خبرگزاری کار ایران

معصومه ابتكار در گفت‌وگو با ایلنا:‌

فرزند انقلابم / انتقاداتم به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده است

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۳۵

هموار تلاش کردم تا مسایل سلامتی و شهری را در کنار بازگو کردنشان حل کنم / كمك‌های شورا به خانواده‌های زندانیان هیچ گاه سیاسی نبوده است/اگر سلایق خاص تنها از یک جبهه در شورای شهر حضور یابد امکان زد و بند و انحرافات مالی بسیار افزایش می یابد.

ایلنا: معصومه ابتكار رئیس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران و داوطلب دور چهارم شوراها از سوی هیات اجرایی انتخابات شوراها رد صلاحیت شد. وی كه اتهاماتش را سیاسی می‌داند، ابراز امیدواری كرد كه بررسی اعتراضات به دور از هرگونه نگاه فراجناحی و بر اساس خدمت افراد و تخصص آنها باشد.

معصومه ابتکار در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره چرایی رد صلاحیتش توسط هیات اجرایی انتخابات شوراها اظهار کرد:‌ متاسفانه در برگه عدم صلاحیت بنده مواردی از قبیل دلایل سیاسی عنوان شده، در حالی که شوراها عرصه اجتماعی است و نمی توان براساس قوانین افراد را با دلایل سیاسی رد کرد و باید دلایل عمومی باشد.

فرزند انقلابم/نسل ما هیچ وقت برای خود زندگی نکرده است

وی با بیان این که از وقتی خود را می شناسم فرزند انقلاب بوده‌ام و از نوجوانی در عرصه فعالیت‌های سیاسی انقلاب حضور داشتم، تصریح کرد: تاکنون هیچ اولویتی بالاتر از منافع ملی و کشورم نداشتم. در واقع نسل ما هیچ وقت برای خود زندگی نکرده است، اگر چه چیزی را نیز از دست نداده‌ایم.

ابتکار با بیان این که باید در انتخابات شوراها نظرات مقام معظم رهبری مبنی بر تنوع سلایق سیاسی در شوراها رعایت شود تا انتخابات پرشور و سالم داشته باشیم، ادامه داد: متاسفانه برخی بدون توجه به سلایق سیاسی و نظرات رهبری به دنبال حذف یک گروه سیاسی در شوراها هستند. بدون شک اگر تنوع سلایق در شوراها حذف شود موجب می‌شود تا مشکلات شهر حل نشده باقی بماند وجود همفکران یک حزب سیاسی احتمال خطا را افزایش می‌دهد.

هیچ اصراری برای کسب جایگاه ندارم

وی با اشاره به اینكه در مرحله نخست تایید صلاحیت‌ها با چهره‌های سیاسی جریان اصلاحات در تهران و سایر شهرها برخورد منصفانه‌ای صورت نگرفته است، ابراز امیدواری كرد با رسیدگی به اعتراضات داوطلبان دور چهارم شوراها سوءتفاهمات به وجود آمده حل شود. اگرچه معتقدم هر چه پیش آید، خیر است و اصراری به ورود به شوراها در دور چهارم ندارم. اگر شرایط مهیا شود و مردم نیز من را انتخاب کنند بار دیگر به مردم خدمت می‌کنم، اگر نه هیچ اصراری برای کسب جایگاه ندارم.

انتقاداتم در زمینه آلودگی هوا، آب و امواج به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده است

رئیس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینكه همواره نگاه انتقادی منصفانه‌ای به مسائل شهر داشتم، گفت: شاید صحبت‌ها و انتقادات من در زمینه آلودگی هوا، آب و امواج به مزاج خیلی ها خوش نیامده و موجب این اتفاق شده است. چراكه هربار این مسایل را مطرح می‌كردم با بازخورد منفی عده‌ای خاص مواجه می شدم و البته این بازخوردها از سوی متخصصان و مردم نبوده است.

وی ادامه داد: همواره تلاش کردم تا مسائل را در کنار بازگو کردنش حل کنم و برای آن نیز ساز و کار و مصوباتی را به شورا آورده ام که به تصویب نیز رسیده است. نباید از مطرح کردن این موارد بترسیم بلکه باید به دنبال حل مشکلات آن باشیم. شاید در این میان رسانه های بیگانه نیز به این موارد اشاره و آن را بزرگ کرده باشند ولی این دلیل نمی شود که ما این موارد را از مردم کتمان کنیم و به دنبال حل مشکلات مردم نباشیم. حرف های من هیچ گاه خارج از ضوابط و غیرکارشناسی و برای تخریب و سیاه نمایی نبوده است. چراکه این رویکرد در شورای شهر وجود نداشت.

ابتکار با اشاره به اینکه یکی از منتقدان عملکرد دولت بوده ام اما همواره از مدیرانی که در حوزه مدیریتی خود به درستی عمل کرده اند یاد کرده‌ام، گفت: با اینکه منتقد هستم اما وقتی دولت در بخش آب و فاضلاب اقدامات خوبی انجام داد در جلسه کمیته محیط زیست از مدیران مربوطه دعوت و به آنها لوح تقدیر داده‌ام، چرا که معتقدم کار خوب باید تقدیر شود.

بهتر است دوستان ضریب تحمل خود را افزایش دهند

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه اشتباهات در حوزه مدیریتی باعث می شود مردم هزینه سنگینی را پرداخت کنند تاکید کرد: نباید به دلیل فقدان برنامه و مدیریت کارآمد مردم هزینه کنند. من ناچارم صحبت کنم و شورای شهر محل گفتن مسائل مردم است، بهتر است دوستان ضریب تحمل خود را افزایش دهند.

با بررسی اعتراضات و رفع سو تفاهمات، دوستان حسن نیت خود را اثبات کنند

وی ادامه داد: البته من امیدوارم که با بررسی اعتراضات و رفع سو تفاهمات، دوستان حسن نیت خود را اثبات کنند و در مرحله تاییدیه هیات نظارت نیز مر قانون رعایت شود. اتهاماتی که برای شخص من در هیات اجرایی وارد شده است باید توسط آنها اثبات شود. این اتهامات سیاسی اگر صحت داشته باشد پس قابل اثبات است، آن هم برای افرادی هم چون من که پرونده شفاف و مشخصی داریم. من فردی نیستم که یک دفعه وارد عرصه مدیریتی شده باشم. خودم، خانواده ام و همسرم کاملا شناخته شده اند.

ابتکار با اشاره به اینکه معتقدم منافع نظام حکم می کند که از تمام سلایق به ویژه در شوراها استفاده شود دلیل گفته خود را اینگونه اعلام کرد: اگر سلایق خاص تنها از یک جبهه در شورای شهر حضور یابد امکان زد و بند و انحرافات مالی بسیار افزایش می یابد.

وی گفت: حتما عملکرد من از نظر خیلی ها جای نقد دارد، اما باید نگاه به قانون و موازنه آن برقرار شود. قوانین و مقررات شفاف است و در قانون نیامده است که با افراد به صورت سلیقه ای برخورد شود. اگر رویکرد قانونی دنبال شود قطعا مشکل خیلی از همفکران من که به نوعی رد صلاحیت شدند برطرف می شود.

وی در پاسخ به اینكه آیا كار كردن و دفاع از حقوق مردم دستمزدی همچون رد صلاحت دارد، گفت:‌ اگر كاری انجام داده‌ام برحسب وظیفه ام بوده است و معتقدم نمایندگان مردم باید تمام توان خود را برای حل مشكلات شهر و مردم استفاده كنند تا وضع شهر بهبود یابد، نه اینكه از حداقل امكانات نمایندگان در شوراها به نفع خود استفاده كرد. من نیز در این دوره شورای شهر توفیق حضور و خدمت داشتم و انشاءالله اجر خدمتم را خدا می‌دهد.

ابتكار با بیان اینكه عملكرد اعضای شورای شهر تهران باید از سوی مردم سنجیده شود، افزود: قضاوت مردم برایمان مهم است چراكه مردم منصفانه قضاوت می‌كنند كه نمایندگانشان چه فعالیتی كرده‌اند. مردم كاملا آگاه هستند و می‌دانند كه نمایندگان آنها چه كردند. البته من امیدوارم كه پاداش افراد و خدمتگزاران این شیوه و روش برخورد نباشد.

اعتقاد دارم خدمت به كشور ارزش بالایی دارد

عضو شورای شهر تهران با بیان اینكه برای انجام وظایفم از موقعیت‌‌هایم در سازمان‌های مردم نهاد نیز استفاده كرده‌ام، گفت: اعتقاد دارم خدمت به كشور ارزش بالایی دارد و باید از مدیران سالم و كارآمد تشكر كرد. هر مدیری دچار اشتباهات كوچك می‌شود، اما باید قدر این افراد را دانست. مدیریت یك كوره ‌است كه برخی از افراد سریعا در آن ذوب می‌شوند اما عده‌ای آب دیده و محكم می‌شوند باید این مدیران را حفظ كرد. من نیز به عنوان یك مدیر خطاهایی داشته ام و مانند هر مدیری اشتباهاتم هزینه داشته است اما نباید صرفا به دلیل اینكه فردی جناحی است آن را حذف كرد.

ابتكار با اشاره به اینكه باید سیستم‌های فراجناحی، مدیران موفق را نگه دارد، ادامه داد: نباید صرفا مدیری به دلیل گرایش سیاسی حذف شود. در خدمت كردن افراد نباید به دلیل جناحی بودن آن‌ها را حذف كرد و حفظ مدیران شایسته مایه دلگرمی برای سایر مدیران موفق و سالم خواهیم بود.در این نوع برخورد با مدیران است كه ارزش‌هایی دینی ما تبلور می‌یابد. نباید شعار بدهیم اما نسبت به حرمت و آبروی افراد بی تفاوت باشیم.

ابتكار در پاسخ به اینكه شنیده می‌شود كمك شما به خانواده‌های زندانیان سال 88 و... در رد صلاحیت شما تاثیرگذار بوده است، اظهار كرد: شورا كمك‌های فراگیر برای گروه‌های آسیب دیده دارد و این وظیفه شورا است. محور مهم فعالیت ما كودكان كار است یعنی تقریبا از تمامی مراكز غیر دولتی كودكان كار از نزدیك بازدید كرده‌ایم و از مشكلات‌ آنها آگاه هستیم.

دیدار با جانبازان شیمیایی یكی از افتخارات من است

وی با بیان اینكه یكی دیگر از حوزه‌های كاری ما دیدار با جانبازان شیمیایی بوده است، تصریح كرد: دیدار با جانبازان شیمیایی یكی از افتخارات من است. توفیق داشتم تقریبا هر ماهه به دیدار یك جانباز شیمیایی فراموش شده بروم و از نزدیك با مشكلات آنها آشنا شدم. برخی از این مشكلات گروهی و برخی شخصی بوده است و برحسب وظیفه پیگیر این مشكلات بودم. برای نمونه آلودگی هوا و مشكلاتی كه برای آن ایجاد شد یكی از این موارد بود.

عضو شورای شهر تهران درباره خانواده‌هایی كه به دلیل مسایل اجتماعی یا سیاسی دارای مشكل بودند نیز گفت:‌ این خانواده‌ها به نظام و كشور علاقه دارند و باید به آنها تا آنجا كه می‌توانیم كمك كنیم. بحث رسیدگی به خانواده‌های زندانیان در تمامی ابعاد عمومی و سیاسی در شورای شهر مطرح شده است و حتی نامه ای از سوی شورای شهر برای رئیس سازمان زندان‌ها نیز ارسال شد.

وی ادامه داد:‌ این مسایل برای دلجویی از كسانی بود كه به نوعی دچار ناراحتی شده بود و در واقع وظیفه هر انسانی فارغ از مسایل سیاسی است كه سعی كند به مشكلات مردم رسیدگی شود.

ابتكار با تاكید بر اینكه این رفتارها و دلجویی‌ها نمی‌تواند بهانه‌ای برای كسی باشد گفت: ما هیچ گاه هدف خاصی را از این مسائل دنیال نكردیم.

وی همچنین اظهار داشت: برای من و سایر اعضای شورای شهر تهران خانواده ‌شهدا اولویت دارند، اما باید بگویم كه بهترین نقشی كه یك عضو شورای شهر می‌تواند داشته باشد، ارتباطات انسانی است.

ابتكار افزود: توجه به مشكلات كودكان كار، زنان خود سرپست، جانبازان و خانواده‌های شهدا از برنامه‌های كاری ما بوده است. اما جدا كردن بخشی از فعالیت‌ها در بخش كمك انسانی به خانواده‌های زندانیان امری پسندیده نیست. چرا فعالیت در زمینه كودكان كار مورد سوال واقع نمی‌شود یا بحث معضل جانبازان شیمیایی حساسیت برای عده‌ای ایجاد نكرده است.

كمك‌های شورا به خانواده‌های زندانیان هیچ گاه سیاسی نبوده است

وی با اشاره به اینكه كمك‌های شورا به خانواده‌های زندانیان سیاسی و عمومی هیچ گاه سیاسی نبوده است، اعلام كرد: بعد از سال 88 و حوادث آن در راستای كمك به خانواده‌ زندانیان شورای شهر تهران مصوبه حمایتی داشت كه جز یك نفر تمامی اعضای شورای شهر تهران با آن موافقت كردند و در نهایت به تایید فرمانداری نیز رسید. حتی شهردار تهران نیز برای اجرای این مصوبه كمك‌های ویژه‌ای داشت. از این رو فعالیت و كمك ما بیشتر نقش دلجویی داشت. این مساله نباید برای دوستان سوال انگیز باشد چراكه دلجویی از این خانواده‌ها بر اساس نظرات رهبری نیز بوده است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز