خبرگزاری کار ایران

رامین مهمانپرست در نشست خبری:

مسئول پیگیری پرونده خاوری، دستگاه‌ قضائی و امنیتی است

asdasd
کد خبر : ۲۹۱۳۹

پرونده خاوری امنیتی است/برقراری ثبات و امنیت از اولویت های سیاست خارجه است/آمریکا به دنبال دام‌گذاری برای اتباع ایرانی است/امنیت تنگه هرمز اولویت اصلی ما است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکایی ها بدنبال دام گذاری برای اتباع ایرانی هستند و ما اقدام آمریکا در خصوص دستگیری تاجیک را نادرست می دانیم

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهمانپرست در نشست خبری که امروز صبح در وزارت امورخارجه برگزار شد در خصوص کنسولگری ایران در هرات اظهار داشت: این سفارتخانه هم اکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

آمریکا به دنبال دام‌گذاری برای اتباع ایرانی است

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه چرا سفر احمدی نژاد به ترکیه لغو شده ادامه داد: درباره لغو سفر رئیس جمهور کشور به ترکیه پایگاه اطلاع رسانی دولت به اندازه کافی اعلام موضع کرده است.

مهمانپرست ضمن اشاره به دام گذاری آمریکایی ها برای اتباع ایرانی و  شش سال حبس خانگی تاجیک در انگلیس تصریح کرد: ما درباره پرونده تاجیک فکر میکنیم آمریکایی ها به دنبال دام گذاری برای اتباع ایرانی هستند و در این راستا اقدامات بسیاری انجام داده اند تا مشکل آفرینی کنند در حالی که از ابتدا بی گناهی وی محرز بوده است.

وی ادامه داد: اما با پافشاری آمریکا شش سال حبس خانگی و آسیب های روحی و روانی که برای تاجیک بر جا مانده است، تا اینکه مشخص شد مدارک کافی برای اتهام وی وجود نداشته است. ما این مساله را اقدام نادرست از سوی آمریکا و انگلیس می‌دانیم و از اینکه رویکرد مناسبی پیش گرفته شده خوشحالیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکایی ها تنها مدعی مذاکره هستند و در عمل دست به تحریم علیه ایران می زنند عنوان کرد: در مطالبی که وزیر امور خارجه اظهار داشته اند آمریکایی ها دست به رفتار غیر قابل توضیح مثل تحریم ها می زنند و مطلب در این باره به اندازه کافی گفته شده است. اینکه ادعای مذاکره دارند با رفتار عملی آنها مغایرت دارد و مردم اعمال فشار آمریکایی ها را فراموش نمی کنند.

وی در ادامه گفت: تغییر در عملکرد باید علائمی از خود نشان دهد اما ادامه تحریم های اخیر نشان دهنده ادامه اشتباهات آمریکایی ها است.

مهمانپرست در خصوص دستگیری فردی به نام حمید عسگری اظهار داشت: این دستگیری به منظور اعمال فشار بیشتر در کشور به مردم است ما در تلاش برای یافتن اطلاعات دقیق از ایشان و خواهان آزادی هر چه زودتر وی هستیم.

برقراری ثبات و امنیت از اولویت های سیاست خارجه است

مهمانپرست ضمن اشاره به تلاش های ایران برای حفظ امنیت در سوریه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی با کشورهای مختلف در حال رایزنی برای برقراری امنیت در سوریه است. برقراری ثبات امنیت از اولویت های سیاست خارجه ایران بوده و این رایزنی ها باید با مخالفین، موافقین و کشورهای مختلف منطقه صورت بگیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه رایزنی های ایران با گروه های سکولار سوری هدفمند نبوده اظهار داشت: این رایزنی ها هدفمند نیست و انگار برخی افراد متوجه اهداف نشست تهران نبوده اند. این نشست فرصتی بود برای اینکه گروه های مختلف سوری دور هم جمع شوند و راه حلی برای حل مشکل خود پیدا کنند. حضور گروه های مختلف شرکت کردنده نشان دهنده فراگیر بودن نشست تهران است.

وی در ادامه گفت: ما معتقدیم تنها راه حل بحران سوریه ایجاد فرصت برای گفتگوهای سوری است اما اشکال مقامات آمریکایی و کشورهای غربی دراین است که می خواهند جای مردم سوریه تصمیم بگیرند.

وی گفت: ممکن است در کشوری مردم خواهان حاکمیت اسلام گراها باشند و هیچ کشوری حق دخالت ندارد توصیه می کنم مقامات آمریکایی یاد بگیرند راه دموکراسی، التزام به پذیرفتن حقوق کشورهای دیگر است.

پرونده خاوری امنیتی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر استرداد خاوری از کانادا و چگونگی رابطه ایران با این کشور تصریح کرد: پرونده مدیرعامل سابق بانک ملی اکنون پرونده قضایی امنیتی است و پیگیری آن نیز به عهده مقامات امنیتی قرار دارد. دستگاه وزارت خارجه نیز تلاش می کند برای احقاق حقوق ملت ایران پیگیری های لازم را به عمل آورد.

وی ادامه داد: اما در مورد رابطه ایران و کانادا تغییر خاصی اتفاق نیفتاده است آن رویکرد اشتباه و فشار به مردم از طریق اعمال تحریم ها نشان دهنده این امر است که کانادا رویه غلطی را اتخاذ کرده که سازنده نیست.

مهمانپرست درخصوص موانعی که آمریکا برای گسترش روابط ایران با کشورهای منطقه اعمال می کند خاطرنشان ساخت: اینکه آمریکایی ها نسبت به روابط خوب در منطقه حساس هستند موضوع جدیدی نیست خصوصا در مورد ایران تلاش می کنند تا حد امکان از گسترش روابط جلوگیری کنند. از طرفی آنها به طور مخفیانه اهداف دیگری را نیز از طریق فشار بر رقبای اقتصادی منطقه دنبال می کنند.

وی گفت: پیگیری این اهداف به این دلیل است که کشورهای آسیایی قدرتمند در طولانی مدت با آمریکا رقابت خواهند کرد و آمریکایی ها در چنین شرایطی به دنبال حذف رقبای خود هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیگیری منافع ملی از طریق اجرای پروژه ها را اولویت اصلی ایران دانسته و افزود: جدا از فشار آمریکا ما براساس منافع ملی پروژه های خود را دنبال می کنیم به ویژه در ارتباط با کشور پاکستان که به نظر اقتصادی تکمیل کننده یکدیگر هستیم پاکستان به لحاظ دسترسی به منابع گازی و ما در رابطه با پروژه های نفتی می توانیم با یکدیگر تعامل داشته باشیم.

مهمانپرست به آخرین جلسه معاونین اشتون با جلیلی اشاره کرده و گفت: این دیدار برای مشخص شدن تاریخ و مکان مذاکره گروه 1+5 و ایران صورت گرفته است. اگر توافقی حاصل شود اطلاع خواهیم داد در بسته پیشنهادی جدید بهتر است که 1+5 در گفتگو اقدام منطقی در جهت حل مسائل داشته باشد قبلا پیشنهادات طرف ایرانی ارائه شده که مورد تایید 1+5 بوده است.

وی ادامه داد: البته تصور اشتباهی مبنی بر اعمال فشار از طریق بسته های ارائه شده وجود دارد اما این تصور باید کنار گذاشته شود و رویکرد منطقی اتخاذ شده تا به رفع نگرانی کشورهای مدعی و به رسمیت شناختن حقوق مسالمت آمیز هسته ای ما منجر شود.

امنیت تنگه هرمز اولویت اصلی ما است

مهمانپرست گفت: افرادی که در خصوص حل مساله هسته ای ایران دید متفاوتی دارند از اکثریت نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهمانپرست در جریان برگزاری نشست خبری در وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه آیا رزمایش نظامی در تنگه هرمز با هدف خاصی صورت می پذیرد یا نه اظهار داشت: امنیت تنگه هرمز اولویت اصلی ما است. همه کشورها برای ثبات این منطقه باید حساس باشند. برخی کشورها بدنبال ایجاد ناامنی دراین منطقه هستند اما حفظ اقتدار امنیتی ما کمک به جنبه بازدارندگی در خصوص برهم زدن آرامش و ثبات در این منطقه می کند. اقتدار دفاعی برای برقراری امنیت در تنگه هرمز در خلیج فارس لازم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه طرح ایران برای حل بحران سوریه را روشن دانسته و افزود: طرح ما طرح روشنی است که جزئیات آن اعلام شده است. ما معتقدیم تنها جریان مهم برای تصمیم گیری در سوریه مردم این کشور هستند و بحران این کشور با برگزاری انتخابات عادلانه در شرایط آرام و با توقف درگیری ها در این کشور حل خواهد شد. مرزها در سوریه باید امن باشد و گفتگوی ملی بایدصورت گیرد.

وی ادامه داد: هیچ تغییری در رویکرد ایران در خصوص ارائه این طرح به وجود نیامده و هیچ نقطه مبهمی وجود ندارد. کشورهای مختلف نظر مختلف دارند و باید در منطقه برای حل بحران سوریه رایزنی صورت پذیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه مذاکره ایران و آژانس را تنها در شرایطی موفق دانست که هر دو طرف به توافق همه جانبه برسند.

وی در خصوص درخواست آژانس برای بازدید از پارچین ادامه داد: ما بدنبال دستیابی توافق همه جانبه هستیم و این توافق همه جانبه به رسمیت شناختن صلح آمیز هسته ای ایران و رفع نگرانی آژانس است اگر به توافق جامعه برسیم اقداماتی که می تواند منجر به رفع نگرانی کشورهای مدعی شود را انجام می دهیم.

مهمانپرست موفقیت مذاکره 1+5 با ایران را بسته به کشورهای 1+5 دانست و افزود: ما بارها اعلام کرده ایم برای مذاکره سازنده آماده ایم و همیشه منطقی برای دفاع از حقوق مسالمت آمیز هسته ای ایران ارائه داده ایم. اگر 1+5 بر یک مبنای اصولی وارد مذاکره شود می توان خشنود بود. اگر در ادبیات 1+5 تغییر صورت گیرد و مبتنی بر رویکرد منطقی باشد به نتیجه خواهیم رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص صحبت های اخیر احمدی نژاد مبنی براینکه برخی در داخل کشور مخالف به نتیجه رسیدن مساله هسته ای هستند اظهار داشت: برخی در داخل ممکن است تفکراتی متفاوت نسبت به منافع ملی داشته باشند اما قالب مردم از حقوق هسته ای دفاع می کنند و این دیدگاه ملموس است. اگر کسی دید دیگری داشته باشد از اکثریت نخواهد بود همه ما موافقیم که باید از این حقوق بهره مند شد و هیچ کشوری نمی تواند ما را محروم کند.

مهمانپرست در پایان جلوگیری از اقدامات تروریستی در سوریه را لازمه حل بحران این کشور دانست و تصریح کرد: افزایش درگیری در سوریه و فرستادن سلاح و گسترش اقدمات تروریستی نفعی نخواهد داشت. باید جلوی اقدامات تروریستی گرفته شود و اگر کشوری نگران جان مردم سوریه است. نباید اجازه دهدکه سوریه محل نزاع گروه های افراطی گردد ما نیز سعی می کنیم در منطقه ثبات برقرار کنیم.

تاجیک امروز به تهران باز‌می‌گردد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تاجیک امروز با هواپیمای اختصاصی عمان، ازلندن عازم عمان است و حسن قشقاوی به استقبال او خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهمانپرست در جریان برگزاری نشست خبری که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد در خصوص نصب موشک‌های پاتریوت اظهار داشت: شرایط منطقه شرایط حساسی است که کشورهای منطقه باید بیشترین همکاری را برای ثبات در آن داشته باشند اما اهداف کشورهای حامی رژیم از بین بردن ثبات در منطقه است چون آن‌ها فکر می‌کنند رژیم صهیونیستی در شرایط بدی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ما نصب موشک‌های پاتریوت را اقدام تحریک آمیز می‌دانیم و نقش آفرینی مجموعه‌های مختلف درمنطقه در جهت کسب منافع قیمت نقض ثبات در منطقه است اما رابطه ایران با ترکیه راهبردی است. ایران و ترکیه اشتراکاتی تاریخی فراوانی با هم دارند و شرایط توسعه هر چه بیشتر روابط بین دو کشور را ایجاب می‌کند اما با این حال ما با مذاکره با ترکیه همواره دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن با اشاره به آزادی تاجیک و بازگشت او به ایران از طریق همکاری عمان گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته با همکاری دولت عمان امروز تاجیک از لندن عازم عمان است.

وی ادامه داد: چون پرواز با هواپیمایی اختصاصی دولت عمان است اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد. ما از عمان برای رفع مشکل تاجیک و بازگرداندن ایشان به ایران سپاسگزاریم. برای دفاع از تاجیک هر اقدامی که لازم بود ایران انجام داد بعد از بازگرداندن ایشان به ایران مراحل قانونی بازپس گیری وثیقه انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه مذاکره ایران و آژانس را تنها در چارچوب فنی و حقوقی راهگشا دانسته وافزود: در این چارچوب است که می‌توان در این مذاکره به توافق رسید اما نوع رفتار غرب با مساله هسته‌ای ایران فنی و حقوقی نبوده بلکه رفتار هدفمند سیاسی است که بدنبال اعمال فشار بر ایران انجام می‌شود.اما اصرار گروه مذاکره کننده بر ادامه روند مذاکره نشان دهنده آن است که مذاکرات پیشرفت خوبی داشته است.

وی مذاکره ایران و ۱+۵ را تنها هسته‌ای ندانسته و اظهار داشت: بحث ایران و ۱+۵ تنها بحث هسته‌ای نیست بلکه پیگیری موضوعات مختلف در منطقه و پیدا کردن بهترین راه حل برای مشکلات را شامل می‌شود کشورهای مستقل برای مدیریت فعلی جهان باید مشارکت داشته باشند.

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه اجلاس تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که درحال برگزاری است برای ایران چه دستاوردی داشته خاطرنشان ساخت: این سی و یکمین اجلاس است که به منظور تدوین رژیم حقوقی دریای خزر در عشق آباد درحال برگزاری است هرچه سریع‌تر رژیم حقوقی دریای خزر تدوین شود. منافع ومنابع حاشیه‌ای آن زود‌تر مشخص خواهد شد. آخوند‌زاده ریاست هیات ایرانی را در این اجلاس به عهده دارد. ایران بر مبنای قرارداد ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ منافع خود را پیگیری خواهد کرد البته بیش از ۷۰ درصد رژیم حقوقی به جای مناسبی رسیده است.

وی در ادامه گفت: توافق باید با موافقت ۵ کشور عضو صورت پذیرد و هیچ کشور ثالثی برای توافق در تدوین این رژیم حقوقی حضور و دخالت نخواهد داشت.

مهمانپرست بار دیگر ضمن اشاره به راهکاری که ایران در خصوص حل بحران فلسطین ارائه داده یادآور شد: پیشنهاد ایران در مورد حل بحران فلسطین دقیق است که می‌تواند به حل بحران کمک کند. هر طرحی که کل سرزمین فلسطین را متعلق به مردم آن‌ها بدانند و به آوارگان فلسطینی اجازه بازگشت را بدهد و طی انتخابات آزاد مردم بتوانند هیات حاکم بر فلسطین را انتخاب کنند منجر به حل بحران فلسطین خواهد شد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز