خبرگزاری کار ایران

مهمانپرست در نشست خبری/۱/:

وابستگی به درآمدهای نفت کمتر از ۳۰ درصد خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۳۵۳۶۰

برخی معتقدند بشار اسد باید صحنه را ترک کند/تصور ایجاد مانع برای رسیدن مردم ایران به حقوقشان درست نیست/صالحی به دعوت همتای مصری‌اش به قاهره می‌رود/گروگان‌های ایرانی سلامت هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اثر نفت در بودجه با تلاش دولت کاهش یافته است. وابستگی بودجه به نفت در سال ۹۰ کمتر از ۴۲ درصد بود که امسال به زیر ۳۰ درصد خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود، در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهوری سوریه عنوان کرد: کسانی که مدعی حمایت از مردم سوریه و برپا شدن دموکراسی در کشور‌ها هستند باید بدانند بهترین راه تحقق مطالبات مردم اخذ نقطه نظرات آن‌ها درفضای بدون تنش، آرام و بدون خشونت خواهد بود.

وی افزود: حل بحران سوریه و دستیابی به بهترین راه مسالمت آمیز، در گفته‌های بشار اسد و طرح سه مرحله‌ای او مطرح شده که  از دید ایران مثبت تلقی می‌شود. ما از این طرح حمایت کرده‌ایم و آن را هم جهت با طرح شش ماده‌ای ایران می‌دانیم.

برخی معتقدند بشار اسد باید صحنه را ترک کند

مهمانپرست در واکنش به سخنان اخیر رئیس جمهور مصر در مورد بشار اسد اظهار داشت: اینکه کشورهای دیگر در منطقه نظر دیگری در مورد بحران سوریه داشته باشند احتیاج به رایزنی دارد. اما اینکه کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و می‌توان آن را با دیدگاه‌های سیاسی حل کرد حرکتی رو به جلو است.

وی ادامه داد: برخی معتقدند بشاراسد در آغاز حرکت باید صحنه را ترک کند و برخی دیگر معتقدند که باید در چارچوب انتخابات و در صورت خواست مردم این اتفاق صورت بگیرد. دموکراسی این نیست که قبل از تصمیم گیری مردم سوریه، گروهی برای رفتن اسد پیش شرط بگذارند.

مهمانپرست یادآور شد: مردم سوریه به بلوغ سیاسی رسیده‌اند و خود بهتر از هر کسی می‌دانند که چه کسی شایستگی حکومت برآنان رادارد.

تصور ایجاد مانع برای رسیدن مردم ایران به حقوقشان درست نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه تحریم نفتی ایران توسط کشورهای اروپایی و آمریکا را تصور اشتباهی دانست که مبتنی بر آن ملت ایران می‌تواند از دسترسی به حقوق خود محروم باشند.

وی ادامه داد: تحریم نفتی ایران تصور اشتباهی است که آمریکا وکشورهای اروپایی دارند و می‌خواهند از این طریق و با اعمال فشار دسترسی ملت ایران به حقوق خود را کم کنند و این تصور منجر به تصمیم گیری در محدودیت فروش نفتی ایران به دنیا شده است. اما اینطور نیست بتوان بزرگ‌ترین کشور دنیا در حوزه منابع نفتی و گازی را به راحتی حذف کرد چون ظرفیت‌ها محدود است و در ‌‌نهایت بازار انرژی خود را تنظیم می‌کند.

مهمانپرست هدف آمریکا برای تحریم نفتی ایران را حذف رقبای اقتصادی خود در آسیا دانست و افزود: سیاست آمریکا ایجاد اختلال در تامین انرژی کشورهای نوظهور و قدرتمند اقتصادی است.

وی در ادامه گفت: تعداد کشورهایی مثل ایران در تامین نفت و انرژی در دنیا زیاد نیست که بتواند برای بیش از صد سال انرژی کشورهای بزرگ را تامین کند.اما برای ایران مساله محدودیت فروش نفت به شکل طبیعی درآمده و ما تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده‌ایم.

گروگان‌های ایرانی سلامت هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه کاهش وابستگی به درآمد نفتی در سیاست‌های جاری دولت خواست و مطالبه مردم است گفت: ما تلاش کرده‌ایم اثر نفت در بودجه را کاهش دهیم و از تحریم‌ها در این راستا بهره‌مند شده‌ایم. وابستگی بودجه به نفت در سال ۹۰ کمتر از ۴۲ درصد بود و امسال به زیر ۳۰ درصد خواهد رسید.

مهمانپرست در مورد وضعیت گروگان‌های ایرانی در سوریه خاطرنشان ساخت: تلاش‌های همه جانبه‌ای برای بازگرداندن این گروگان‌ها تا کنون صورت گرفته هم از طریق رایزنی با مقامات کشور سوریه و هم از طریق برقراری رابطه با گروه‌های مخالفی که در ارتباط با ربایندگان هستند ما تلاش‌هایی انجام داده‌ایم که نتایج خوبی داشته است.

وی ادامه داد: آخرین اطلاعات از وضعیت گروگان‌های ایرانی حاکی از آن است که همه آن‌ها در سلامت هستند.

صالحی به دعوت همتای مصری‌اش به قاهره می‌رود

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص سفر وزیر امور خارجه به قاهره و محورهای مورد بحث او و همتای مصری‌اش گفت: سفر آقای صالحی به قاهره به دعوت همتای مصری‌اش انجام خواهد شد. این سفر، سفری رسمی و دوجانبه است که درآن تحولات منطقه بررسی خواهد شد. امیدواریم سفر در به کارگیری ظرفیت دو کشور و فعال‌تر کردن همکاری‌ها موثر باشد کشورهای بزرگ منطقه مثل ایران ومصر می‌توانند کشورهای منطقه می‌توانند نقش مهمی در ایجاد ثبات داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز