خبرگزاری کار ایران

علی خمینی:

راز موفقیت امام در اعتقاد به مردم بود

asdasd
کد خبر : ۹۷۳۵۴

عمده‌ترین تفاوت انقلاب ایران با تحولات کشورهای منطقه در نحوه رهبری است/امروز اگر شاهد ثبات و امنیت در کشور هستیم زیر سایه فداکاری های شهدا است و اگر فرهنگ شهادت نبود نه دین داشتیم، نه امنیت و نه کشور.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی در مراسم بزرگداشت شهدای طالقان با اشاره به اتفاقات نیم قرن اخیر ایران اظهار داشت: اگر قیام 15 خرداد 42 را کارشناسانه‌تر مورد بررسی قرار دهیم، پی خواهیم برد امام(س) در شرایطی نهضت خود را در آن سال پی‌ریخت که حکومت در اوج قدرت قرار داشت، هیچ کس تصور نمی کرد کوچک ترین خللی بر حکومت وارد آید و سردمداران پهلوی با کوچکترین مشکلی روبه رو نبودند.

به گزارش ایلنا، نوه امام خمینی در مراسم بزرگداشت شهدای طالقان، با بیان این مطلب، افزود: امام راحل در آن شرایط در مقابل کارهایی که بر خلاف احکام قرآن و اسلام بود پایه گذار قیامی شد که بعد از 15 سال به ثمر نشست و باعث شکل گیری جمهوری اسلامی ایران شد.

یادگار امام(ره) تامل بیشتر در چرایی ماندگاری نهضت امام را خواستار شد و با اشاره به این نکته که امام در آن زمان نه حزب و نه تشکیلات نظامی داشت، تصریح کرد: راز موفقیت امام در 2 نکته بارز است، توکل به خدا و اعتقاد به مردم.

سید علی خمینی افزود: از نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هر کس در راه خدا قدم بردارد، نیت خالصانه و خدایی داشته باشد در محضر خدا پیروز است و اعمال او چه به پیروزی بیانجامد و چه به شکست منتهی شود، در نزدخدا ارج دارد.

وی بار دیگر به اوضاع آن زمان ایران اشاره و عنوان کرد: امام در بسیاری از استان‌ها و شهرهای ایران در سال 42 ناشناخته بود. حتی در قم بسیاری از مردم و بزرگان شهر تنها چهره عالمانه و اخلاقی امام را می شناختند و تصور دیگری از ابعاد امام نداشتند. بعد ازآن هم که دوران 15 ساله تبعید آغاز می‌شود، دورانی که تعداد محدودی از یاران امام همچون مرحوم آیت الله طالقانی، «ابوذر زمان» در کنار او بودند، دورانی که نباید فراموش شود، دورانی که باید دانست یاران نزدیک امام چه فداکارهایی را کردند تا مردم با نهضت امام(س) آشنا شوند، دورانی که با شهادت جمعی از وفاداران به نهضت امام نهال انقلاب کاشته و فرهنگ شهادت پرورش یافت.

یادگار امام(ره) پیروزی انقلاب در سال 57 را نقطه اوج نهضت امام خمینی (س) برشمرد و یادآور شد: باید بررسی شود که چه نظامی، با چه ابزاری و امکاناتی رفت و چه نظامی با چه امکاناتی آمد؛ نباید تصور شود حکومت پهلوی که ساقط شد که حکومت ضعیفی بوده، حکومتی که عنوان ‍ژاندارم منطقه بودن را یدک می کشید، حکومتی که از حیث نظامی در منطقه حرف اول را می‌زد، حکومتی که تمام مخالفان خود را سرکوب و فضا را کاملاً بخصوص در سال های آخرش امنیتی کرده بود، در دورانی که رژیم تمام تلاش خود را در محدود کردن دین و جدایی آن از سیاست به خرج داده بود، در چنین شرایطی نهضت امام خمینی (س) پیروز شد و تمام ارکان را با تغییر مواجه کرد و باعث مطالبات جدید شد.

سید علی خمینی با ارزیابی اوضاع کشورمان بعد از پیروزی نهضت امام، مهمترین شرط ماندگاری انقلاب در آن دوران را رهبری مدبرانه امام(س) برشمرد و تصریح کرد: در شرایطی که فضای نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب ملتهب بود، دشمنان قسم خورده نهضت امام تمام سعی خود را می کردند تا با توجه به تنوع قومیت های مختلف بین آن ها تفرقه ایجاد کنند و زمینه ساز تجزیه ایران گردند، امام با رهبری بی نظیر باعث گردید نهال انقلاب در مسیر پرورش خود محفوظ بماند و ارزش رهبری امام و ولایت پذیری مردم بیشتر نمایان شود.

وی در ادامه بررسی چگونگی ماندگاری انقلاب اسلامی ایران به جنگ تحمیلی اشاره و تصریح کرد: اگر در کشوری که از ثبات سیاسی بهره مند است جنگی رخ دهد، تمام نظام مندی آن به مخاطره می افتد و ثبات آن دچار لغزش می شود، اما با نگاهی به شرایط آن زمان متوجه می شویم که جنگ در زمانی به ایران تحمیل می‌شود که نیروی نظامی منظمی در کشور وجود نداشت، انقلاب هنوز در ابتدای راه خود قرار داشت، کشورهای غربی و حامیان رژیم صدام از او حمایت می کردند، مشکلات طبیعی نهضت نیز مزید بر علت بود و صدام با همین تصور، می پنداشت در اندک زمانی می تواند تهران را تسخیر کند. اما امام(ره) با تمام مشکلات اشاره شده می‌ایستد و با قاطعیت تمام سخن از پیروزی و رفتن صدام می زند و می بینیم که تمام پیش بینی های ایشان به واقعیت می پیوند. ما بدون واگذاری حتی یک وجب از خاک میهن عزیزمان جنگ را به اتمام می رسانیم و صدام هم با آن خفت که همگان می دانیم از بین می رود.

سید علی خمینی سپس به مقایسه نهضت امام خمینی(س) با موج بیداری اسلامی در کشور های مسلمان پرداخت و عمده ترین تفاوت انقلاب ایران با تحولات کشورهایی نظیر عراق، مصر، تونس و لیبی را نحوه رهبری آن برشمرد و افزود: در همین کشور عراق بعد از گذشت سال ها از سرنگونی صدام، هنوز شاهد عدم ثبات امنیت هستیم و روزی نیست که خبر عملیات تروریستی از آن کشور را نشنویم و تمام دغدغه مسوولان آن برقراری نظم و امنیت شده و عمده ترین مطالبه مردم آن نیز حفظ امنیت است و این در حالی است که در کشور ما علیرغم تمام مشکلات، وجود اقوام مختلف، تحریم ها، شیطنت ها، فشارهای اقتصادی و سیاسی با مشکل امنیتی خاصی روبرو نیستیم آن هم در شرایطی که در اوایل پیروزی انقلاب مسولان و مدیران کشور سابقه حکومت داری نداشتند و کشور با مسوولان جوانی که امام (س) به آن ها اعتماد کرده بود اداره می شد و در این شرایط نا برابر است که نظام ثبات پیدا می کند، امنیت برقرار می شود و پایدار می ماند. همه این اتفاقات تحت رهبری بی نظیر امام(ره) است که شکل می گیرد.

یادگار امام در ادامه این بحث تحولات اخیر مصر را نیز یاد آورشد و اظهار داشت: در 2 سال گذشته شاهد سقوط ر‍ژیم گذشته مصر روی کار آمدن آقای مرسی و بعد از آن برکناری وی و اغتشاشات و خونریزی های اخیر هستیم، لیبی و تونس هنوز به ثبات سیاسی دست پیدا نکرده‌اند، در بحرین درگیری ها را شاهد هستیم و همه این اتفاقات در حالی در جریان است که این کشورها یک دهم مشکلات نهضت ایران را در ابتدا نداشتند، اما مشاهده می کنیم که ثبات نهضت امام نه تنها متزلزل نشده بلکه روز به روز به عظمت آن افزوده می شود.

وی بعد از این مقایسه بار دیگر علت این امر را رهبری هوشمندانه امام، ولایت پذیری جامعه، وجود فرهنگ شهادت و فداکاری شهدا برشمرد و ادامه داد: امروز اگر شاهد ثبات و امنیت در کشور هستیم زیر سایه فداکاری های شهدا است و اگر فرهنگ شهادت نبود نه دین داشتیم، نه امنیت و نه کشور.

در این مراسم جمعی از مسوولین، نمایندگان، فرمانداران و بخشداران استان البرز حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز