجه و برنامه ریزی خود را برای تولید کالاهایی که وارد میکند متمرکز کند.
او ضمن اشاره به مزیت نسبی کالاهای تولیدی داخل کشور افزود: زمانی دولت باید یک کالای وارداتی را تولید کند که مزیتی در آن باشد. برای مثال ما در تولید گندم در داخل کشور مزیتی نداریم و هزینه تولید جنس مرغوب آن در کشور بالاست. هزینه تولید این کالا در کشورهای هندو پاکستان به مراتب پایینتر است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در صنعت خودرو نیز وضع ما به همین ترتیب است، زیرا همچنان نتوانستهایم که مصرف سوخت خودروهای تولیدی خودمان را به حد استاندارد برسانیم. در مورد فروش قطعات خودرو هم که متاسفانه بازاری برای فروش نداریم. این در حالی است که تولید برنج در داخل کشور مزیتهای فراوانی دارد.
به گفته ابونوری دولت میبایست استراتژی جایگزینی واردات و بهبود تکنولوژی صادرات را در پبش گیرد تا به اهداف تولیدی خود دست یابد.
این کارشناس اقتصادی، نفت را سرمایه ملی کشور دانست و بیان کرد: در آمدهای نفتی فقط باید برای فعالیتهای تولیدی مصرف شوند و نه فعالیتهای مصرفی و به خصوص واردات. این در آمدها باید در بلند مدت در جاهایی هماند پالایشگاهها و کارخانجات فرآوردههای نفتی سرمایه گذاری شود و استفاده از آن برای واردات کالاهای مصرفی به تولید کشور ضربه میزند.
به گفته ابونوری کارایی هر دولتی با میزان استقلال آن دولت ار درآمدهای نفتی رابطه مستقیم دارد.
او در ادامه اظهار کرد: ورود پول نفت به روند بوروکراسی کشور باعث رانت خواری میشود و ارزش پول ملی را کاهش میدهد.
ابونوری در پایان خاطر نشان کرد: ما باید با غلیظتر کردن شعارهای اقتصادی مردم را به گونهای هدایت کنیم که به سمت استفاده از کالاهای داخلی بروند. این انگیزه ابتدا باید در آنها ایجاد شود که این البته نیازمند یک پروسه حداقل ۲۰ ساله است.