خبرگزاری کار ایران

معاون سوادآموزی اداره كل آموزش و پرورش مازندران:

96 درصد مردم مازندران باسواد هستند

asdasd
کد خبر : ۳۱۸۶۸

تمامی زندانیان كم سوادان و بی سواد زندان های مازندران از بركت فعالیت های سوادآموزی بهره مند می شوند./ در سال جاری 18 هزار و 900 نفر بی سواد در دوره های مختلف سواد آموزی را می گذرانند.

ایلنا- ساری:حدود 96 درصد مردم مازندران باسواد هستند / در سال جاری 18 هزار و 900 نفر بی سواد در دوره های مختلف سواد آموزی را می گذرانند.

به گزارش ایلنا از ساری، نعمت بقایی به مناسبت هفته سواد آموزی در جمع خبرنگاران با بیان این كه در هفتم دیماه سال 58 به دستور امام راحل نهضت سوادآ تاسیس شد، اظهار داشت: بعد از سه دهه پیروزی انقلاب اسلامی شاهد اقدامات خوبی در عرصه سواد آموزی در كشور هستیم.

وی جایگاه مازندران را در با سواد نمودن گروه سنی 10 تا 49 سال، برتر كشوری دانست و ادامه داد: هم اكنون 292 نفر آموزشیار به صورت آموزش فرد به فرد با اداره كل آموزش و پرورش مازندران همكاری می كنند.

معاون سوادآموزی اداره كل آموزش و پرورش مازندران با اعلام اینكه سال گذشته از 992 نفر آموزشیار سواد آموزی در مازندران 700 نفر تعیین تكلیف شدند، تصریح كرد: این تعداد آموزشیاران سواد آموزی كه در مازندران فعالیت دارند، زمانی كه سازوكار جذب آنان فراهم شود در طول برنامه پنجم در اداره كل اموزش و پرورش مازندران به كارگیری می شوند.

وی با اشاره به اینكه سه و نیم درصد جمعیت 10 تا 49 سال مازندران را بی سوادان تشكیل می دهند، افزود: بر اساس سرشماری سال 90، 76 هزار و پانصد نفر بی سواد در مازندران وجود دارد.

بقایی خاطر نشان كرد: در سال های اخیر جشن پایان بی سوادی در هر شهرستانی با ملاك 97 درصد باسوادی برگزار می شدكه پس از ادغام طبق فرمایشات مقام معظم رهبری كه جامعه اسلامی نباید بی سواد داشته باشد مبنای سواد آموزی را 100 درصد قرار دادند.

وی به تغییر ساختاری در حوزه سواد آموزی اشاره كرد و بیان داشت: حوزه آموزش سواد آموزی كشور دستخوش تغییراتی شد كه با كاهش حجم كتاب و بهبود محتوای آموزشی كه به صورت مهارتی و كاربردی است در بین سواد آموزان تدریس می شود.

معاون سوادآموزی اداره كل آموزش و پرورش مازندران افزود: دوره انتقال در سواد آموزی معادل مدرك ششم ابتدایی روزانه است كه با شش ماده درسی برخوردار است و با 600 ساعت دوره نیز همراه است.

وی با اشاره به اینكه دوره های آموزشی سواد آموزی در زندان ها نیز انجام می شود، تصریح كرد: تمامی زندانیان كم سوادان و بی سواد زندان های مازندران از بركت فعالیت های سوادآموزی بهره مند می شوند.

بقایی هدف از ادغام سواد آموزی با آموزش و پرورش را استفاده از ظرفیت های آموزش و پرورش عنوان كرد و افزود: جذب آموزشیاران سواد آموزی گامی بود كه با ادغام صورت گرفت و پویایی نیز در سیستم سواد دار كردن بی سوادان به وجود آمد.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینكه هم اكنون 11 هزار نفر در كلاس های سواد آموزی مشغول تحصیل هستند، بیان داشت: در سال جاری 18 هزار و 900 نفر بی سواد در دوره های مختلف سواد آموزی را می گذرانند.

وی مشكلات حوزه سواد آموزی را عدم شناسایی افراد بی سواد دانست و ادامه داد: بی سوادان بعد از شناسایی از مراجعه حضوری به كلاس های سواد آموزی خود داری می كنند كه این امر چالشی در حوزه سواد آموزی محسوب می شود.

بقایی استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی در حوزه شناسایی بی سوادان را مهم دانست و گفت: دستگاه های اجرایی مانند پست و ثبت احوال می توانند ما را در شناسایی بی سوادان كمك كنند.

وی با بیان اینكه كمترین آماربی سوادی دنیا را ایران دارد، خاطر نشان كرد: طبق آمار و ارزیابی جمعیت 75 میلیونی، 93 درصد مردم كشور باسواد هستند.

بقایی افزود: حدود 96 درصد مردم مازندران باسواد و بقیه افراد تا پایان سال 94 با سواد می شوند.

وی به چهره های برجسته ای از طریق سواد اموزی به مدارج عالیه تحصیلی دست یافتند اشاره كرد و گفت: 37 نفر از چهره های برجسته سواد آموزی در دستگاه های دولتی خدمات رسانی می كنند و یك نفر نیز از اساتید دانشگاه در مازندران است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز