خبرگزاری کار ایران

فاطمه راکعی در گفت‌وگو با ایلنا:

كلید حل مشكلات كشور تقویت احزاب است

کد خبر : ۲۷۸۰۱

جناح مقابل اصلاحات خیلی وقت است به این نتیجه رسیده‌اند که تک صدایی و دیکته کردن فقط یک نوع طرز فکر سیاسی به یک ملت متشکل از سلائق مختلف فرهنگی کاری شدنی نیست.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم در خصوص وضعیت کنونی احزاب اظهار داشت: مشکلات فعلی کشور ناشی از شرایطی است که برای احزاب به وجود آمده است.

فاطمه راکعی به ایلنا با بیان اینكه كلید مشكلات كشور تقویت احزاب است،گفت: ‌ کار حزبی نیازمند تلاش، برنامه ریزی، تصمیم گیری و کار تشکیلاتی است. این در حالی است که به خاطر برخی تنگ نظری‌ها، احزاب جناح منتقد عملا قادر به فعالیت نیستند.

معاون پژوهشی سابق دانشگاه الزهرا تصریح کرد: افراد فعلی که بر سر کار هستند از‌‌ همان آغاز کارشان شروع به مخالفت با احزاب و سمپاشی علیه آن‌ها کردند در صورتی که خودشان می‌دانستند تمام تلاش احزاب برای بهبود وضعیت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور است.

وی در ارائه تعریف صحیح و اصولی از حزب گفت: ما وقتی حرف حزب را می‌زنیم، منظورمان گروه‌های شناسنامه داری است که دور هم جمع می‌­‌شوند و با یک مشی مشخص که در شناسنامه آن‌ها آمده با اجازه مقامات رسمی کشور مجوز فعالیت می‌­‌گیرند و در چارچوب قانون اساسی و شرع اسلام فعالیت می‌­‌کنند. کار این گروه‌ها مشخص است و از کانال‌های رسمی قانونی تأیید شده‌اند و فقط سلیقه‌های متفاوت سیاسی دارند.

راکعی ادامه داد: وضعیت موجود نشان دهنده این است که افرادی در کشور چند صدایی را برنمی­‌تابند و سلایق مختلف را در کشوری که دارای ملیت‌ها، قومیت‌ها، احزاب و مذاهب مختلف است نمی‌توانند تحمل کنند. مدیران فعلی در چنین سیستمی آن هم در فضا و عصر ارتباطات اگر می‌خواهند اوضاع را پیش ببرند کاری نمی‌توانند انجام دهند. این شیوه ممکن است برای یک کشور بسیار کوچک و کاملا یکدست آنهم چند صباحی دوام بیاورد اما در کشوری با شاکله ایران با تمدن چند هزار ساله جواب نمی‌دهد.

وی با اشاره به تاکید دین اسلام، امام راحل و رهبری به احترام به حقوق همه مردم گفت: این تاکیدات ایجاب می‌کند که مسئولان رویه بهتری در مورد برخورد با احزاب اتخاذ کنند وگرنه این روش و اصلوب روشی نیست که در ایران دوام بیاورد.

وی در ادامه گفت: حتی جناح مقابل اصلاحات هم خیلی وقت است به این نتیجه رسیده‌اند که تک صدایی و دیکته کردن فقط یک نوع طرز فکر سیاسی به یک ملت متشکل از سلائق مختلف فرهنگی کاری شدنی نیست. در سالهای اخیر مسئولان متوجه شده‌اند این سخت گیری و تنگ گرفتن فضا به سمتی پیش رفته است که حتی دو نفر در زیر یک سقف هم نتوانند همدیگر را تحمل کنند چه برسد به اینکه افراد بخواهند در داخل جامعه همدیگر را تحمل کنند چرا که هر کس به نوبه خود ادعا می‌کند که حق با اوست و دیگران باید تابع فکر او باشند.

استاد زبان‌شناسی دانشگاه الزهرا ضمن اظهار امیدواری در خصوص بهبود شرایط آینده کشور عنوان کرد: امیدوارم در آستانه انتخابات کسانی که می‌توانند و یا نهادهایی که موظف هستند، یک نوع فضای امن و متنوع سیاسی را فراهم بیاورند تا مردم با اعتماد بیشتری، به میدان بیایند و این اگر اتفاق نیفتاد احزاب همچنان غیر فعال خواهند بود و کشوری که در آن تحزب منکوب شود هیچگاه به فضای مناسب سیاسی دست نخواهد یافت.

فاطمه راکعی مدیریت و سیاست گذاری احزاب را پاسخگو‌ترین نوع مدیریت در جامعه عنوان کرد و افزود: مدیران حزبی تمام کسانی را که مثل خودشان می‌اندیشند به عنوان عضو یا هوادار جذب می‌کنند و موجودیت حزب را اعلام می‌کنند و بر مبنای اصولی که دارند برای اداره کشور نامزدهای خود را اعلام می‌کنند‏، رویه و روال و برنامه‌شان را برای مجلس و دولت اعلام می‌کنند و مردم هم بر اساس سلیقه‌هایی که دارند آن‌ها را انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: احزاب این‌چنینی به صورت صد در صد در مقابل مردمی که به آن‌ها قوام بخشیده‌اند و طرفدار آن‌ها هستند و آن‌ها را انتخاب کرده‌اند، مسئول و پاسخگو هستند و دولت یا مجلسی را که تشکیل می‌دهند موظف است آنطوری که به مردم قول داده است عمل کند و در مقابل کوچک‌ترین مشکل باید پاسخگوی مردم باشند و کسانی که با کمک و تلاش مردم بر سر کار امده‌اند موظفند اطلاعات شفاف و به روز به مردم بدهند. حتی اگر حزبی به عرصه قدرت راه پیدا نکند، قواعد و مرام حزبی ایجاب می‌کند که قواعد بازی سیاسی را بپذیرند و به رای اکثریت احترام بگذارند.

معاون پژوهشی سابق دانشگاه الزهرا در ادامه گفت: حزب حاکم موظف است حقوق احزاب اقلیت را به رسمیت بشناسد و حزب اقلیت نیز در مقابل وظیفه دارد مجلس و دولت را زیر نظر داشته باشد و آن‌ها را نقد کند تا همه چیز رو به پیشرفت و اصلاح باشد. این در کشور ما در سالهای اخیر تعطیل شده است و تا وقتی به این اصول وقعی نهاده نشود واضح و مشخص است که ما شاهد یک فضای سالم و رو به رشد سیاسی نخواهیم بود.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم طبقه متوسط و وضعیت نامناسب جامعه کارگری اظهار داشت: بعضی‌ها در دولت فعلی فکر کرده‌اند باشعارهای دهان پر کنی که یک شبه مطرح شده می‌توانند همچنان آراء مردم را حفظ کنند و حتی اگر خوشبینانه به قضیه نگاه کنیم و تصور کنیم که این افراد صادق بوده‌اند تصور باطلی است که فکر کنند با این شعار‌ها به نتیجه می‌رسند. کما اینکه ما دیدیم که هیچکدام از شعارهای عجیب و غریب به نتیجه مورد توقع مردم نرسید و روز به روز گرانی و تورم آزاردهنده‌تر از قبل شده است.

راکعی تصریح کرد: در حال حاضر مشکلات عدیده کشور به خاطر گرانی دلار، عدم مدیریت درست اقتصادی کشور، عدم وجود رفتار سیاسی مناسب، تحریم‌ها و مشکلات مشابه کشور و مردم ما را به نقطه کنونی رسانده است. از طرفی کسانی راه را باز دیده‌اند و دزدی‌ها و اختلاس‌هایی انجام داده‌اند که در کشور ما بی‌سابقه بوده است و لطمات تمام این کم و کاستی‌ها را ملت می‌خورد و مردم به جایی رسیده‌اند که برای مصارف روزمره و عادی و تأمین معیشتشان دچار مشکلات شده‌اند.

وی راه حل مشکلات اقتصادی کنونی کشور را مطرح کردن و حل کردن آن از طریق روش‌های حزبی دانست و تصریح کرد: همانطوری که قبلا مطرح کردم برای تمام این مسائل، احزاب برنامه دارند و از جمله موارد بسیار مهمی که با طرح و برنامه دنبال می‌کنند، مسائل اقتصادی است. یک نفر و یک کمیته که دور هم می‌نشینند و تصمیمات خلق الساعه می‌گیرند حتی اگر صداقت هم داشته باشند نمی‌توانند دردی را از ملت دوا کنند. در حالی که در برنامه ریزی‌های حزبی انهایی که سلیقه یک حزب را به لحاظ منش و روش سیاسی قبول دارند می‌توانند هوادارنشان را از بین بهترین اقتصاددانان و کار‌شناسان و پژوهشگران حوزه اقتصادی انتخاب کنند. کمیته‌هایی را برای خودشان تشکیل دهند و با توجه به زمینه‌های موجود در مسائل اقتصادی موجود بهترین راهکارهایی را که به نظرشان می‌­رسد را به عنوان برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به حزب ارائه دهند و از طریق حزب نمایندگان و دولتمردان مجلس بر مبنای همین کارهای پژوهشی و تحصصی قانون گذاری می‌کنند و دولت بر اساس آن‌ها سیاست‌ها را اعمال و اجرا می‌کند.

راکعی گفت: با یک چنین روش علمی و تخصصی امکان ایجاد مشکل و یه وجود آمدن معضلاتی از این نوع که متاسفانه اکنون دچارش هستیم به حداقل می‌رسد و سریعا می‌شود جلوی به وجود آمدن مشکلات حاد را گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز