خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از بازار ارز پس از افتتاح مركز مبادله دولتی

آیا ركود معاملات در صرافی ها ادامه می یابد؟

asdasd

مركز مبادلات دارندگان و متقاضیان ارز كه از امروز كار خود را آغاز كرده است،موجب ركود معاملات صرافی ها شده است.

مركز مبادلات دارندگان و متقاضیان ارز كه از امروز كار خود را آغاز كرده است‏،موجب ركود معاملات صرافی ها شده است.

به گزارش ایلنا،اگرچه کاهش بهای طلای جهانی  تغییراتی ولو اندك در بازار ارز ایجاد كرده است اما راه اندازی مركز مبادلات دارندگان و متقاضیان ارز از سوی دولت  كه دولت مدعی است در راستای حذف دلالان و واسطه ها از بازار ارز صورت گرفته،موجب ركود مطلق در بازار صرافان شده است.

به اساس این گزارش، از دو هفته پیش و در پی اعلام آژانس انرژی اتمی NPT به یک باره قیمت دلار و انواع ارز در بازار تهران برخلاف کاهش قیمت جهانی افزایش یافت؛ این موضوع سبب شد تا بازار ارز دچار التهاب و نابسامانی شود، این نابسامانی به گونه ای شد كه حتی به بازار سکه هم کشیده شد و این بازار نیز با افزایش قیمتی مواجه گشت.

این گزارش می افزاید؛ اگرچه در حال حاضر روند افزایشی قیمت سکه تقریبا متوقف شده است،اما در بازار ارز از شاهد تحولاتی تازه هستیم.دولت با راه اندازی مركز مبادلات دارندگان و متقاضیان ارز‏،بخشی از تقاضای بازار را به این مركز كه امروز با نرخ 2404 تومان آغاز به كار كرد،جلب كرده است.این بازار كه به نوعی با بازار صرافان به صورت موازی عمل می كند،علاوه بر آنكه موجب ركود در بازار شده‏ به شایعات تازه ای نیز دامن زده است.شایعاتی كه در پی افزایش نرخ ارز مطرح شد و حتی برخی نمایندگان مجلس از جمله احمد توكلی نیز بر آن مهر تایید زد.احمد توكلی گفته بود كه دولت قصد دارد با افزایش قیمت ارز،بخشی از منابع مورد نیاز یارانه نقدی را تامین كند.
بنابراین گزارش،اعلام نرخ 2404 تومان،درشرایطی كه انتظار براین بود كه دولت نسبت به كاهش بهای ارز با عرضه بیشتر به بازار،اقدام كند،سبب شد تا این شائبه كه دولت قصد دارد،منابع حاصل از فروش ارز گران را به مستقیم به خزانه دولت سرازیر كند،افزایش یافته است.

صرافی های فعال در بازار تهران،امروز در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از راکد شدن بازار خبردادند.به گفته آنان با عرضه ارز دولتی به بازار عرضه و تقاضا به یک تناسب مناسب رسیده و همین امر باعث شده تا بازار ارز از روند التهابی که در گذشته به آن دچار شده بود، دور شود.

برخی از صرافان خرید و فروش در بازار را راكد توصیف می كنند و معتقدند این شرایط ممكن است پایدار نباشد،زیرا درحال حاضر تقاضا در بازار معطوف به سامانه ای شده كه دولت در كنار بازار ارز به صورت موازی راه انداخته است.

این گزارش تصریح می كند كه در بسیاری از صرافی های مجاز بانک مرکزی روند خرید و فروش بسیار کند شده و حتی خرید و فروش به ندرت صورت می گیرد. نکته قابل تامل این که با وجود اینکه در صرافی های مجاز اعلام شده از سوی بانک مرکزی و حتی صرافی های غیر مجاز که هنوز پروانه فعالیت آنها صادر نشده نیز خرید و فروش ارز صورت نمی گیرد، اما بازار در ساعات پایانی روز دچار تغییر وتحول شده وبه یکباره با جهشی فوق العاده مواجه می شود.

این پدیده كه صرافی ها از آن به عنوان“بازار سیاه ” یاد می كنند،پس از توقف خرید و فروش در صرافی ها و در پایان ساعت كاری آنان صورت می گیرد. اگرچه این بازار از گذشته هم وجود داشته اما صراف ها بر این باور ند که نرخی كه این دلالان ارایه می كنند‏،هرگز به 5 هزار تومان نرسیده است.

گزارش از علی پیرولی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز