خبرگزاری کار ایران

محمد جواد حق‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی ملاحظات مانع استفاده بیشتر روحانی از توان اصلاح‌طلبان در كابینه شد

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۴۸

برخی مخالف شخص روحانی هستند و من بعید می‌دانم حتی اگر آقای روحانی کابینه را یکدست از اصولگرا‌ها معرفی می‌کرد باز هم حاضر به همکاری با دولت بودند/افراطیون اگر اشتباهاتی که داشتند را تصحیح نکنند خود مردم بهترین پاسخ را به آن‌ها خواهند داد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: انتخاب دكتر ربیعی از سوی رییس‌جمهور با توجه به اینکه ایشان مورد حمایت تشکل‌های کارگری از جمله خانه کارگر و حزب اسلامی کار است توجه آقای روحانی به نهادهای مدنی را نشان می‌دهد.

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: اولین آزمونی که آقای روحانی به صورت عملی می‌توانستند خود را در موقعیت ارزیابی مردم، کار‌شناسان و گروه‌های سیاسی قرار بدهند معرفی کابینه بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: امروز با حضور روحانی این فضا و موقعیت فراهم شده است که گروه‌های سیاسی و نخبگان می‌توانند نظرات خود را علنی بیان کنند. اگر شعارهای ایشان را مبنی بر فراجناحی، میانه روی و اعتدال و عقلانیت و توجه به کارامدی به عنوان شاخص‌های اصلی مورد توجه ایشان در انتخاب کابینه ببینیم در مجموع کابینهٔ معرفی شده قابل دفاع است و می‌تواند نمره متوسط به بالا را بگیرد.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه در انتخاب کابینه تاکید اصلی بر استفاده از نیروهای با تجربه در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی بوده است ادامه داد: از چهره‌های مطرح در کابینه آقای جهانگیری به عنوان معاون اول هستند که دردورهٔ اصلاحات و سازندگی سابقه فعالیت داشته‌اند و در هشت سال گذشته هم به عنوان یک چهرهٔ متعادل و میانه رو در فضای ارتباطی بین جناحی فعالیت می‌کرده‌اند.

مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی افزود: جهانگیری مسئولیت رییس ستاد انتخاباتی هاشمی را به عهده گرفتند و انتخاب ایشان به عنوان معاون اول رئیس جمهور که هم در کابینهٔ خاتمی و هاشمی حضور داشته و هم رییس ستاد هاشمی بوده‌اند پیام آشکاری به رای دهندگان و کسانی است که رد صلاحیت هاشمی را به عنوان اشتباه بزرگ شورای نگهبان می‌دانند.

وی ابراز کرد: آقای نعمت‌زاده از انتخاب‌های بسیار درست برای گزینهٔ وزیر صنایع هستند. نعمت‌زاده در خانواده‌ای بزرگ شد که قبل از انقلاب مدیریت کارخانهٔ بزرگی را بر عهده داشتند و بعد از انقلاب هم وزیر صنایع در دورهٔ هاشمی بوده‌اند و در دورهٔ خاتمی هم مسوولیت بخش صنعت و نفت را به عهده گرفته‌اند طبیعتا دارای شناخت خوبی در این حوزه هستند و به نظر می‌رسد اگر در مسیر تفکیک بازرگانی از معادن و منابع پیش برویم گزینه‌ای است که در منابع و معادن موفق عمل خواهند کرد.

حق‌شناس ادامه داد: در مورد وزیر اقتصاد و دارایی این دید منطقی از منظری دیگر رعایت شده است. انتخاب آقای طیب نیا به عنوان چهره‌ای علمی که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی مشغول بوده با نگاهی دقیق بوده است.

این فعال سیاسی مسئله اصلی کشور را تورم دانست و انتخاب طیب نیا را به عنوان کسی که در مقطع کار‌شناسی ارشد و دکترا به صورت تخصصی و علمی برموضوع تورم کار کرده را بسیار انتخاب هوشمندانه‌ای خواند.

محمد جواد حق‌شناس انتخاب نجفی در حوزهٔ آموزش و فرهنگی را انتخاب بسیار درخشان روحانی دانست و ادامه داد: با توجه به سابقهٔ ۱۱ ساله نجفی در آموزش و پرورش و تجربه‌ای که در سازمان برنامه ریزی و آموزش عالی داشته، این انتخاب با استقبال جامعهٔ بزرگ فرهنگی روبرو می‌شود.

وی در مورد وزیر علوم ابراز کرد: میلی منفرد از دانشمندانی است که عضو هیات علمی امیرکبیر بوده و از ریاست گروه تا معاونت دانشگاه را بر عهده داشته است. معاونت پژوهشی و چهار معاونت را در وزارت علوم عهده دار شده و از این بابت تجربه بالایی در فضای دانشگاه دارند.

این فعال اصلاح طلب انتخاب آخوندی را برای وزارت مسکن انتخاب بسیار خوب و ممتاز روحانی دانست و در مورد سوابق آخوندی به هشت سال مسئولیت وی در حوزه مسکن در دورهٔ هاشمی، معاونت سیاسی کشور، عضویت در جهاد سازندگی، فعالیت مدنی در هشت سال اخیر و فعالیت در عرصهٔ شهرسازی و معماری و مهندسی اشاره کرد.

حق‌شناس در مورد وزیر نفت نیز ابراز داشت: زنگنه با تجربه بیست سال سابقهٔ وزارت به شیخ الوزرا مشهور است. هشت سال وزارت نیرو در دورهٔ هاشمی رفسنجانی، ‏‏‎هشت سال وزارت نفت دورهٔ خاتمی، چهار سال وزیر جهاد در زمان مهندس موسوی از سوابق ایشان در این سمت است.

وی ادامه داد‌: در قسمت انرژی مشکلات بسیاری در کشور به وجود آمده است. میانگین صادرات نفت ما به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه رسیده، کسی که بتواند مشکلات وزارت نفت را حل کند باید وجاهتی در میان مردم و اعضای اوپک و جامعهٔ جهانی داشته باشد و انتخابی غیر از زنگنه انتخاب درستی نبود.

محمد جواد حق‌شناس که خود دارای دکترای روابط بین الملل است در مورد انتخاب ظریف به عنوان وزیر امور خارجه بیان کرد: ظریف تنها کسی است که در طی سی سال گذشته که دراین سمت قرار گرفته‌اند رشته تحصیلی روابط بین الملل و مرتبط با حوزه مسوولیت خود را دارد.

عضو هیئت مدیره ی انجمن ایرانی روابط بین الملل ادامه داد: با کمال تاسف تمامی وزرای خارجه تا کنون رشتهٔ تحصیلیشان مربوط به امور خارجه نبوده، علوم آزمایشگاهی، دکترای تخصصی اطفال، انرژی اتمی، و امور تربیتی و مهندسی معماری از رشته‌های تحصیلی وزرای خارجه بوده است.

حق‌شناس تاکید کرد: انتخاب آقای ظریف به عنوان وزیر خارجه بازخورد بسیار مثبتی در فضای بین المللی به همراه دارد.

محمد جواد حق‌شناس گفت: تشکل‌های کارگری از انتخاب آقای ربیعی به عنوان وزیر کار بسیار استقبال کردند. هم چنین آقای ربیعی با توجه به همکاری خود با دولت اصلاحات فردی نام آشناست.

این فعال اصلاح طلب انتخاب آقای ربیعی را با توجه به اینکه ایشان مورد حمایت تشکل‌های کارگری کشور، خانه کارگر و حزب اسلامی کار است انتخابی درست خواند و این انتخاب را توجه آقای روحانی به  خواسته‌های نهادهای مدنی دانست.

حق‌شناس در واکنش به سخنان برخی از نمایندگان تندرو در مجلس بیان کرد: این حق نمایندگان مجلس است که در مورد وزرا بنا به تشخیصی که دارند اظهار نظر کنند، اما از طرفی باید ببینیم و بدانیم که به خاطر عملکرد‌های غلطی که مجلس هفتم و هشتم داشتند متاسفانه بد‌ترین وضعیت را در مجلس به وجود آورده‌اند و اگر به کار خود ادامه دهند و اشتباهاتی که داشتند را تصحیح نکنند خود مردم بهترین پاسخ را به آن‌ها خواهند داد.

وی ادامه داد: این مجلس باید با توجه به رایی که مردم در ۲۴ خرداد دادند و همچنین با توجه به سخنان رهبری در حمایت از دولت و تاکید بر همكاری قوا‏ با یكدیگر، باید روند غلطی را که انتخاب کرده‌اند کنار بگذارند.

حق‌شناس در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه روحانی انتخاب‌های اصلی خود در وزارت کشور، اطلاعات، دفاع و ارشاد را به جریان اصولگرایی اختصاص دادند، انتظار می‌رود نمایندگان هم با توجه به حسن نیت روحانی رفتارمناسبی از خود بروز دهند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت‌: به نظر می‌رسد تعداد معدودی از اقلیت افراطی در مجلس وجود دارد که مخالف شخص روحانی هستند و من بعید می‌دانم حتی اگر آقای روحانی کابینه را یکدست از اصولگرا‌ها معرفی می‌کرد باز هم حاضر به همکاری با دولت بودند.

وی افزود: کلیت مجلس و هیات رییسه عقلایی برخورد می‌کنند و پیام مردم و رهبری را دریافت کرده‌اند و منطقی است که حمایت خود را از کابینه اعلام می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا حق اصلاح طلبان در کابینه ادا شده است گفت: من فکر می‌کنم که آقای روحانی می‌توانست از توان اصلاح طلبان و محبوبیت آن‌ها در جامعه استفاده بیشتری کند اما ملاحظات جناب روحانی که همه به آن‌ها واقفیم مانع از این کار شده است و‌‌ همان طور که دیدیم بزرگان اصلاح طلب هم سهم خواهی نکردند و حمایت خود را از ایشان اعلام کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز