خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از نابسامانی در استفاده از کود‌ها و سموم شیمیایی؛

رشد سرطان در سایه حمایت دولت

asdasd
کد خبر : ۳۳۸۴۳

نیترات‌ها در منابع آب‌ زیرزمینی و خاک باقی می‌ماند و متاسفانه در بسیاری از نقاط مختلف این اتفاق افتاده است بسیاری از خاک‌های ما به دلیل بقایای نیترات یا بقایای سموم آلاینده آلوده شده اند.

ایلنا: به تازگی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد استفاده از کودهای شیمیایی در بروز، ظهور و شدت یافتن سرطان ها موثر است. بحرانی که نتیجه سال‌ها سوء مدیریت در استفاده از کود‌ و سموم شیمیایی است آرام آرام چهره خود را با افزایش ابتلای شهروندان به سرطان‌ها و بیماری‌ها ناشناخته نشان می‌دهد. تعلق یارانه به کودهای شیمیایی و واردات بی رویه و خارج از قاعده سموم کشاورزی نمونه‌ای از این نابسامانی‌هاست که موجب می‌شود این مواد مضرر شیمیایی به راحتی و با هزینه اندک در اختیار کشاورزان قرار می گیرد تا ناخواسته به شدت یافتن این مساله کمک کنند. با این وجود، عمق فاجعه زمانی معلوم می‌شود که در سایر کشورهای جهان، نه‌تنها اقدامات در جهت کاهش و حذف استفاده از سموم شیمیایی است بلکه پرورش و تولید محصولات کشاورزی به روش ارگانیک و طبیعی روز به روز رونق می‌یابد و استفاده از مواد شیمیایی به دست فراموشی سپرده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کودهای شیمیایی در چند سال اخیر به دلیل سیاست نادرست دولت و بی توجهی وزات های جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان و سازمان حفاظت محیط زیست در صنعت کشاورزی ما مورد استفاده قرار گرفته است و متاسفانه در وارد کردن این کود دولت یارانه خوبی نیز پرداخت می کند.

این در حالیست که استفاده از این کود، ابتلا انسان به انواع بیماری‌ها و سرطان‌های شناخته و ناشناخته را در کنار تخریب اکوسیستم زمین رقم زده است و در این میان تذکرات بسیاری از دلسوزان محیط ریست در این باره گوش شنوایی ندارد. اما اخیرا مجلس به این مساله اشاره کرد و صراحتا شفاف سازی این موضوع را سوی وزارت جهاد کشاورزی خواستار شده است.

معصومه ابتکار در گفت‌و‌گویی با ایلنا درباره اینکه آیا هنوز یارانه‌ای بابت ورود کودهای شیمیایی به کشور پرداخت می‌شود یا نه، می گوید: این موضوع را باید مسئولان مربوطه پاسخ بگویند متاسفانه پاسخ صریحی در این بخش وجود ندارد.

وی درباره مضرات استفاده از کودهای شیمیایی می افزاید: نیترات موجود در کودهای شیمیایی یکی از خطرات مهم استفاده از کود است که متاسفانه به فرآورده‌های غذایی قابل انتقال است چراکه کود شیمیایی ترکیباتی دارد که برخی از ترکیبات آن در فرآورده‌های غذایی باقی می‌ماند.

نیترات‌ها در ایجاد سرطان موثر هستند و عوارض آن نیز تایید شده است

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نیترات‌ها در ایجاد سرطان موثر هستند و عوارض آن نیز تایید شده است، می افزاید: استفاده از کودهای طبیعی مانند کمپوست به شرط آنکه دارای آلاینده و فلزات سنگین نباشد در مقابل کودهای شیمیایی توسعه می‌شود ‌. ‌

ابتکار با بیان اینکه استفاده از کود شیمیایی در آلودگی زیست محیطی خاک و آب نیز تاثیرگذار است، می افزاید: نیترات‌ها در منابع آب‌های زیرزمینی و خاک باقی می‌ماند و متاسفانه در بسیاری از نقاط مختلف این اتفاق افتاده است. بسیاری از خاک‌های ما به دلیل بقایای نیترات یا بقایای سموم آلاینده آلوده شده اند.

 ‌وی در پاسخ به اینکه چند سال طول می‌کشد تا بقایای نیترات حاصل از استفاده از کودهای شیمیایی از بین برود، اعلام می کند: بستگی به نوع کود شیمیایی دارد‌ با این وجود آنچه مسلم است این کودها سال‌ها در اکوسیستم باقی مانده و چرخه حیات را آلوده می‌کند.

در رابطه با تعلق یارانه به کودهای شیمیایی، سید محمد فیاض مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران صراحتا اعلام می کند: بر اساس اسناد موجود همچنان به کودهای شیمیایی یارانه تعلق می گیرد.  شاید اطلاعات پزشکی و درمانی کافی نداشته باشم اما اخیرا اعلام شده است که استفاده از کودهای شیمیایی نه تنها سلامت انسان ها بلکه محیط زیست را نیز تخریب می کند.

بقایای سموم شیمیایی به محصولات کشاورزی قابل انتقال است ‌

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران؛ برای رسیدن به محصول سالم و ارگانیک نباید از سموم و کود شیمیایی استفاده کنیم چرا که به دلیل حل شدن این ترکیبات در منابع آبی و خاکی بقایای سموم به محصولات کشاورزی منتقل می‌شود‌.. ‌

فیاض با بیان اینکه از میزان استفاده کودهای شیمیایی در مزارع بی‌اطلاع هستم، می گوید: تنها کمک شهرداری تهران برای سلامت محیط ریست شهر تهران این است که در تمامی فضای سبز شهر تهران از کمپوست استفاده شود.

مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری تهران با انتقاد از پرداخت یاران دولتی به کود شیمیایی، اعلام می کند:  با این وجود در یک رقابت نابرابر به تولید کمپوست با مشارکت بخش خصوصی پرداخته‌ایم و خوشحالیم که به تنهایی و بدون حمایت دولتی، ۳۸ هزار تن کمپوست در سال جاری تولید کردیم.

با وجود تمام آنچه گفته شد باید دانست که خطر استفاده از کودها و سموم شیمیایی هشداری جدی است که به هیچ عنوان با سلامت انسان‌ها سر شوخی ندارد و راه حل آنها تنها و تنها اتخاذ یک مدیریت فراگیر و یکپارچه در استغاده از سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی است و هدف مسئولان باید در جهت حذف استفاده از همه محصولات شیمیایی در محصولات کشاورزی و حرکت در راستای کشاورزی ارگانیک باشد راهی که بیش از دو دهه است در جهان مدرن آغاز شده و ما از این قافله عقب افتاده‌ایم. 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز