خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور منتخب:/کامل/

رشد اقتصادی کشور منفی است

asdasd
کد خبر : ۸۹۳۰۳

حواسمان جمع باشد که این مردم برای حل مشکلات کشور امید بسته‌اند. خوب است همه در این راه قدم برداریم تا پاسخگوی مردم باشیم/آمار و ارقام کارگروه‌ها و مسوولان درباره وضعیت کشور فاصله زیادی با یکدیگر دارد.

رئیس جمهور منتخب گفت:اگر در سال های اخیر گاهی نسبت به مجلس بی حرمتی شد این حرمت و اقتدار باید به مجلس برگردد.

حرمت و اقتدار باید به مجلس برگردد

به گزارش خبرنگار ایلنا،حسن روحانی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی برآمده از اجتهاد و جهاد علما و فقهای بزرگ در صدر مشروطیت است، گفت: مجلس شورای اسلامی نماد مهم مردم سالاری است و تک تک نمایندگان به عنوان نماینده کل ملت ایران هستند.

وی تصریح کرد: اگر در سال های اخیر گاهی نسبت به مجلس بی حرمتی شد این حرمت و اقتدار باید به مجلس برگردد.

رییس جمهور منتخب گفت: دولت آینده به مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد مهم و تاثیرگذار، همانگونه که امام فرمودند عصاره فضایل یک ملت است و به عنوان نهاد قانون گذاری که محصول کار آنها پس از تایید شورای نگهبان برای همه و از جمله دولت آینده لازم الاتباع است،نگاه می کند.

روحانی خاطرنشان کرد مجلس شورای اسلامی بی تردید ادامه دهنده راه سیاست مدار بزرگی است که امام به او عشق می ورزید یعنی شهید مدرس. افتخار مجلسیان این است که ادامه دهنده راه مدرس باشند که او بی تردید یک الگوی بزرگ در سیاست اخلاق شهامت شجاعت و قانون گذاری بود. هنوز حرف های مدرس نو و تازه است.

به عضویتم در خانواده مجلس افتخار می‌کنم

رئیس جمهور منتخب گفت:دولت قوی در کنار مجلس قوی خواهد بود. اقتدار مجلس قبل از آنکه منافعش برای مجلس باشد برای دولت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی با بیان اینکه افتخار می‌کنم بگویم عضو خانواده مجلس هستم، گفت: 20 سال از عمرم از مجلس اول تا پنجم در خانه ملت سپری شد و چه درس های فراوانی که از مجلس آموختم، یکی از آن درس ها این بود که عظمت مجلس عظمت ملت است. دولت قوی در کنار مجلس قوی خواهد بود. اقتدار مجلس قبل از آنکه منافعش برای مجلس باشد برای دولت خواهد بود.

وی تصریح کرد: قانون مجلس، نظارت مجلس نقد و سوال و حتی استیضاح مجلس را بر دیده منت می گذاریم. مبنای همه ما برای همکاری است،نمی گوییم همدلی، می گوییم همراهی با یکدیگر و همکاری.

روحانی افزود: همراهی و همکاری دو قوه مهم تقنین و اجرا بر مبنای قانون اساسی است و فصل ششم از آن مربوط به مجلس و فصل نهم از آن دولت است.

وی گفت: اصول قانون اساسی در فصل ششم از اصل 62 تا اصل 99 قوه مقننه و وظایف و اختیارات این قوه که در راس آن مجلس شورای اسلامی و در کنار آن شورای محترم نگهبان است را تبیین کرده است.

روحانی ادامه داد: فصل نهم قانون اساسی از اصل 113 تا اصل 142 نیز وظایف قوه مجریه، رئیس‌جمهور، وزرا و هیئت وزیران را به خوبی تبیین کرده است نه دولت جایگزین مجلس می‌شود و نه مجلس جایگزین دولت. این دو برای حل معضلات کشور مکمل یکدیگر خواهند بود.طبق قانون اساسی قانون به عهده مجلس است دولت نمی‌تواند به بهانه برنامه مصوبات، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها، قانونی را تدوین کند. برنامه خط مشی مصوبات بر عهده دستگاه اجراست.

دولت آینده در فکر فریب مجلس با آمارهای غیرواقعی نیست

رئیس‌جمهور منتخب گفت:دولت آینده نه در فکر تقابل با مجلس خواهد بود و نه در فکر آنکه خدای ناکرده مجلس را با آمار غیردقیق فریب دهد و نه در فکر آن است که در اجرای قانون و برای فاصله گرفتن از اجرای آن بهانه‌تراشی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دکتر حسن روحانی گفت: هر چه مجلس ملی‌تر بیندیشد که این چنین نیز است و هر چه نمایندگان محترم مجلس به عنوان نمایندگان کل ملت ایران از جزئی‌نگری و مسائل خرد حوزه‌‌های انتخابیه فاصله بگیرند و به مسائل ملی و منافع کل ملت و کشور بیندیشند همکاری، هماهنگی، همدلی و همراهی بین مجلس و دولت بیشتر و بهتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبق قانون اساسی برنامه بر عهده دولت است،تصریح کرد: البته در بخش برنامه و بخش بودجه آنجا که قانون نیاز است مجلس قانون‌گذاری می‌کند اما طبق اصل 134 برنامه و اجرای آن بر عهده دولت است.اما همه می دانیم تنها قانون برای همکاری و هماهنگی کافی نیست.علاوه بر وجود قانون، اخلاق معیار بزرگی برای همکاری خواهد بود.

روحانی تاکید کرد: دولت خود را مجری قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور می‌داند و بدون قانونگرایی کشور سامان نخواهد یافت.

وی ادامه داد: بسیاری از معضلات و مشکلات کشور در گذشته به خاطر فاصله گرفتن از قانون است.

رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه دولت آینده نه در فکر تقابل با مجلس خواهد بود و نه در فکر آنکه خدای ناکرده مجلس را با آمار غیردقیق فریب دهد و نه در فکر آن است که در اجرای قانون و برای فاصله گرفتن از اجرای آن بهانه‌تراشی کند،گفت:بی تردید حل معضلات کشور بدون همکاری مجلس و قوه قضائیه امکانپذیر نخواهد بود.

رقم شاغلان در 8 سال گذشته سالی 14 هزار نفر بوده است

رییس جمهور منتخب گفت:براساس آمار مرکز آمار بین سال‌های 85 تا 90 رقم شاغلان سالی 14 هزار نفر بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی گفت: امروز کشور دارای شرایط سخت و پیچیده‌ای است که بخشی از این پیچیدگی ناشی از عملکرد داخلی و بخشی ناشی از فشارهای ظالمانه خارجی است.همین مساله کافی است و دیگر نیاز به امار و ارقام در حضور نمایندگان که از آمار و ارقام واقعی باخبرند، نیست و نیازی نیست که بگوییم شرایط کشور چگونه است.

وی تاکید کرد: این اولین بار است که پس از دوران جنگ تحمیلی در دو سال متوالی، رشد اقتصادی ما منفی است. این برای اولین بار است که در کنار رشد اقتصادی منفی، کشور با تورم بسیار بالایی در منطقه و شاید در جهان برخوردار است.

روحانی با بیان اینکه کشور با تورم چهل و دو درصد و بیکاری مواجه است،گفت: اگر برای حل مشکل بیکاری اقدام فوری نشود، این مشکل در سال‌های آینده بیشتر و بیشتر خواهد شد..

وی افزود: ما با یک عمل تاخیری بعد از دوره متوسطه درهای دانشگاه را به روی جوانان بازکردیم.به طوری که الان 4 میلیون دانشجو داریم؛ طبق محاسبات اگر روند به این شکل ادامه یابد، در چهار سال آینده بین چهار تا پنج میلیون جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تعداد کسانی که در طول هشت سال گذشته مشغول به کار شده‌اند، بسیار اندک است، گفت: براساس آمار مرکز آمار بین سال‌های 85 تا 90 رقم شاغلان سالی 14 هزار نفر بوده است. همین ارقام به اختصار کافی است که شرایط کشور را نشان دهد. ما برای همکاری و همراهی، نیاز داریم که دولت و مجلس از اوضاع داخلی، منطقه‌ای و جهانی، تحلیل واحد داشته باشند و این نیازمند همکاری مداوم بین دولت و مجلس، کمیسیون‌های تخصصی و وزارتخانه‌های مربوطه است.

درشت سخن گفتن در برابر دشمن راه‌حل نیست

رییس جمهوری منتخب گفت:سخن گفتن و فریاد زدن گاهی ممکن است زیبا باشد اما حتما کافی نیست. اگر دولت و مجلس برای سهم مشکلات داخلی و مسائل جهانی به نظر واحد برسند، کار بسیار ساده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،حسن روحانی با بیان اینکه ما معتقد نیستیم که کارشناسی و کارشناسان فقط در بخش اجرا هستند،گفت: بلکه قوه مقننه هم دارای قدرت کارشناسی است، من بسیاری از نمایندگان مجلس را از دیرباز می‌شناسم و می‌دانم اهل مطالعه، تحقیق و با قدرت کارشناسی و تحلیل هستند. کارشناسی دولت باید در کنار کارشناسی قوه مقننه قرار بگیرد و این کافی نیست. باید از دانشگاه‌ها، بخش خصوصی، حرف، انجمن‌های حرفه‌ای و تشکل‌های مختلف کارشناسی و تجربه آنها استفاده شود و این هم کافی نیست بلکه باید از تجربه جهانی هم بهره‌برداری کنیم.باید از تجربه دیگران بهره بجوییم و در کنار آن به تحلیل واحد برسیم.

وی گفت:مجلس شورای اسلامی که اساسش شور و مشورت است از اسلام و قران است.بسیاری از روشها استفاده از روش دیگران است.علم،هنر و تجربه مرز نمی شناسد.هم او که بزرگترین سفیر اللهی و رحمت بود به ما گفت به دورترین نقاط عالم سفر کنید و طلب علم کنیدو او بود که به ما اموخت حکمت را بیاموزید و حکمت گمشده مومنان است.ما باید در کنار تجربه یکدیگر از تجربه دیگران استفاده کنیم.

روحانی با بیان اینکه در برابر دشمن درشت سخن گفتن راه‌حل نیست ادامه داد: باید دشمن را بشناسیم و نقشه‌های آن را بشناسیم. باید در برابر نقشه دشمن تدبیر کنیم، باید مدیریت کنیم، سخن گفتن و فریاد زدن گاهی ممکن است زیبا باشد اما حتما کافی نیست. اگر دولت و مجلس برای سهم مشکلات داخلی و مسائل جهانی به نظر واحد برسند، کار بسیار ساده خواهد شد.

حسن روحانی گفت:مردم در انتخابات ریاست جمهوری سنگ تمام گذاشتند و شکوهی آفریدند و صحنه‌ای را خلق کردند که حتی دشمنان را به حیرت واداشت، هیچ‌کس نتوانست در این انتخابات زیبا و با شکوه در داخل و خارج تردید کند.

رییس جمهور منتخب ادامه داد: هیچ‌کس نتوانست لبخند ملت را منکر شود. شادی و لبخند مردم را همه مردم جهانیان به عنوان برگ زرین تاریخ ایران شاهد و گواه بودند. همه اقوام، مذاهب و همه به صحنه آمدند. پیداست مردم ما احساس کردند که نظام و کشور نیاز به پشتیبانی و حضور دارند و ملت با حضورش بزرگترین پشتیبانی را انجام داد.

دولت در 100 روز اول واقعیات کشور را به مردم،رهبری و مجلس عرضه می کند

رییس جمهوری منتخب گفت:قائدتا دولت در 100 روز اول واقعیات کشور را به مردم،رهبری و مجلس عرضه می کند.دولت آینده خواهد گفت که چه چیزی تحویل گرفته و راه حل را چگونه می بیند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی با بیان اینکه دولت آینده علی‌رغم تمامی مشکلات سه سرمایه بزرگ را در کنار خود دارد، گفت: اولین سرمایه حمایت، اعتماد و کمک مردم است. مردم با همه وجود مشکلات کشور را لمس می‌کنند. اگر کسی مشکل مردم را به آنها نگوید، فقط دل مردم را آزرده و مردم را عصبانی کرده است. یاوه‌گویی مشکلی را حل نمی‌کند، باید با دل مردم و زندگی‌شان همصدا باشیم.

روحانی گفت: مردم ما در این انتخابات ثابت کردند که برای نه یک روز بلکه برای چهار سال به صحنه آمدندو این سرمایه بزرگ نظام و دولت خواهد بود که باید به خوبی از ان پاسداری کرد.

رییس جمهوری منتخب دومین سرمایه دولت آینده را حمایت مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در ایجاد این حرکت ملی نقش بسزایی داشتند. بیانات، رهنمودها و هدایت‌های ایشان بسیار تاثیرگذار بود. ایشان فرموده‌اند که از دولت آینده حمایت خواهند کرد که این حمایت سرمایه بزرگی برای دولت و همه ما خواهد بود.

وی سومین سرمایه دولت آینده را همکاری قوای سه‌گانه با یکدیگر عنوان و اظهار کرد: دولت با حمایت مجلس می‌تواند مشکلات را حل کند. دولت با کمک مجلس و قوه قضاییه و تمامی نهادها، تشکل‌ها، احزاب و گروه‌ها و با همدلی و همکاری، می‌تواند از سد مشکلات عبور کند.

وی گفت: ما با این سه سرمایه و ملت بزرگ و با وجود دشمنان بزرگ بی‌تردید می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و از این پیچ تاریخی به حول و قوه الهی به کمک حق و با عنایت ائمه و توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) می‌توانیم عبور کنیم.

رییس جمهوری منتخب تصریح کرد: قرار ما بعد از اعلام نتیجه انتخابات تا روز تنفیذ و تحلیف معرفی کابینه بود.وظیفه مهمی که بر عهده من بود یافتن همکاران آینده برای دولت آینده بود که من ترجیح دادم و به ذهنم آمد یک بار دیگر اوضاع کشور را مرور کنیم. براین پایه مسائل کشور را مورد بررسی قرار دادیم و مشکلات و امکانات کشور را بررسی کردیم تا به فکر یارانی باشیم که با این امکانات مشکلات کشور را حل و فصل کنند. برای این منظور چهار کارگروه اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی و مسائل فرهنگی و اجتماعی تشکیل دادیم.

وی ادامه داد: زیر نظر این چهار کمیته 20 کارگروه مشغول به کار شدند، از 500 نفر از صاحبنظران و شخصیت‌های فرهیخته، دانشگاهی، با سابقه کار اجرایی یا قانونگذاری و بسیاری از تشکل‌های مردمی استمداد طلبیدیم و از مسوولان فعلی اجرایی کشور هم استفاده کردیم و وضعیت کشور را از آنها جویا شدیم اما نتیجه عملی و گزارشات کارگروه‌ها و مسوولان فاصله زیادی با یکدیگر داشت.

روحانی تصریح کرد: کارگروه‌ها وضع کشور را به گونه‌ای و مسوولان اجرایی به گونه ای دیگر می گویند و آمار و ارقامی متفاوت تشریح می‌کردند و مسوولان فعلی گزارشات کتبی و شفاهی با آمار دیگری می‌دهند که با یکدیگر تفاوت دارد.من الان در مقام قضاوت نیستم قائدتا دولت در 100 روز اول واقعیات کشور را به مردم،رهبری و مجلس عرضه می کند.دولت آینده خواهد گفت که چه چیزی تحویل گرفته و راه حل را چگونه می بیند.

از تمام لیست‌های معرفی شده برای چینش کابینه استفاده خواهیم کرد

رییس جمهوری منتخب گفت:امیدواریم با کمک مجلس در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کابینه شایسته برای اداره کشور تشکیل دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،حسن روحانی در مورد انتخاب کابینه‌اش گفت: در کنار این کارگروهها از سوی تشکل‌ها، صاحبنظران و فرهیختگان و سایر دوستان افراد زیادی معرفی شده اند که از تمام لیست‌ها استفاده خواهیم کرد. امیدواریم با کمک مجلس در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کابینه شایسته برای اداره کشور تشکیل دهیم. این کار به حول و قوه الهی امکان‌پذیر خواهد بود.

روحانی گفت:مجلس، رییس جمهوری و همه یک هدف یعنی پیشبرد کشور دنبال می‌کند. وقتی به آمار و ارقام بودجه نگاه می‌کنیم و گزارشات سازمان مدیریت را مورد بررسی قرار می‌دهیم، به این موضوع پی می‌بریم که ماهیت اجرای بودجه با مصوبه‌اش فاصله کمی ندارد که سال گذشته هم چنین بود.باید برای اجرایی شدن بودجه و یا حل برخی از مسائل بودجه همدیگر را یاری کنیم تا بتوانیم در سال جاری، بودجه را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه منابع یارانه با هزینه یارانه نقدی فاصله دارد،گفت: مجلس برای حل این مشکل راه‌حلی را پیش بینی کرد تا براساس آن حامل‌های انرژی قیمت‌گذاری جدیدی شود، اما قانون اجرا نشد. این در حالی است که باید حداقل از اول تیرماه اجرا می‌شد، فعلا برای صرف منابع هزینه‌ای حرکت‌های سریعی انجام می‌شود و برای تامین منابع درآمدی قدمی برداشته نمی‌شود. هرچه هم گفته می‌شود، می‌گویند دولت آینده این کارها را انجام می‌دهد.دولت آینده ترس و وحشتی از این موضوع ندارد اما در عین حال حواسمان جمع باشد که این مردم برای حل مشکلات کشور امید بسته‌اند. خوب است همه در این راه قدم برداریم تا پاسخگوی مردم باشیم.

روحانی در پایان گفت: مباحث زیادی درخصوص قیمت ارز، مشکلات بانک‌ها و یارانه‌ها وجود دارد که به دلیل نزدیکی به اذان مغرب، آنها را طرح نمی‌کنم و در فرصت دیگر با مجلس در میان می‌گذارم.

به گزارش ایلنا، در این مراسم نهاوندیان، فریدون، جهانگیری، نوبخت حقیقی، علوی، آشنا، شریعتمداری، صادق، ترکان، نعمت‌زاده، یونسی، علی ربیعی، سید‌رضا صالحی امیری، بانک، محمود واعظی، زمانی‌نیا، عسگری، فروزنده و ظریف، رئیس جمهور منتخب را همراهی می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز