خبرگزاری کار ایران

صبح امروز با برگزاری تجمع انجام شد:

اعتراض کارگران معدن کوشک بافق به اخراج ۱۶ نفر از همکارانشان

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۰۹۴

«از قول کارفرما نقل شده است که این کارگران در جریان اعتراضات کارگری دی و آذر دست داشته و فراهم کننده زمینه اغتشاش و ناامنی در معدن بوده‌اند. / به گفته کارگران، تجمعات و اعتراضات آنان خودجوش بوده و تنها برای دست یابی به حقوق و خواسته‌های صنفی و به طور خاص بر علیه بی‌عدالتی برگزار شده است، و از طرف هیچ شخص یا نهادی هدایت نشده است.»

بیش از ۲۵۰ نفر ازکارگران معدن کوشک بافقصبح امروز(۲ اسفند) در اعتراض به اخراج ۱۶ نفر از همکارانشان و عدم پرداخت حقوق و دستمزدشان طی ۲ماه گذشته مقابل درب وردی معدن تجمع کردند.

این کارگران که صبح امروز در حمایت از همکاران اخراجی خود تولید را متوقف کرده و تجمعی اعتراضی برپا کرده بودند، به ایلنا گفته‌اند: از ابتدای ماه جاری(اسفند) کارفرما ۱۶ نفر از همکارانمان را که در معادن زیرزمینی و روباز در بخش‌های انتظامات، سنگ شکن و… مشغول به کار بودند را اخراج کرده است.

کارگران حاضر در این تجمع با بیان اینکه تاکنون پرداخت حقوق دی و بهمن کارگران معدن کوشک بافق به تعویق افتاد است، درباره دلایل اخراج این ۱۶ کارگر با سوابق ۳ تا ۱۰ ساله می‌گویند؛ از قول کارفرما نقل شده است که این کارگران در جریان اعتراضات کارگری دی و آذر دست داشته و فراهم کننده زمینه اغتشاش و ناامنی در معدن بوده‌اند.

به گفته کارگران، تجمعات و اعتراضات آنان خودجوش بوده و تنها برای دست یابی به حقوق و خواسته‌های صنفی و به طور خاص بر علیه بی‌عدالتی برگزار شده است، و از طرف هیچ شخص یا نهادی هدایت نشده است.

یکی از کارگران معترض به ایلنا گفت: در طول ماه‌های گذشته بعد از هر دوره از اعتراضات کارگری بار‌ها به ما وعده داده شد که به مطالباتمان رسیدگی می‌شود اما این وعده‌ها همچنان محقق نشده‌اند.

این کارگر معدن کوشک بافق ادامه داد: یکی دیگر از دلایل اعتراض امروز کارگران محقق نشدن وعده‌هایی است که در خصوص حذف غیبت‌هایی است که در روزهای اعتراض برای کارگران حاضر در تجمعات محاسبه شده است.

به گفته این کارگر معترض، در روز‌هایی که کارگران معدن در واکنش به تعویق پرداخت مطالبات خود اعتصاب کرده بودند، واحد اداری این معدن برای تمامی کارگران ۴ روز آخر آذر و ۶ روز اول دی را غیبت محاسبه کرده است. این در حالیست که بنا بر ادعای این کارگر، کارفرما در جلسه شورای تامین وعده کرده بود که غیبت کارگران در روزهای اعتراضات را حذف می‌کند.

به گزارش ایلنا، عمده‌ترین مطالبات کارگران معدن کوشک بافق اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، توجه به مسائل رفاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محل معدن، پرداخت حق سختی کار و حق پله و تونل، حق جذب سرب و هزینه‌های غذایی، برخورداری از امنیت شغلی و افزایش مدت قراردادهای منعقده، عدم استفاده از دستگاه‌های فرسوده در معدن و همچنین استاندارد سازی سیستم‌های برق و آب و تهویه و نامناسب بودن امکانات خانه بهداشت، پرداخت اضافه کاری طبق قانون و مواردی از این دست عنوان شده بود. همچنین کارگران خواهان رسیدگی کارفرما به وضعیت پرداخت دیهٔ دو کارگر این معدن که سال گذشته در حین کار در این معدن کشته شده بودند، هستند.

گفتنی است، معدن کوشک بافق یک معدن با مالکیت خصوصی است که توسط شرکت معدن بافق(سهامی عام) اداره می‌شود و با بیش از ۳۵۰ کارگر در در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شرق یزد و ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق واقع شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز