خبرگزاری کار ایران

علوی تبار در گفت‌و‌گوی تفصیلی با ایلنا/بخش اول/:

آینده کشور به تصمیم اصلاح‌طلبان بستگی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۷۳

حتی در صورت فراهم نبودن شرایط نیز نمی‌توان به انتخابات بی‌توجه بود/تیم حامی احمدی نژاد به دنبال تضمین حضور خود در سیاست ایران هستند.

علیرضا علوی تبار فعال سیاسی اصلاح طلبی است که پیش از این سردبیر روزنامه صبح امروز بود. وی که معتقد است آینده به تصمیم جریان اصلی اصلاح طلبان بستگی دارد، تصریح می‌کند: هر تصمیمی که از سوی جریان اصلاحات اتخاذ شود بر طیف منتقد وضع موجود که طیف گسترده ای را شامل می‌شود تاثیر بسزایی خواهد داشت.

علیرضا علوی تبار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات در کشورهای جهان و همچنین اهمیت ایجاد تغییر از طریق صندوق‌های رای گفت: امروز کشوری را سراغ نداریم که انتخاباتی در آن برگزار نشود اما انتخابات در برخی کشور‌ها نشانه دموکراسی است و در برخی دیگر از کشور‌ها می‌تواند تنها نمایش دموکراسی باشد بنابراین در صورتیکه انتخابات با عناصر و شرایط مشخص آن همراه نباشد صرفا نمایشی برای تامین مواردی خاص خواهد بود.

پرهیز از بی توجهی به انتخابات حتی در صورت فراهم نبودن شرایط

این استاد دانشگاه معتقد است: برای تشریح دموکراسی در یک کشور هرمی چهار وجهی ترسیم می‌شود که تنها یک وجه آن برگزاری انتخابات آزاد است در حالیکه وجوه دیگر آن شامل حکومت شفاف و پاسخگو، جامعه مدنی توسعه یافته و رعایت حقوق مردم است.

علوی تبار با تاکید بر اینکه بطور کلی در انتخاباتی که نمایش دموکراسی است نباید شرکت کرد، گفت: به شکل اصولی درگیر شدن در بازی‌های دیگران کار درستی نیست اما من معتقدم حتی در صورت فراهم نبودن شرایط نیز نمی‌توان به انتخابات بی‌توجه بود.

وی در تشریح آرایش گروه‌های سیاسی کشور در انتخابات نیز یادآور شد: هم اکنون نیروهای سیاسی کشور به دو دسته کلی تقسیم می‌شود به گونه‌ای که یک دسته اجزایی هستند که قدرت را در دست دارند و پدید آورنده وضع موجود بوده و بیشترین نفع سیاسی و اقتصادی را از این وضع می‌برند در مقابل جریان دیگر منتقد وضع موجود هستند.

این فعال سیای اصلاح طلب با بیان اینکه جریانی که قدرت را دست دارد در درون خود سه گرایش متفاوت را دنبال می‌کنند، تصریح کرد: می‌توان در کنار گرایش‌هایی همچون راست تندرو و راست محافظه کار گرایش سومی را نیز مشاهده کرد که امروز تیم(band) آقای احمدی‌نژاد نامیده می‌شود.

وی افزود: راست تندرو عمدتا دارای چهره‌های غیرسیاسی است که دیدگاه سیاسی و اقتصادی خاص خود را دنبال می‌کند ضمن اینکه برخی روزنامه‌ها و خبرگزاری نیز به عنوان سخنگوی این جریان عمل می‌کنند. علاوه بر این جریان راست محافظه کار که بیشتر محصول ترکیب بازار و روحانیت هستند در جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین تجلی دارند.

 

تیم حامی احمدی نژاد به دنبال تضمین حضور خود در سیاست ایران است

 

علوی تبار با اشاره به اینکه تیم(Band) به گروهی گفته می‌شود که مواضع فکری و جریان رهبری کننده خود را پنهان می‌کند، عنوان کرد: جریان حامی احمدی‌نژاد نیز در تیم خاصی قرار می‌گیرند که اگرچه از دل جریان راست تندرو بیرون آمد اما امروز به دلایلی از این گروه فاصله گرفته است.

وی همچنین با تقسیم گرایش‌های جریان منتقد وضع موجود اظهار داشت: گرایش اول این جریان را می‌توان با عنوان مصلحت عملگرا نام برد که بیشتر نزدیک به مواضع آقای هاشمی بوده و به دنبال مصلحت و گذر از بن بست‌های عملی هستند. علاوه بر گرایش اصلی اصلاحات گرایش دیگری نیز وجود دارد که در حاشیه جریان اصلاحات پدید آمده و به نوعی دارای هم پوشانی با جریان اصولگرا است.

این روزنامه نگار اصلاح طلب همچنین اضافه کرد: مواضع شش گروه یاد شده در انتخابات متفاوت است به گونه‌ای که جریان حامی احمدی‌نژاد تلاش می‌کنند تا بر این نکته تاکید داشته باشند که از محبوبیت اجتماعی بالایی برخوردار هستند. ضمن اینکه تلاش می‌کنند تا در انتخابات آتی نیز با موضع خاص خود شرکت کنند و چون از ریشه اجتماعی قدرتمندی برخوردار نیست به دنبال تضمین حضور خود در سیاست ایران هستند چرا که معتقدم احمدی‌نژاد به خوبی متوجه شده است که بعد از انتخابات سال ۹۲ شرایط برای او و طرفدارانش دشوار خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: در مقابل، جریان راست محافظه کار تا مدت‌ها پشت سر راست تندرو پیش می‌رفت و در واقع ابتکار عمل و اعتماد به نفس خود را بعد از انتخابات سال ۷۶ از دست داده بود اما از مدتی پیش متوجه شد که نمی‌تواند بقای خود را از این طریق تضمین کند چراکه ممکن است راست تندرو دست به اقداماتی بزند که اساسا حیات این جریان را به خطر بیندازد. البته این جریان محبوبیت اجتماعی و قدرت سازماندهی ندارد. به همین دلیل همواره در معرفی کاندید، نگران است.

 

دو جریان اصولگرا پیرامون كاندیداتوری ولایتی چانه زنی می كنند

علوی تبار افزود: راست تندرو محبوبیت اجتماعی ندارد ولی از سازماندهی قوی برخوردار است. به گونه‌ای که حتی در روستاهای کشور نیز پایگاه‌های خاص دارد. علاوه بر این از امکانات و سلسله مراتب بالایی برخوردار است و بطور کلی می‌توان گفت این جریان در برخی موارد سوار بر نهاد‌هایی شدند که برای مقاصد دیگری ساخته شدند ضمن اینکه همواره نیز تلاش می‌کنند تا کاندیدای خاص خود را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد چهره‌هایی همچون ولایتی و حداد عادل گزینه‌های مورد نظر جریان راست تندرو هستند، گفت: پس از اینکه حداد عادل در انتخابات مجلس در مقابل لاریجانی از اقبال خوبی برای ریاست مجلس برخودار نشد به نظر می‌رسد آقای ولایتی با توجه به محبوبیتی که دارد چهره‌ای است که راست تندرو و راست محافظه کار در مورد وی به چانه زنی می‌پردازند.

علوی تبار با تاکید بر اینکه جریان مصلحت عملگرا بسیار مایل به شرکت در انتخابات است، اذعان داشت: این جریان دغدغه حل مشکلات کشور را دارد و به دنبال این است تا با نزدیک شدن به اصلاح طلبان حمایت آن‌ها را جذب کنند. علاوه بر این اولویت جریان حاشیه اصلاحات این است که چه مسائلی می‌تواند حضور آن‌ها را در صحنه سیاست عملی کند.

 

آینده به تصمیم اصلاح طلبان بستگی دارد

وی با تاکید بر اینکه سایر طیف‌ها نیز نمی‌توانند نسبت به جریان اصیل اصلاحات بی‌توجه باشند، گفت: البته آرایش سیاسی کاملی نیز برای انتخابات در درون جریان اصلاحات شکل نگرفته اما اصلاح طلبان معتقدند که باید از فرصت انتخابات استفاده کرد بنابراین اگرچه ممکن است اصلاح طلبان به صورت تشکیلاتی در انتخابت شرکت نکنند اما می‌توان از این فرصت برای صحبت با مردم استفاده کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: آینده به تصمیمی که جریان اصلی اصلاح طلبان اتخاذ می‌کند، باز می‌گردد چرا که هر تصمیمی که از سوی جریان اصلی اصلاح طلبان اتخاذ شود بر طیف منتقد وضع موجود تاثیر بسزایی خواهد داشت.

دموكراسی درمان همه درد ها نخواهد بود

علوی تبار با تاکید بر ضرورت ایجاد دموکراسی در کشور خاطرنشان کرد: اگر از زاویه گذر به مردم سالاری نگاه کنیم برای اینکه فرآیند دموکراتیزاسیون در جامعه‌ای رخ دهد هم جامعه و هم مسئولان باید متحول شوند و تحول هرکدام به تنهایی کافی نخواهد بود.

وی همچنین یادآور شد: معنای جامعه مدنی وقتی بروز پیدا می‌کند که مردم در دفاع از حقوق خود وارد صحنه شوند. به عبارت دیگر جامعه مدنی یعنی تشکل‌هایی که به صورت مستقل در کشور ایجاد می‌شود و مردم می‌توانند از طریق آن‌ها منافع و مصلحت‌های خود را پیگیری کنند. ضمن اینکه نباید فراموش کرد که ایجاد دموکراسی تنها با داشتن مسئولان دموکرات میسر نمی‌شود و نیاز به ایجاد جامعه‌ای دموکرات نیز دارد که این جامعه دموکرات هم محصول گفت‌و‌گو است. البته مشکل جامعه ما در حال حاضر تنها فقدان دموکراسی نیست بطور مثال مشکل اقتصادی که امروز در کشور گریبان گیر آن هستیم ممکن است حتی با دموکراتیزاسیون نیز ادامه پیدا کند.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر ما دچار نوعی بحران اخلاق اجتماعی شده‌ایم، تاکید کرد: همه این بحران لزوما توسط مسئولان قابل درمان نیست بنابراین معتقدم دموکراسی درمان همه دردهای ما نخواهد بود. چرا که تلاش برای ایجاد تحرک و مشارکت جامعه باید همزمان با تلاش‌های مسئولان برای ایجاد چنین فضایی صورت پذیرد. بنابراین نمی‌توان گفت کدامیک بر دیگری مقدم است.

وی با تاکید بر اینکه باید شبانه روزی برای تحول جامعه تلاش کنیم، افزود: علیرغم مشکلات، من به آینده خوش بین هستم اما این به معنای آن نیست که نیاز به کار بیشتر وجود ندارد. در بسیاری از مواقع مشکلات در بلند مدت به نفع مردم تمام خواهد شد مثل بحران نفت که مردم را نسبت به مصرف آن بیدار کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز