خبرگزاری کار ایران

اختصاصی ایلنا/

بناهای تاریخی اصفهان در حال فروپاشی است

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۲۵

آلودگی هوا عمر بنا‌های تاریخی اصفهان را کاهش داده است/ بناهای تاریخی اصفهان پابه سن گذاشته اند/وجود داربست‌های همیشگی ضروری است/مشکل آلودگی باید از ریشه حل شود.

اصفهان - ایلنا: سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به عمر ۴۰۰ و ۵۰۰ ساله آثار تاریخی اصفهان، یادآور شد: در حال حاضر همه بنا‌ها در این شرایط قرار گرفته و وظیفه سازمان میراث فرهنگی است که مرمت‌ها را با قوت ادامه دهد تا با فروپاشی آثار روبرو نشویم.

محسن مصلحی در گفت‌و‌گو با ایلنا، آلودگی هوا را یکی از عوامل تاثیر گذار در تخریب بناهای تاریخی اصفهان دانست و افزود: این آسیب زمانی جدی شده و شدت می‌یابد که آلودگی‌های جوی با باران ترکیب می‌شوند و فرو می‌ریزند.

وی فروریختن بخشی از کاشی‌ها گنبد مدرسه چهارباغ در سال گذشته را آغازگر تحقیقات در دانشگاه هنر و چند دانشگاه اصفهان عنوان کرد و ادامه داد: موضوع این تحقیق، یافتن مناسب‌ترین ماده برای مرمت بناهای تاریخی است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به آزمایش نظریه استفاده از نانو برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و باران‌های اسیدی به لایه‌های درونی آثار تاریخی، تصریح کرد: در صورتی که این تحقیقات به نتیجه برسد می‌توان از این پوشش به عنوان مانع نفوذ آلاینده‌های مخرب به بناهای آجری، خشتی، گنبد‌ها، کاشی کاری‌ها و... استفاده کرد.

بناهای تاریخی اصفهان پابه سن گذاشته اند

وی آزمایش‌های مربوط به این تحقیق را شامل ماندگاری، هزینه‌ها، مقرون به صرفه بودن و چه می‌دهیم و چه به دست می‌آوریم، بیان کرد و گفت: مصالح ساختمانی به کار رفته در این بناهای تاریخی، با گذشت زمان، چسبندگی خود را از دست داده و طبیعی است که دچار ریزش و تخریب شوند.

مصلحی با اشاره به عمر ۴۰۰ و ۵۰۰ ساله آثار تاریخی اصفهان، یادآور شد: در حال حاضر همه بنا‌ها در این شرایط قرار گرفته و وظیفه سازمان میراث فرهنگی است که مرمت‌ها را با قوت ادامه دهد تا با فروپاشی آثار روبرو نشویم.

وجود داربست‌های همیشگی ضروری است

متولی میراث فرهنگی اصفهان با توجه به شرایط آب و هوایی و منطقه‌ای اصفهان، وجود داربست و برنامه‌های دائمی مرمت را برای بناهای تاریخی ضروری دانست و گفت: با وجود انتقادهایی که به دائمی شدن داربست‌های مرمتی در اطراف برخی آثار تاریخی شاخص و بزرگ وجود دارد، میراث فرهنگی وظیفه خود می‌داند، اقدامات بازسازی و مرمتی در تمام بنا‌ها را ماندگار کند.

وی ادامه داد: اگر زمانی اثر ارزشمندی در حال تخریب باشد و هیچ اثری از داربست و مرمت نباشد باید به میراث فرهنگی خرده گرفت نه حضور همیشگی داربست‌ها که با هدف جلوگیری از جدی شدن آسیب‌ها و نابودی بنا ایجاد شده‌اند.

مشکل آلودگی باید از ریشه حل شود

اما با اینکه هشدار‌ها درباره تاثیر آلودگی هوا بر کاهش عمر آثار تاریخی اصفهان روز به روز جدی‌تر می‌شود، بسیاری از کار‌شناسان میراث فرهنگی اصفهان از جمله رییس پیشین این اداره کل، بر این باورند که تا وقتی مشکل آلودگی هوا، به صورت ریشه‌ای و جدی حل نشود نه تنها این آثار که بخشی از هویت ما را تشکیل می‌دهند از دست خواهند رفت بلکه سلامت مردم و ساکنان اصفهان نیز با خطر جدی روبرو خواهد شد.

احمد امین‌پور، استاد دانشگاه هنر اصفهان با تایید این نظر که آلودگی هوا تخریب بنا‌ها را سرعت می‌بخشد، گفت: نفوذ ترکیبات مخرب آلودگی به درون آثار تاریخی، نخست به تزیینات بنا و نازک کاری‌ها و کاشی کاری‌ها آسیب می‌رساند و به مرور زمان مشکل جدی‌تر هم می‌شود.

وی چاره اندیشی برای کنترل آلاینده‌های هوا را تنها راهکار نجات مردم، فرهنگ و تمدن نصف جهان عنوان کرد و ادامه داد: دغدغه حفظ سلامت شهرمندان کمتر از آثار و بناهای تاریخی نیست و هرگونه تلاشی برای کنترل آلاینده‌های اصفهان می‌تواند هر دو این موارد را از وضع موجود رهایی بخشد.

............................

ناهید شفیعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز