خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس کارگری انتقاد کرد:

سهمیه‌بندی بیمه ی کارگران ساختمانی غیر قانونی است

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۸۰

چکیده: «هر کارگری که از زمان اجرای این قانون، برای دریافت بیمه به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند می‌تواند زیر پوشش بیمه ی تامین اجتماعی قرار بگیرد.»

یک کارشناس کارگری، سهمیه بندی بیمه ی کارگران ساختمانی را غیر قانونی خواند و سازمان تامین اجتماعی را به «قصور» در این رابطه متهم کرد.

«علیرضا حیدری» با استناد به قانون «رفع موانع اجرایی قانون بیمه های اجتماعی کارگران» به ایلنا گفت: هر کارگری که از زمان اجرای این قانون، برای دریافت بیمه به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند می‌تواند زیر پوشش بیمه ی تامین اجتماعی قرار بگیرد.

قانون رفع موانع اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران، سازمان تامین اجتماعی را مکلف می‌كند با دریافت حق بیمه، کارگران شاغل در کارهای ساختمانی را به طور کامل و با نظارت دقیق بیمه كند. فعالان کارگری معتقدند در این قانون هیچ اشاره‌ای به سهمیه‌بندی بیمه برای کارگران ساختمانی نشده است.

حیدری در ادامه با اشاره به سهم 3 درصدی دولت، سهم 4 درصدی ساختمان سازها و سهم 7 درصدی کارگران ساختمانی در تامین منابع لازم برای اجرای قانون «رفع موانع اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» بیان کرد: دولت سهم 3 درصدی‌اش برای اجرای این قانون را به صندوق سازمان تامین اجتماعی واریز نکرده است. اگر دولت از انجام تعهدات خود برای اجرای قانون سر باز می‌زند دعوایی جداگانه است و ربطی به کارگران ساختمانی ندارد.

گفتنی است شهرداری وظیفه دارد به ازای هر متر ساختمان، مبلغی معادل 4 درصد مزد كارگران را از سازندگان هنگام كسب پروانه ی ساخت دریافت كند و منابع حاصل از فروش پروانه ی ساخت را به صندوق تامین اجتماعی واریز  كند.

این فعال کارگری با اشاره به تبصره یک ماده 3 قانون «بیمه ی اجتماعی کارگران ساختمانی» افزود: اینکه آیین نامه ای بخواهد اجرای قانون را به پرداخت سهم دولت برای تامین منابع مشروط کند غیر قابل قبول است.

تبصره یک ماده 3 قانون بیمه ی اجتماعی کارگران ساختمانی صراحت دارد که «زمان‌بندی، شرایط و ترتیب صدور، تمدید، تعلیق كارت مهارت فنی و نحوه شناسایی كارگران شاغل در كارگاههای ساختمانی موضوع این ماده و اشتغال آنها در طول دوره اعتبار كارت، طبق آیین نامه‌ای خواهد بود كه مشتركاً توسط وزارتخانه‌های رفاه و تأمین اجتماعی، كار و امور اجتماعی، مسكن و شهرسازی و كشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید».

به گفته ی آقای حیدری، اجرای قانون بیمه ی اجتماعی کارگران ساختمانی در آیین نامه ی مذکور به پرداخت سهم دولت برای تامین منابع مشروط شده است.

وی تصریح کرد: آیین نامه ی فوق با تبصره ی 2 از ماده 3 همین قانون در تضاد است. تبصره 2 صراحت دارد هر کسی که کارت مهارت دارد و برای بیمه ثبت نام کند مشمول می شود اعم از اینکه شاغل باشد یا نباشد.

بر اساس تبصره 2 ازماده 3 قانون بیمه ی اجتماعی کارگران ساختمانی، كارگران شاغل دارای كارت مهارت فنی معتبر از تاریخ نام نویسی در سازمان تأمین اجتماعی مبتنی بر كد ملی مشمول مقررات این قانون هستند و از تعهدات آن بهره‌مند خواهند شد.

این کارشناس مسائل کارگری در پایان با تاکید بر اینکه قانون برای اجرا نوشته شده است اظهار داشت: فرض کنیم دولت سهم سازمان تامین اجتماعی را در بودجه نداد. یعنی سازمان در آن سال هیچ گونه تعهدی در قبال کارگران ساختمانی ندارد و نباید هیچ کسی را بیمه کند؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز