خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

در شرایط سخت امروز راهی جز اتکا به نهادهای مدنی نداریم

کد خبر : ۷۹۱۴۹

چكیده: «من چه در تشکل‌های کارگری، چه در تشکل‌های کارفرمایی و چه در تعاونی‌ها معتقدم وزارت کار حق مهندسی ندارد اما باید مراقبت و نظارت کند. من به باغبانی اعتقاد دارم و با مهندسی مخالفم و با مهندسی به مفهوم منفی‌اش مقابله می‌کنم.»

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: بدون اتکا به جامعه مدنی تحقق برنامه‌های دولت امکان پذیر نیست، از این رو باید مشکلات ارتباطی با نهادی‌های مدنی از جمله تعاونی‌ها برطرف شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علی ربیعی» در هشتمین جشنواره تعاونی‌های بر‌تر که عصر امروز در محل وزارت کار برگزار می‌شد، با اظهار تأسف از اینکه در سال جاری کمتر از ۵۰ درصد از درآمدهای دولت محقق می‌شود و رشد اقتصادی منفی است، گفت: در حال حاضر کشور با رکود همراه با تورم مواجه است. معمولا در دوران تورم یک نوع سیاست و در دوران رکود سیاست دیگری را اتخاذ می‌کنند. اما پرسش اینجاست که با رکود تورمی چه باید کرد؟

ربیعی با تأکید بر اینکه در این شرایط راهی جز اتکا به مردم و نهادهای مردمی نداریم ادامه داد: نقدینگی طی ده سال گذشته ده برابر شده‌است. اگر این نقدینگی بازگردد حماسه اقتصادی خواهیم داشت و می‌توانیم اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم و حتی بحران‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه را کم اثر خواهیم کردم.

این مقام دولتی که در جشنواره تعاونی‌های برتر سخن می‌گفت با اشاره به اینکه «جشنواره پیوند نظر و عمل است»، اظهار داشت: برای تقویت چنین جشنواره‌هایی ابتدا باید براصول این جشنواره‌ها تأکید کرد. ما اصول و آرمانی داریم که باید در نظر و عمل به آن‌ها رجوع شود.

ربیعی افزود: دومین کارکرد این جشنواره‌ها مبادله‌کردن انرژی عاطفی است. در کنار هم قرار گرفتن و انرژی دادن به یکدیگر در دورانی که کشور در شرایط سخت قرار دارد بسیار مفید است. وقتی من در کنار شما قرار می‌گیرم خود را نسبت به شما تعاون‌گران و مطالباتتان مسئول می‌دانم.

ربیعی تصریح کرد: باید با تبادل اطلاعات از همدیگر کسب شناخت کنیم. باید قهرمانان جدیدی را در دنیای تعاون بشناسیم. آدم‌هایی که با تمامی مشکلات توانایی‌های خود را در این مسیر نشان می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در مورد توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در جامعه دچار مشکل هستیم، ادامه داد: مشکل ما پیشااقدامی است. به عبارتی مشکل فرهنگی داریم. علی رغم فرهنگ غنی گذشته، فرهنگ امروز ایران تعاون را تقویت نمی‌کند. حتی زمانی که با برخی از نخبگان اقتصادی صحبت می‌کنیم بخش تعاون را یک بخش تزئیینی می‌دانند. حتی بخشی از تعاونی‌ها در اعلام اینکه تعاونی هستند کم اظهاری می‌کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه افزود: اوایل انقلاب افراد با افتخار می‌گفتند کارگر هستیم. اما در حال حاضر بچه‌ها در مدارس شغل پدرشان را کارگر نمی‌نویسند. تعاون‌گران هم به همین شکل شده‌اند و تمایلی به اینکه اظهار کنند تعاونگر هستند ندارند.

ربیعی در این باره افزود: از تعاون باید چهره فرهنگی به جامعه نشان دهیم. یکی از راه‌ها تولید ادبیات در این باره است. باید الگوهای عملی و موفق تعاون را استخراج کنیم و آن‌ها رابه صورت دستورالعمل در اختیار همه قرار دهیم و به نوعی انتقال تجربه کنیم.

این مقام دولتی تصریح کرد: روحیه تعاون در ایران از وضعیت خوبی برخوردار نیست و جامعه دچار فقرگرایی منفی شده است به گونه‌ای که مفهوم سفره از میان خانواده‌های ایرانی جمع شده است. مفهوم برکت از فرهنگ ما گم شده است. این‌ها از نتایج تعاون بود اما روحیه تعاون در جامعه ما در حال زوال است.

ربیعی در این باره ادامه داد: من در نسل‌های آینده روحیه تعاون را نمی‌بینم و نسبت به این مسئله هشدار می‌دهم. راه رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی تقویت روحیه تعاون است. حتی در اقتصادهای پیشرفته شکل‌هایی از کار تعاونی ۵ الی ۱۵ درصد سهم دارند. تعاونی‌ها در فقرزدایی، کارآفرینی و... نقش‌آفرین هستند و ماهیتشان به گسترش عدالت اجتماعی کمک می‌کند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم در آینده‌ای نزدیک به رشد اقتصادی ۴ الی ۵ درصدی برسیم باید خصوصی‌سازی را ادامه دهیم و نقدینگی را از دست مردم به سمت تولید هدایت کنیم. البته اگر به سمت خصوصی‌سازی بی‌بندو‌بار برویم شکاف‌های طبقاتی در جامعه افزایش پیدا می‌کنند. خصوصی‌سازی از راه تعاون از چنین آسیبی جلوگیری می‌کند.

ربیعی که پیش از دوران وزارت‌اش استاد جامعه‌شناسی دانشگاه بود در ادامه ضمن برشمردن آسیب‌های فرهنگ جامعه ایرانی در عدم تمایل به تعاون گفت: عدم باور همگانی به تعاون، کمبود سرمایه عرضه تعاونی‌ها، رهیافت برنامه‌ریزی از بالا به پایین و در آموزش مدیران، ارکان و اعضای تعاونی‌ها و نظارت دقیق بر تعاونی‌ها برای هدایت سرمایه‌شان از جمله مشکلات پیش روی تعاون‌گران در کشور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه «توانمند‌سازی تشکل‌های بالادستی تعاون از جمله اتاق‌ها باید در دستور کار قرار گیرند»، تصریح کرد:  من چه در تشکل‌های کارگری، چه در تشکل‌های کارفرمایی و چه در تعاونی‌ها معتقدم وزارت کار حق مهندسی ندارد اما باید مراقبت و نظارت کند. من به باغبانی اعتقاد دارم و با مهندسی مخالفم و با مهندسی به مفهوم منفی‌اش مقابله می‌کنم.

وی در پایان تأکید کرد: تلاش می‌کنم اصول حکمرانی خوب را در رابطه با بخش تعاون در اداری وزارتخانه رعایت کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز