خبرگزاری کار ایران

اظهارات احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس /کامل/:

فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها فقر را ریشه کن می‌کند

asdasd
کد خبر : ۳۷۸۴۳

بودجه دولت از ارز نفتی قطع شود/14 میلیون هکتار زمین به دامداران واگذار شود/آماده اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هستیم/اصلاح پی در پی قانون کشور را بی ثبات می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد امروز با حضور در صحن علنی مجلس پیرامون مسایل مختلفی از قبیل مسایل اقتصادی و تحریم‌ها به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمدی‌نژاد در ابتدای صحبت‌هایش ضمن تشکر از هیات رییسه و علی لاریجانی رییس مجلس بابت تنظیم این برنامه اظهار داشت: امروز خدمت شما رسیده‌ام تا مهم‌ترین مسایل کشور و راه حل ان‌ها را با شما در میان بگذارم.

وی پس از این اظهارات با تاکید براینکه سه مطلب اصلی را می‌خواهم عنوان کنم یادآور شد: مطلب اول در خصوص رابطه دولت و مجلس است عزیزان من، همه ما یکی هستیم و همه ما در یک سنگر قرار داریم بنده و شما یعنی دولت و مجلس با یک تعهد مشترک در عرصه مدیریت کشور وارد شدیم تعهد مشترک ما خدمت به ملت صیانت از ارزش‌های الهی، محبت، کرامت مردم، خدمتگذاری، تعالی کشور و عزت ملت، ‌آبادانی و رفع محرومیت‌ها، فراهم کردن زمینه‌های رفاه و نشاط برای مردم و کاهش فاصله‌های طبقاتی است.

این دولت بیشترین احترام را برای نمایندگان محترم قائل بوده است

وی افزود: هیچ یک از ما برای خودمان نیامده‌ایم یعنی یک مسوولیت مشترک داریم فقط تقسیم کار شده است. بنده این اعتقاد را دارم که با اکثر نمایندگان عزیز از گذشته دوستی و رفاقت داشتیم و در عرصه‌های گوناگون با هم بودیم و همکاری داشتیم و برای انقلاب و ملت تلاش کردیم. امروز هم هر دو ما هم مجلس و هم دولت می‌خواهیم خدمت کنیم و می‌خواهیم اصلاح کنیم. مبنای کار ما دوستی است.

رییس دولت دهم با تاکید بر همکاری دولت و مجلس خاطرنشان کرد: برای خدمت به مردم رفع مشکلات مردم، تعالی کشور باید تلاش کنیم. این دولت بیشترین احترام را برای نمایندگان محترم قائل بوده است. برای اولین بار در سفرهای استانی از نمایندگان محترم جهت همفکری و تشریک مساعی به جلسات دولت دعوت به عمل آمد و تعامل خوبی پایه گذاری شد. این برادر کوچک هم همه شما را دوست دارد و برای همه شما احترام قائل است هیچ کس نمی‌تواند بگوید که رییس جمهور خواسته یک نماینده را در پیگیری مسایل منطقه‌ای یا ملی به دلیل مواضع او نادیده گرفته است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: البته متاسفانه عده‌ای به طور مستمر اخبار خلاف منتشر می‌کند و با ایراد اتهامات بی‌اساس می‌خواهند صدای برادری بین دولت و مجلس را مخدوش کنند.

وی افزود: واضح است که عده‌ای از تخریب رابطه مجلس و دولت سود سیاسی و احتمالا اقتصادی می‌برند. خواسته و مسایل ما مشترک است. اگر همین الان در این جلسه همه ما یک کاغذ برداریم و بگوییم خواسته‌هایمان را بنویسیم و بعد خواسته‌ها را تطبیق دهیم من اطمینان دارم که بالای ۹۵ درصد از خواسته‌های ما و مجلس یکی است. ۵ درصد باقیمانده هم با تعامل و تفاهم قابل حل است یعنی قابل تفاهم است. همه ما برای خدمت آماده‌ایم. فاصله‌ای نیست به جز تقسیم کار.

مسائل حوزه‌های انتخابیه دغدغه مشترک است

وی اظهار داشت: بحث اصلی من به حوزه مسوولیت‌ها بر می‌گردد و البته همکاری‌های مشترک بین دولت و مجلس. ما در دو سطح مسوولیت داریم مسوولیت و کار مشترک بین دولت و مجلس. منظور من از سطح اول کار مشترک مسایل منطقه‌ای است. نمایندگان مسایل منطقه حوزه انتخابیه، مشکلات، مردم، نیاز‌ها را پیگیری می‌کند و بعد منعکس می‌کند. این دغدغه مشترک هردو ما است خوشبختانه با پیگیری نمایندگان و تلاش دولت کارهای بسیار خوبی انجام شده است و در دست انجام است. از نگاه دولت پیگیری نمایندگان یک برکت و کمک ارزشمند به کشور به دولت و مجموعه نظام و مردم است این را با هم ادامه می‌دهیم و در خصوص کارهای منطقه‌ای با هم مکاتبه می‌کنیم.

احمدی‌نژاد یادآور شد‌: اما بخشی از مسوولیت و کار مشترک دیگری داریم که آن هم بسیار مهم است و برمی گردد به موضوعات کلان و اساسی کشور که آن هم باید حداقل معادل کارهای منطقه‌ای و موضعی مورد اهتمام مشترک مجلس و دولت باشد.

وی در توضیح بخش دوم تاکید کرد: امروز دو موضوع اساسی و مهم برابر ما قرار دارد که باید به آن بپردازیم موضوع اول و مستمر روند رشد کشور است. ما یک کشور انقلابی هستیم و ملت بزرگی داریم و باید پیشرفت کنیم باید حرکت کنیم.

وی با اشاره به مساله تحریم‌ها خاطرنشان کرد: همه در این اندیشه مشترک هستیم که در اهداف اصلی انقلاب اسلامی ذیل استقلال و آزادی پیشرفت کشور و تعالی کشور است. در دوره انقلاب کارهای فراوان و افتخار آمیزی انجام شده است که به محض اشاره در ذهن تداعی خواهد شد. به خصوص در سالهای اخیر با همراهی و همدلی مجلس و دولت کارهای بسیار ارزشمند و ماندگاری انجام شده است. یادمان است که سالهای ۸۵ و ۸۶ در تابستان در همین کشور قطعی برق داشتیم اما در همین ۵ الی ۶ سال تقریبا معادل کل قبل ظرفیت تولید برق در کشور ایجاد شد. علیرغم اینکه خانه‌ها، صنعت و کارهای اقتصادی زیاد شد حتی مصرف سرانه بالا رفت. از شما می‌پرسم که شش سال پیش در خانه خود شما چند وسیله برقی بود و امروز چند وسیله برقی است. این سوال را از همه ملت هم می‌پرسم.

ایران به صادرکننده برق تبدیل شده است

رئیس دولت دهم گفت: ما امروز  به صادر کننده برق در منطقه تبدیل شدیم و وزارت نیرو یک میلیارد دلار درآمد دارد و تقاضاهای زیادی هم برای دریافت برق برای ما وجود دارد. در تولید فولاد ظرفیت پیش از دو برابر شده است و در تولید سیمان از ۴۲ به ۸۶ میلیون تن رسیده‌ایم. در صادرات غیر نفتی از ۷ میلیارد دلار به ۴۳ میلیارد دلار رسیده‌ایم. در فرهنگ در تولید در کشاورزی در علم و فناوری در علوم و فنون فضایی و هسته‌ای و پزشکی در بیوتکنولوژی در عمران و آبادی، ‌بیمارستان و دانشگاه، کتابخانه و ورزشگاه و مساجد کارهای بزرگی انجام شده است. در هر بخش چندین برابر کار شده و می‌شود. طرح‌های عظیم مسکن مهر، سهام روستایی و سهام عدالت اجرای اصل ۴۴، مردمی کردن اقتصاد و طرح عظیم هدفمندی یارانه‌ها و صد‌ها کار دیگر در کارنامه مشترک ما ثبت و جزو اختیارات ما است. همه این‌ها کارهای خوب و افتخارآمیز است. اما همه می‌دانیم که ظرفیت کشور بسیار بیشتر از این هاست و باید به سطح چند کشور اول دنیا برسیم و باید به یک الگو تبدیل شویم این توقع زیادی نیست این تراز و توانمندی ملت ایران است.

یک مورد ظلم هم در کشور اضافی است

احمدی‌نژاد افزود: اما همه ما می‌دانیم که موانع ساختاری در کشور ایران وجود دارد که مشکل آفرین است و من در ادامه به آن می‌پردازم.

رییس دولت دهم گفت: موضوع دوم بحث تحریم دشمن است. یک ملتی که می‌خواهد سرافراز و سربلندی زندگی کند دشمن دارد. دشمنان نمی‌خواهد ما پیشرفته باشیم و این باور همگان است. با این اقدامات سازنده که شما و دولت انجام می‌دهید مخالف است. البته بهانه‌های دیگری می‌آورند اما با پیشرفت و اقتدار ملت ایران مخالف هستند. امروز سیاستمداران جهانی هم به این باور رسیده‌اند بهانه آن‌ها برای دشمنی با ما موضوع هسته‌ای و حقوق بشر است. درباره موضوع هسته‌ای برای دنیا فکر نمی‌کنم نقطه ابهامی وجود داشته باشد. اما در موضوع حقوق بشر وقتی ما از کشور دفاع می‌کنیم معنایش این نیست که ما در حقوق انسان‌ها مشکلی نداریم یا حقی ضایع نمی‌شود چرا می‌شود. کم و زیاد آن هم مورد بحث ما نیست چرا که برای ما که حامل انقلاب اسلامی و پیام انقلاب اسلامی هستیم یک مورد ظلم هم اضافی است. داستان خلال پای شهروند حکومت علوی هرگز از ذهن ملت ایران و مسوولین فراموش نخواهد شد. اما مگر وضع خود آن‌ها در حقوق بشر چگونه است و اصولا وضع دنیا چطور است.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: چه کسی می‌تواند در دنیا ادعا کند که حقوق ملتش را به طور کامل ادا کرده است. خداوکیلی مشکل اصلی آن‌ها حقوق بشر است یا پیشرفت یا اقتدار ما؟ البته ما هم نباید بهانه به دست دشمن دهیم. من مطمئنم که ملت بزرگ ایران با دست قدرت خود که دست و قدرت خداست تمام نابسامانی‌ها و برخی مظالم را خودش اصلاح خواهد کرد. اما دشمنان بدانند که این ملت دست آن‌ها را به طور کامل خوانده است. آن‌ها به این بهانه‌ها بر ما فشار آورده‌اند و می‌خواهند بیاورند مدعی هستند که سنگین‌ترین تحریم‌ها را بر ما اعمال کرده‌اند.

تحریم‌ها مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است

وی ادامه داد: محدودیت فروش نفت، تحریم بانک مرکزی و مبادلات پولی از جمله تحریم هاست. حتما تحریم‌ها مشکلاتی را به وجود می‌آورد که باید چاره اندیشی کنیم آن‌ها می‌خواهند از یک سو به مردم فشار آورند و از مردم انتقام بگیرند وا ز طرف دیگر می‌خواهند بودجه دولت را تحت فشار بگذارند. تا روند پیشرفت کشور مختل شود.

وی ادامه داد: اینجا نمی‌خواهم در حضور شما و ملت بزرگ ابعاد طراحی و تلاش آن‌ها و تاثیرات احتمالی را تشریح کنم اما همه می‌دانند و شما هم می‌دانید که آن‌ها گام به گام همه توان خود را به کار می‌گیرند برای فشار به ملت ایران و در دنیا هم تقریبا هیچ مقاومتی در برابر آن‌ها وجود ندارد.

احمدی نژاد گفت: تحریم‌ها به طور طبیعی باعث سلسله مشکلاتی می‌شود اول کاهش سرعت رشد کشور است وقتی مبادلات مشکل پیدا می‌کند تراز‌ها به هم می‌خورد منابع مختل می‌شود و سرعت رشد کشور کاهش پیدا می‌کند. دوم فشار به بخش‌های وسیعی از مردم است که از اهداف اصلی دشمنان است بالاخره نوسانات قیمت وبعضی افزایش‌های خارج از قاعده به بخش‌های وسیع از مردم فشار می‌آورد. اخلال در تجارت خارجی پیدا می‌شود و وقتی نشود پولی را جابجا کرد مشکل به وجود می‌آید. فاصله طبقاتی اضافه می‌شود. فعالیت‌ها و تقاضاهای کاذب در اقتصاد رشد پیدا می‌کند و تولید وابسته به ارز دچار مشکل می‌شود و آسیب می‌بیند.

وی با طرح این سوال که در این شرایط چه باید کرد گفت: شاید الان ما نتوانیم در اراده دشمن برای دشمنی با خودمان تغییر ایجاد کنیم امادر برخورد با تحریم چه کنیم؟ سه جهت گیری داریم. جهت گیری اول‌‌ همان ادامه وضع موجود است یعنی بالاخره آن‌ها حمله کرده‌اند دولت هم بسیج شده است که حمله آن‌ها را دفع کند آن‌ها راه ما را می‌بندند ما راه جدیدی پیدا می‌کنیم. فشار می‌آورند و ما سعی می‌کنیم فشار را خنثی کنیم.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: جهت گیری دوم تسلیم برابر دشمن است که همه می‌دانیم از ساحت ملت بزرگ،مجلس، دولت و نظام برآمده از این ملت و همه کسانی که در این جلسه حضور دارند به دور است. جهت گیری سوم ایجاد تحول ساختاری، استفاده از ظرفیت‌های ملی،عبور از تحریم و مایوس کردن دشمن است.

کسی که حمله می‌کند همیشه برنده است

رییس جمهور اذعان داشت: خیلی روشن است که جهت گیری اول هم در میان مدت و بلند مدت به ضرر ماست کسی که حمله می‌کند همیشه برنده است اما آن کسی که در موضع انفعال است دائم باید چیزی را از دست بدهد. آن‌ها یک ضربه به اقتصاد می‌زنند به میزان ۱۰۰واحد و ما ۸۰ واحد آن را جبران می‌کنیم. از دید ما و به اعتقاد ما جهت گیری اول هم نمی‌تواند شرایط را به نفع ملت ایران تغییر دهد البته دولت ایستاده و شبانه روزی مشغول کار است. بسیاری از شما نیز به ما کمک می‌کنید اما با این روش نمی‌توان کار را جلو برد چرا که آن‌ها هم دائم از تجربیاتشان استفاده می‌کنند و هماهنگ‌تر و هوشمند‌تر عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: البته شما می‌دانید اگر اقدامات سریع دولت نبود آن‌ها به اهدافشان می‌رسیدند که به لطف خدا و هوشمندی ملت نرسیده‌اند.

وی درباره جهت گیری سوم گفت: فکر می‌کنیم می‌شود با همدلی و همفکری هر طراحی که دشمنان علیه ما دارد و هر تهدیدی رابه فرصت تبدیل کنیم. اول باید نقاط ضعفمان را بشناسیم نقاط ضعف چیست که دشمن بر روی آن حساب کرده است و از آن ناحیه به ما فشار می‌آورد. ما ۴ نقطه ضعف اصلی در اقتصاد کشور داریم وآن‌ها هم روی آن‌ها حساب کرده‌اند.

رئیس دولت دهم تصریح کرد: ضعف اول در اقتصاد مسیر جریان ثروت و سرمایه است. پیش از ۵۰ سال است که جریان ثروت و سرمایه به معنای ثروت و سرمایه اعم از نیروی انسانی کارآمد در جهات خاصی شکل گرفته است. به لحاظ جغرافیایی از مناطق دور‌تر و محروم‌تر به مناطق برخوردار‌تر و مرکزی‌تر این جریان دائما ادامه دارد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: حتی یک نیروی متخصص توانمند در آنجا طلوع می‌کند آنجا نمی‌تواند بایستد و باید به سمت مرکز کشور حرکت کند. به لحاظ طبقات درآمدی، دهک‌های درآمدی، جریان سرمایه و ثروت از جیب دهک‌های کم درامد به جیب دهک‌ها ی با درآمد حرکت می‌کند‌. ‌

وی افزود: این حرکت مستمری است که به لحاظ نوع فعالیت اقتصادی از فعالیت‌های تولیدی و مثبت و ماندگار به سمت سفته بازی و فعالیت‌های کاذب می‌رود. این نوع حرکت ثروت و سرمایه در یک نظام سرمایه داری توجیه پذیر است امادر کشورما که همه به دنبال عدالت هستیم وهمه ملت از نگاه مکتب و از نگاه حاکمان حقوق مساوی دارند و باید فرصت رشد تعالی داشته باشند قابل قبول نیست‌. ‌

رئیس دولت دهم تصریح کرد: ضعف دوم منحصر شدن عرصه اصلی اقتصاد به افراد خاص و محدود و خارج شدن توده‌های مردم از فعالیت‌های ماندگار اقتصادی و به همین سبب رشد تولید وابسته به عرضه نفتی است.

نمی‌شود ما اصل اقتصاد کشور را دست ۳ -۴ هزار نفر بدهیم

رییس جمهور گفت:کسانی که دستشان می‌رسد حمایت سیاسی می‌شوند بالا‌تر می‌روند و توده‌های مردم به مرور کنار گذاشته می‌شود. نمی‌شود ما اصل اقتصاد کشور را دست ۳ -۴ هزار نفر بدهیم و بقیه مردم تابع و دنباله رو آن‌ها باشند یا عنصر فرعی به حساب آیند. عامل اصلی این دو نقطه ضعف سیستم بانکی کشور است.

وی افزود: وقتی می‌گوییم سیستم بانکی معنایش مدیران و کارکنان نیستندکه آن‌ها مثل بقیه عناصر شریف و دلسوزی هستند اما سیستم بانکی به گونه‌ای که دائما ثروت را از نقاط دور و محروم به نقاط برخوردار منتقل می‌کند به مراکز مرکزی‌. ‌ از طبقات محروم به طبقات برخوردار منتقل می‌کند‌. ‌ در نقطه مقابل این دو کارهایی انجام شده است فعالیت‌هایی که در مناطق محروم انجام شده است مثل سهام عدالت، هدفمندی یارانه‌ها، توزیع وام‌های کوچک، مسکن مهر، مسکن روستایی، کارهای عمرانی در مناطق محروم در نقطه مقابل این جهت است.

احمدی‌نژاد گفت:در بعضی از مقاطع دولتها و مجلس ها نشست هایی برای حل این معضل داشتند ما در این دوره که دولت و مجلس صندوق توسعه ملی را تاسیس کردند، بخشی از درآمدهای نفتی را از دست دولت خارج کردیم اما به طور متوسط بودجه های هزینه ای دولت وابستگی اش به نفت اضافه شده که همین عامل افزایش تورم مستمر است.

وی از دیگر ضعف های اقتصاد کشور را اتکا به مدل های اقتصادی اقتباسی دانست و گفت: عمده نظرها و راه حل ها برای برنامه و رشد اقتصادی کشور ایران نوعاً یا سرمایه داری است یا سوسیالیستی و سرمایه کشور متکی به منابع بومی نیست و وابسته به درآمدهای ارزی و یا نفت است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت 4 راه حل را برای مقابله با این معضلات اقتصادی تدارک دیده است، گفت: البته فهرست دولت بسته نیست و شما هم می توانید راه حل های دیگری به آن اضافه کنید.

بودجه دولت از ارز نفتی قطع شود

رئیس دولت دهم در مقابل نمایندگان گفت: برای اجرای کارهای دولت نیازمند تضمین‌هایی هستیم و من خود را ضامن این تضمین‌ها می‌دانم.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: ‌تقاضا برای کالاهای ارزشی برای ما شغل ایجاد نمی‌کند. بلکه ما باید تلاش کنیم تا تقاضاهای کاذب را به صفر نزدیک کنیم. مردمی کردن اقتصاد راهی است که می‌تواند ما را به اهداف نزدیک کند و ما باید برای مردم در تمام سرزمین فرصت فعالیت سازنده اقتصادی ایجاد کنیم تا همه در کشور فعال شوند.

احمدی‌نژاد گفت‌: اصل سوم و راهکار اساسی استفاده حداکثری از منابع سرزمینی جمهوری اسلامی است که اگر خود را متکی به منابع سرزمینی بدانیم قطعا به رشد و پایداری نزدیک‌تر خواهیم شد.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: قطع بودجه هزینه‌ای دولت از ارز نفتی یکی از مسائلی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم و یک بار برای همیشه این کار را تمام کنیم. اقتصادی که ۵۰ سال متکی به ارزش نفت است و به گفته آقای ابوترابی فرد صد سال است که از نفت تغذیه می‌کند قطعا سختی‌هایی را نیز دارد و ما باید به سمتی رویم که هزینه‌های خود را به نفت کاهش دهیم.

احمدی نژاد در ادامه به 4 پیشنهاد و چارچوب برای فعالیت همه مردم در همه بخش ها و جاهای مختلف کشور اشاره کرد و گفت: به لطف خدا 3/187 میلیون هکتار زمین در اختیار داریم و این ثروتی است که خدا در اختیار ما قرار داده است که از این مقدار 25 میلیون در دشت مرکزی وجود دارد.

وی در ادامه گفت: از 3/187 دهم میلیون هکتار 103 میلیون هکتار جنگل و مرتع است که 14 میلیون در دامنه زاگرس قرار دارد و 5/2 میلیون نیز تحت مراکز داخلی است که به سهولت باید به کاربری تبدیل شود.

احمدی نژاد تصریح کرد: آیا از این زمین به درستی استفاده می کنیم؟ ما در حال حاضر حدود 45 میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم که تنها 14 میلیون هکتار آن کشت می شود و 4 میلیون نیز آیش است و 27 میلیون قابل کشت در کشور وجود دارد.

14 میلیون هکتار زمین به دامداران واگذار شود

رئیس جمهور در ادامه به کمبودآب که برخی افراد به آن اشاره کردند اشاره کرد و گفت: می گویند که آب نیست. درست است آب کم است ولی هست. مگر ممکن است که خدا زمین حاصلخیزی را خلق کند و آب آن را خلق نکند. ما باید با مردمی کردن اقتصاد کاری کنیم ثروت هایی که امروز به بازار سکه و ارز سوق پیدا کرده اند بروند به تامین منابع آب و ما باید تصمیماتی را بگیریم که سرمایه ها به این سمت حرکت کنند.

احمدی‌نژاد در ادامه به طرح خروج دام ها از جنگل ها و مراتع اشاره کرد و گفت: ما دام ها را از جنگل ها خارج کرده ایم و جنگل بانان را برای حفاظت بر آنان گذارده ایم. آیا بهتر نیست که 14 میلیون هکتار را به دامداران برگردانیم آن وقت خواهیم دید که چقدر اشتغال در کشور ایجاد کرده ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: شش هزار جنگل بلوط رها شده و کارمندان برای حفاظت از این جنگل ها استخدام شده اند و در سال حداقل 6 میلیون تن در سال بلوط در این جنگل ها تولید می شود که بدون استفاده از بین می رود و این در حالی است که کل علوفه وارداتی ما 7 میلیون تن است و ما 6 میلیون تن از بلوط های جنگلی را از بین می بریم و همه اینها به خاطر حفاظت از جنگل است. آیا بهتر نیست که تصمیماتمان را عوض کنیم.

احمدی نژاد بیان کرد: جنگل های زاگرس داروهای گیاهی در آن ایجاد می شود اما ما تنها برای حفاظت آنها را محدود کرده ایم. ما باید این منابع را به مردم برگردانیم تا ثروت هایی که به سمت سکه و ارز حرکت کرده اند به این جنگل ها وارد شوند.

راهکار سوم حل مشکلات، هدفمندی یارانه‌ها است

وی استفاده از منابع را راهکار و پیشنهاد دوم خود دانست و گفت: ما در حال حاضر 25 هزار بلوک معدنی در اختیار داریم که کمتر از 15 هزار بلوک در کشور استفاده می شود آیا نمی شود قانونی اصلاح کرد که هر کس اکتشافی انجام داد 50 سال خودش از آن برداشت کند.

وی راهکار سوم را هدفمندی یارانه ها دانست و گفت: روزانه یک میلیون و 873 هزار بشکه تولید و تبدیل به میعانات می شود ما باید دست به دست هم دهیم و با یاری خداوند همچون گام اول که قدم ها را خوب و مثبت برداشته ایم گام دوم را نیز اجرایی کنیم.

احمدی نژاد گفت: اگر هدفمندی یارانه ها اجرایی شود می توانیم درآمدهای خانواده‌ها را تعدیل کنیم و بنگاه‌ها را به تعادل برسانیم و بنگاه‌ها و کارگاه‌هایی که ناکارآمد هستند به بنگاه‌های کارآمد مبدل سازیم که درگام اول اقدامات مهمی محقق شد.

وی افزود: مدل هدفمندی یارانه‌ها در ایران امروزه به عنوان مدیریت کلان اقتصاد ایرانی در جهان به رسمیت شناخته شده است و این مدل توانسته است شیوه رایج سوسیالیستی را کنار بزند و به تحقق عدالت نزدیک شود.

احمدی نژاد گفت: ضریب جینی امروز در 40 درصد به 37 درصد رسیده است و میزان درآمدی ثروتمندان و فقیران به 17/20 برابر رسیده است که این از اهداف هدفمندی یارانه ها است.

احمدی نژاد گفت: طرح هدفمندی یارانه ها موجب صرفه جویی ارزی شده و رشد مصرف بنزین، گازوئیل را کاهش و 11 میلیارد دلار صادرات را افزایش داده و 3 میلیارد کاهش واردات داشته ایم.

هدفمندی یارانه‌ها تورم را کنترل کرده است

احمدی نژاد با طرح این سوال که چه زمانی هدفمندی یارانه ها ارز را بالا برده است و افزایش داده گفت: هدفمندی یارانه ها تورم را کنترل کرده است. خیلی ها که فکر نمی کردند این کار انجام شود. ولی تورم کنترل شد. ما شاهد بودیم که در دی ماه تورم سالیانه و نقطه ای با همدیگر به یک جا رسیدند و تورم به 19 درصد رسید درحالی که تورم سالیانه 22 و 3 دهم درصد بوده است.

وی در ادامه به نقدینگی موجود در کشور در سال 89 اشاره کرد و گفت:در سال 89 نقدینگی کشور 25 درصد بود اما در سال 90، به 4/19 دهم درصد رسید. هدفمندی یارانه ها مصارف را کنترل کرد به گونه ای که مصرف لجام گسیخته بنزین که کشورهای غربی بر آن دست گذاشته اند و بنزین را تحریم کرده اند امروزه نیازمان به واردات بنزین به صفر رسیده است.

وی در ادامه گفت: برخی ها بیان می کنند که یارانه نقدی موجب بیکاری و تنبلی برخی ها می شود در حالی که ما شاهد هستیم بیمه بیکاری به افراد بیکار پول می دهد. آیا باید بینیم که در فقرا دلبستگی به پول بیشتر است یا اغنیا و ما باید این موضوع را تعدیل کنیم.

وی گفت: طرح هدفمندی یارانه ها طرح بسیار مهمی است که دشمنان امروز نگران کرده است و آنها متوجه شده اند که ملت ایران با چنین طرحی از دسترس آنها خارج شده اند و نمی توانند به اقتصاد این مردم حمله برند و ما باید برای صیانت از منابع ملی بسیج شویم و ظرفیت های اقتصادی را در کشور فعال کنیم چراکه اقتصاد در ایران قابل مهار است.

آماده اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هستیم

احمدی نژاد گفت: یکی از بهترین اقدامات برای دور زدن تحریم و خنثی کردن فشارهای دشمن همین طرح است. مرحله دوم کارهای مقدماتی و اولیه آن در ریاست جمهوری به پایان رسیده و ما آماده اجرای فاز دوم هدفمندی هستیم.

احمدی نژاد بیان کرد: قطعا تبعات اجرای فاز دوم را پیش بینی کرده ایم و راهکارهای مناسب برای آن در نظر گرفته ایم و برخی ها به من می گویند که چرا در اول حرف ها را به مردم می زنید و من می گویم این حق ملت است که بداند و عدد و رقم ها باید داده شود ما به دنبال این هستیم که معیشت مردم را بالا بریم و فقر را ریشه کن کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی ها بیان می کنند که چون نزدیک به انتخابات هستیم اجرای فاز دوم هدفمندی را مطرح می‌کنیم در حالی که نمی شود مسائل کلان کشور را با مسائل مقطعی و لحظه ای گره بزنیم ما در انتخابات اول و نه در این انتخابات به دنبال انتخابات نبودیم و این از شان دولت به دور است.

احمدی نژاد گفت: ما باید اختلافاتی که وجود ندارد را کنار بگذاریم و تعاملانه دغدغه هایی که نمایندگان و دولت دارد حد وسط آن را بگیریم و در کشور این حدوسط ها را اجرا کنیم.

رئیس جمهور در ادامه به جلسه مشترک دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: ما باید در جلسات مشترک دولت و مجلس مسائل و مشکلات را مطرح کنیم و به صورت تفاهمی این مشکلات را برطرف سازیم.

وی اجرای طرح بزرگ را نیازمند تعامل نمایندگان مجلس و دولت دانست و گفت: اگر بخواهیم این طرح به خوبی در کشور اجرایی شود باید نزاع ها را کنار بگذاریم و از منطق و درایت وارد عرصه شویم.

اصلاح نظام بانکی راهکار دیگر حل مشکلات است

احمدی نژاد اصلاح نظام بانکی را از دیگر پیشنهادات خود مطرح کرد و گفت: در رابطه با اصلاح نظام بانکی مطالعات مفصلی انجام داده ایم. آیا درست است که چند بانک بزرگ وکیل ملت شوند و فعالیت های اقتصادی را که ملت در آن ها مشارکت کرده اند رسیدگی کند آیا این عمل باعث ایجاد رانت نمی شود.

وی افزود: ما باید طرح های مالیاتی را تعدیل کنیم و برای این موضوع لایحه ای را به مجلس ارائه کرده ایم چراکه معتقدیم اگر مالیات ها درست اخذ نشود سرامدها نیز درست میان دولت تقسیم نمی شود.

مردمی که قالی می‌بافند نباید روی حصیر زندگی کنند

احمدی نژاد بیان کرد: حرف مشترک من و شما این است که قالیباف نباید روی حصیر زندگی کند و حرف شما امروز این است که در دولت نهم و دهم 90 درصد از مردمی که به شما مراجعه می کنند بدنبال گرفتن تسهیلات است و این نشان می دهد که باید دست به دست هم بدهیم و برخی از قوانین را اصلاح کنیم.

رئیس جمهور گفت: هر طرح و لایحه ای را که اعلام می کنیم اگر پشتیبانی نشود و تصمیم گیری و متمرکز سازی صورت نگیرد قطعا به هدف هم نزدیک نمی شود. اما اگر از سوی مجلس و ملت پشتیبان شود دولت موفقیت خود را تضمین می کند و من خود را ضامن این تضمین می گذارم.

وی در ادامه بیان کرد: بعضی ها در ملاقات هایی که با من می کنند بیان می کنند که در این 6 ماه پایانی دولت را رها کنم. در حالی که این کار نمی شود انجام شود. مگر دولت در شش ماهه اول با شش ماهه آخر تفاوت دارد. ما باید با یکدیگر همراهی کنیم و طبق قانون اساسی تا روز آخر کار کنیم و سختی ها را تحمل کنیم تا کارهای بزرگ صورت گیرد. بعضی از مرز نقد عبور می کنند درحالی که نقد بالاترین هدیه است.

برخی صادق‌ترین دولت را متهم می‌کنند

رئیس دولت دهم تصریح کرد: برخی بیان می کنند دولت منابع ارزی را 2هزار و 500 تومان فروخته ولی این منابع را برای تامین یارانه ها صرف کرده است. آقای ابوترابی تو را به جدت مگر با هم صحبت نکردیم. مگر در این مورد به نتیجه نرسیده ایم. این نقدها اتهامات کوچکی نیستند آیا مگر دولت به دنبال این است که مردم را در فشار بگذارد. حتی نمی شود چنین اتهامی را برای برادر مسلمان بزنیم در حالی که برخی صادق ترین دولت را متهم می کنند.

وی گفت: در موضوعات بانکی نیز برخی ها به پاک ترین فرزندان دولت اتهام می زنند اما جایی برای شکایت از آنها وجود ندارد و ما می گوییم که آنها ما را نقد می کنند. شما هر طرحی که می دهید دولت بایدآن را اجرا کند. قانون اساسی یک هرمی است که وظایف سه قوه را مشخص کرده است و هیچ قوه ای نمی تواند بر کار قوه دیگر نظارت و دخالت داشته باشد.

وی گفت: قانون اساسی برای دولت اختیارات مستقلی را وضع کرده است و دستگاه های دیگر نیز در اقداماتی که ما انجام می دهیم نظارت دارد.

اصلاح پی در پی قانون کشور را بی ثبات می‌کند

احمدی نژاد در ادامه به اصلاح پی در پی قانون اشاره کرد و گفت: اصلاح پی در پی قانون کشور را از ثبات می اندازد چراکه وقتی طرحی اجرایی می شود تا بخواهد در ریل اجرا شدن قرار بگیرد زمان می برد و اصلاح قوانین پی در پی مشکلاتی رابرای اجرای قوانین قبلی ایجاد می کند.

وی در ادامه به اصل 138قانون اساسی اشاره کرد و گفت: تصویب نامه و ایین نامه های دولت و مصوبات، کمیسیون ها به اطلاع رئیس جمهور می رسد اگر آن را مخالف با قوانین بیابد با ذکر دلیل به هیات وزیران می رساند.

وی بیان کرد: برای اینکه یک قانون وضع شود دو مسیر دارد یک مسیرش ارائه طرح است که از سوی 15 نفر از نمایندگان در مجلس مطرح می شود. اما مسیر دوم لایحه است که دولت آن را به مجلس ارائه می کند و دولت نیز می تواند لایحه ای را که به مجلس داده اگر در مجلس بخواهد دگرگون شود می تواند آن را پس بگیرد در این صورت اگر نمایندگان می خواهند که این لایحه اجرایی شود می توانند به صورت طرح این موضوع را بیان کنند.

دولت مسئول امور استخدامی است

رئیس جمهور در ادامه به اصل 126 اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور طبق اصل 126 قانون اساسی مسئولیت امور برنامه بودجه و امور استخدامی کشور را مستقیما برعهده دارد و می تواند اداره آن را به دیگری واگذار کند. اگر بخواهداین اصل از دست رئیس جمهور خارج شود چگونه می تواند امور استخدامی را اداره کند.

وی در ادامه به اصل 121 که متن سوگند رئیس جمهوراست اشاره کرد و گفت:در زمانی که مقام معظم رهبری رئیس جمهور بودند استعلامی را از شورای نگهبان گرفتند که آیا کسی در خارج از کشور عملی را انجام دهد و عمل آن مخالف موازین نظام و کشور باشد می تواند از امضای حکم آن صرف نظر کند که شواری نگهبان پاسخ داد رئیس جمهور شرعا می تواند از امضای خود خودداری کند. ما باید دست به دست هم دهیم و برای استقلال قوا و رسیدن کشور به اهداف مورد نظر خود به یکدیگر کمک کنیم تا انقلاب و اسلام به سرنتیجه مقصود خود برسد.

برخی وزاری اقتصادی تحت فشار هستند

وی در ادامه بیان کرد: برخی از وزرای اقتصادی و بانک مرکزی از سوی نهادهای نظارتی همواره فشار بر آنها وارد می شود و این فشارها باعث خواهد شد که این افراد از کارهای اصلی خود باز بمانند و ما بالاخره باید برای برخی از کارها،کارهای ملی را کنار بگذاریم و مسئول اقتصادی که به دنبال خدمت به ملت است چگونه با این فشارها می تواند خدمت کند.

وی گفت: این دولت به پایان خواهد رسید و شاید جاهای ما نیز عوض شود و عزیزان مجلس در دولت حضور داشته باشند و دولتی‌ها به مجلس بیایند ما دعوایی با هم نداریم و فکر می‌کنیم راه، راه تفاهم است.

ترک مجلس بدون توجه به خواست نایب رئیس مجلس

احمدی‌نژاد با پایان یافتن سخنرانی خود و عذرخواهی از نمایندگان گفت: به دلیل تنظیم برنامه نمی‌توانم در ادامه جلسه باشم. امیدوارم در آینده نزدیک جلسه مشترک دیگری برای بررسی بهتر مسائل برگزار شود.احمدی‌نژاد در شرایطی مجلس را ترک کرد که ابوترابی نایب رئیس مجلس درخواست کرد وی برای شنیدن سخنان نمایندگان در مجلس بماند که احمدی‌نژاد این درخواست را نپذیرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز