خبرگزاری کار ایران

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایلنا:

بخشی از حوزه علمیه قم اصرار به بازگشت هاشمی به نمازجمعه دارد

asdasd
کد خبر : ۸۷۷۲۱

بخشی از حوزه علمیه قم اصرار دارند که زمینه حضور آیت الله هاشمی در مجامع مختلف و از جمله حضور مجدد ایشان در نمازجمعه تهران فراهم شود.

ایلنا: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: بخشی از حوزه علمیه قم اصرار دارند که زمینه حضور آیت الله هاشمی در مجامع مختلف و از جمله حضور مجدد ایشان در نمازجمعه تهران فراهم شود.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص جایگاه هاشمی در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: بنده در این خصوص برداشت خودم را می‌گویم و اصرار ندارم که نظر من، حتما مطابق واقع بوده و مخاطبان فکر کنند یک تحقیقات میدانی پشت آن است.برداشت من این است که در فضای حوزه، در خصوص شخصیت آقای هاشمی و نوع نگاه به شخصیت ایشان، سه نگاه وجود دارد، که من این نگاه‌ها را، نگاه‌های افراط، تفریط و اعتدال می‌دانم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: یک نظر این است که ایشان از استوانه‌های انقلاب و نظام است و همیشه مدافع نظام و رهبری بوده و اگر هم قدمی برداشته در این راستا بوده است؛ این نگاه معتقد است، آیت الله هاشمی رفسنجانی یک شخصیت فکری است و نفوذ وسیعی چه در سطح جهان و چه در سطح کشور دارد.

حجت الاسلام و المسلمین علیدوست اضافه کرد: این بخش حوزه علمیه قم اصرار دارند که لازم است زمینه حضور آیت الله هاشمی در مجامع مختلف و از جمله حضور مجدد ایشان در نمازجمعه تهران فراهم شود و هر اقدامی در راستای تضعیف ایشان نارواست. البته این نظر گاهی به آن نقطه می‌رسد که معتقد است ایشان در مسائل پیش آمده در سال‌های اخیر هیچ اشتباهی هم ندارند و دیگران اشتباه کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اما نظر بعدی آنتی تز نظریه قبلی و ضد آن است؛ این نظریه و این نگاه اصرار دارد که ایشان در جریان فتنه نقش داشته و حالا یا پشت پرده یا علنا در آن راستا قدم برداشته است؛ این‌ها می‌گویند نباید فکر ایشان را پسندید و نباید مجال حضوری به ایشان داد؛ وقتی که بحث رهبری هم می‌شود، ایشان را کسی فرض می‌کنند که مقابل رهبری ایستاده و حرف‌هایی از این قبیل می‌زنند.

این استاد حوزه علمیه قم، گفت: طبیعتا نظر سومی هم وجود دارد و آن نظر این است؛ اینکه ما بخواهیم دربست و صد در صد، مواضع ایشان را تأیید کنیم و حتی فارغ از مواضع سیاسی و اجتماعی، ورود ایشان به برخی مسائل علمی و اظهار نظرهای فقهی را بپذیریم درست نیست چرا كه برخی از این نظرات، قابل نقد است. اما اینکه فرا‌تر از این حد بخواهیم عمل كنیم و همانگونه كه نظریه دوم می‌گوید اقدام کنیم، درست نیست.

حجت الاسلام و المسلمین علیدوست گفت: من اگر بخواهم دسته بندی کنم، اکثریت حوزویان را در این دسته سوم قرار می‌دهم، که البته این نظریه نه افراطی بوده و نه تفریطی است.

وی تأکید کرد: من فکر می‌کنم اندیشه اعتدال همین اندیشه سوم است و فکر می‌کنم همین اندیشه هم صحیح باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز