خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری کشور:

استقلال کانون وکلا با تصویب لایحه جامع وکالت زیر سوال می‌رود

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۵۹

اگر وکلا مستقل نباشند از احکام قضایی ایران سلب اعتبار خواهد شد/ وکالت جزء لاینفک احقاق حقوق ملت است.

ایلنا- تبریز: نائب رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری کشور گفت: استقلال کانون وکلا با تصویب لایحه جامع وکالت رسمی زیر سوال خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا حسن فرهودی نیا که در همایش استقلال کانون های وکلا در تالار پتروشیمی تبریزسخن می گفت افزود:نتیجه استقلال وکلا احقاق حقوق ملت است و اگر وکلا مستقل نباشند از احکام قضایی ایران سلب اعتبار خواهد شد.

وی با بیان اینکه تصویب چنین لایحه ای به زیان احکام دادخواهی ایران در جامعه حقوقی دنیا خواهد بود، گفت: استقلال دستگاه قضا بدون پذیرش استقلال نهادها و کانونهای وکالتی کامل نیست.

استقلال دادگستری و کانون وکلا از مولفه های اصلی امنیت سرمایه گذاری در یک جامعه است

رئیس کانون وکلای آذربایجان شرقی، استقلال دادگستری و کانون وکلا را از مولفه های اصلی امنیت سرمایه گذاری در یک جامعه عنوان کرد و افزود:اگر در جامعه ای کانون وکلا و نهادهای دفاعی مستقل نباشند هر چه تلاش کنیم سرمایه گذاری محقق نخواهد شد.

فرهودی نیا با بیان اینکه در صورت تصویب لایحه رسمی وکالت توسط مجلس شورای اسلامی کانون های وکلا عملا استقلال خود را از دست می دهند، افزود: بحث ما بر سر شغل و حرفه وکالت نیست، اما اگر وکیل مستقل نباشد حقوق مردم جامعه پایمال می شود.

فرهودی نیا یادآور شد: استقلال کانون های وکلا بحث شخصی و فردی نیست، بلکه تمامیت جامعه و اعتبار دستگاه قضایی را نشان می دهد.

رئیس کانون وکلای آذربایجان شرقی با بیان اینکه وکیل امین ترین فرد جامعه است، افزود: از این جهت وکالت حتی سخت تر از شغل قضاوت است چرا که مردم مسایلی را که نمی توانند حتی با نزدیک ترین افراد خود مطرح کنند در نزد وکیلشان عنوان می کنند.

فرهودی نیا با اشاره به اینکه سوگند نامه وکالت تنها سوگندی است که تضمینش شرف فرداست، گفت: كانون وكلا مردمی‎ترین نهاد جامعه ایران است.

کانون وکلای آذربایجان شرقی به عنوان اولین کانون وکلای خارج از مرکز

وی با بیان اینکه کانون وکلای دادگستری کشور برای اولین بار در سال ۱۳۱۵ با عنوان سخنگویان قانون و با هدف بازوی کمکی دادگستری و با ماموریت تربیت وکلا تشکیل گردید و به دنبال آن در سال ۱۳۲۳ کانون وکلای آذربایجان شرقی به عنوان اولین کانون وکلای خارج از مرکز، ایجاد شد‎‏ افزود: هم اکنون ۲۳ کانون وکلای استانی در کشور فعالیت دارند‎ و کانون‏‎های وکلای استان های آذربایجان غربی‎، کردستان و اردبیل‎، از کانون آذربایجان شرقی‎، منفک شده‏‎اند‎‏.

فرهودی‎نیا گفت‎‏: فعالیت کانون وکلای آذربایجان شرقی‏‎، از بدو تاسیس تاکنون‎، هیچگاه متوقف نشده و حتی در دوره‎ای پس از انقلاب اسلامی، که فعالیت اغلب کانون‎ها تعطیل بود‎، کانون وکلای این استان به تلاش خود ادامه می‎داد‎‏.‏

فرهودی‎نیا با بیان اینکه فعالیت در این کانون‎، بدون هیچگونه حقوق و دستمزدی است‎، یادآور شد‎‏: پرداخت حق عضویت سالانه‏‎، سهم از مالیات وکالت و کمک‎های مالی وکلا‎، تنها منابع درآمدی کانون بوده و این کانون‎، هیچ بودجه‎ای از هیچ نهادی در کشور‎، دریافت نمی‎کند‎‏.‏

وی استقلال مالی و عدم دخالت و ورود در بحث‏‎های جناحی کشور را شرط اصلی استقلال و بقای کانون وکلا دانست و گفت‎‏: وکلا‎، حق تبلیغ خود را ندارند و مردم باید خودشان‎، وکیل انتخاب کنند تا هیچگونه شائبه سوء استفاده‎، جعل عنوان و فریب وجود نداشته باشد‎‏.‏

برخی نامهربانی ها با هدف ضربه زدن به استقلال کانون های وکلای دادگستری اعمال شده است

نائب رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری با بیان اینکه درسال های اخیر برخی نامهربانی و کم توجهی ها با هدف ضربه زدن به استقلال کانون های وکلای دادگستری و تضعیف این نهاد با سابقه مدنی اعمال شده که جامعه وکلا باید با منطق و طمانینه و پیوسته از استقلال وجایگاه تاریخی خود دفاع کنند تاکید کرد: مشکل استقلال فقط مختص وکیل و کانون های وکلای دادگستری نیست، بلکه درد و رنج هر کسی است که به نوعی با قوه قضائیه سر و کار دارد.

برای کسب این استقلال در یکصد سال گذشته جانفشانی های فراوانی شده است

وی با بیان اینکه اگر خواهان استقلال و اعتلای کشور هستیم هرگز نباید اجازه دهیم کانون های وکلای دادگستری تعضیف شود و استقلال آن ها زیر سئوال رود، افزود: برای کسب این استقلال در یکصد سال گذشته جانفشانی های فراوانی شده و چشم پوشی از این استقلال آسان نیست.

فرهودی نیا با بیان اینکه دفاع از استقلال کانون های وکلا دفاع از استقلال قوه قضائیه است افزود: به رغم برخی نامهربانی ها بحمدالله فضا به لحاظ نظری برای تحکیم استقلال کانون های وکلای دادگستری آماده است و از بعد کیفی هم باید خودمان را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه استقلال کانون وکلای دادگستری یکی از ثمرات حکومت قانون در دوران حکومت ملی است که امسال شصت و یکمین سال آن را جشن می‌گیریم با تاکید بر اینکه استقلال وکیل بدون استقلال کانون وکلا امکان‌پذیر نیست، اظهارکرد: در واقع استقلال وکیل تضمینی برای حکومت قانون است و یک الزام بین‌المللی است.

رییس کانون وکلای دادگستری استان با بیان اینکه حضور در جلسه دادرسی و دفاع از موکل اگرچه ظاهرا امر دفاع است اما روح وکالت است و وکیل باید بتواند بدون نگرانی و ترس از فشار یا تهدید، به وظیفه خود عمل کند و دفاع موثر به عمل آورد تصریح کرد: این مهم هنگامی تامین می‌شود که وکیل وابسته به یک کانون مستقل باشد در واقع استقلال کانون و وکیل صرفا یک ضرورت صنفی و حرفه‌ای نیست بلکه مبتنی بر مصلحت اجتماعی است و استقلال وکیل بر دفاع موثر، سازوکاری برای تضمین حق دادرسی عادلانه و منصفانه است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مهم دادگستری و نیز وکلا، لایحه جامع وکالت رسمی است که موادی از آن استقلال کانون وکلای دادگستری را مورد هجمه قرار داده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه کمیسیون فرعی لوایح دولت این مواد نگران‌کننده را تغییر داد به نحوی که در حال حاضر این نگرانی برطرف شده است و امید است که کمیسیون اصلی بررسی لوایح دولت و مجلس شورای اسلامی نیز این تغییرات تصویب شود تا خدشه‌ای به کانون وکلا و وکیل وارد نشود.

فعالیت 1068 وکیل پایه در آذربایجان شرقی

فرهودی‎نیا با اشاره به تعداد وکلای استان گفت‎‏: هم اکنون ۱۰۶۸ نفر وکیل پایه یک در استان مشغول فعالیت بوده و ۲۷۱ نفر نیز مشغول طی دوره کارآموزی در کمیسیون اختبار می‏‎باشند‎‏. همچنین ۲۰۱ نفر دیگر نیز که در آزمون اخیر موفق به کسب حدنصاب لازم شده‎اند‎، دوره کارآموزی جدیدی را شروع خواهند کرد‎‏.‏

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز