خبرگزاری کار ایران

وزیر کار در همایش اقتصاد ایران:

سیاست‌ صدقه‌ای دولت گذشته موجب ایجاد فقر اخلاقی شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۳۲۶

آثار خلق اعتماد با سیاست‌های رفاهی منسجم حاصل خواهد شد، این به معنی نفی سیاست‌های رفاهی دولت‌های گذشته نیست. چرا که دولت‌های گذشته با سیاست‌های رفاهی جبرانی و صدقه‌ای فقر اخلاقی در جامعه را ایجاد کردند. پایه‌های سیاست رفاهی منسجم دولت یازدهم با توسعه بهداشت آغاز شده و توده ستایانه نبوده است.

وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت: این تفکر در جامعه باید تقویت شود که ضعیف‌ترین‌ها در جامعه کمترین آسیب را ببینند و آسیب‌ها به صدک‌ها و دهک‌های پایین‌تر سوق داده نشود.

علی ربیعی٬ وزیر کار و رفاه اجتماعی در نشست هدفمندی یارانه‌ها(حمایت از خانوار) اولین کنفرانس اقتصاد ایران، پایین بودن سرمایه اجتماعی را مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مانع تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد دانست و گفت: آنچه موجب سخت شدن تصمیمات بزرگ و کلان در سطح جامعه می‌شود، پایین بودن سرمایه اجتماعی است که اعتماد مردم به دولت و خود، می‌تواند اثرات مخربی بر شرایط اقتصادی کشور ایجاد کند.

وی گفت: تصمیماتی در حوزه توزیع یارانه و سیاست‌های انقباضی چون کاهش واردات در دولت یازدهم دردست این دو صفت و شاخص اصلی توسعه و اقتصاد نیازمند اعتماد مردم است و دولت باید سیاست‌هایی برای افزایش اعتماد اجتماعی را به وجود آورد.

ربیعی تصریح کرد: این تفکر در جامعه باید تقویت شود که ضعیف‌ترین‌ها در جامعه کمترین آسیب را ببینند و آسیب‌ها به صدک‌ها و دهک‌های پایین‌تر سوق داده نشود.

وی در ادامه افزود: همانطور که براساس نظریه انتظار وقتی فرد خود را در شرایط سخت می‌بیند ترسیم آینده روشن برای او امیدوارکننده خواهد بود.

ربیعی با بیان اینکه آثار خلق اعتماد با سیاست‌های رفاهی منسجم حاصل خواهد شد افزود: این به معنی نفی سیاست‌های رفاهی دولت‌های گذشته نیست. چرا که دولت‌های گذشته با سیاست‌های رفاهی جبرانی و صدقه‌ای فقر اخلاقی در جامعه را ایجاد کردند. پایه‌های سیاست رفاهی منسجم دولت یازدهم با توسعه بهداشت آغاز شده و توده ستایانه نبوده است. عده‌ای سیاست رفاهی را هزینه قلمداد می‌کنند اما به نظر من هزینه برای اعتماد اجتماعی و توانمندسازی جامعه و ایجاد امید به آینده، خود نوعی سرمایه گذاری است.

ربیعی گفت: خصلت اصلی سیاست رفاهی توانمندسازی جامعه است که خود می‌تواند هزینه‌های جانبی اقتصاد را از جمله فقر، فحشا و فسادهای موجود را بکاهد.

وی در ادامه گفت: چندی پیش حسابداری خیر جمعی را می‌خواستیم اضافه کنیم و اکنون نیز می‌توانیم آن را نوعی خلق ثروت معنوی در سایه سرمایه اجتماعی بدانیم.

وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی با اشاره به آمار زیر ۴۰درصدی امید به آینده و بهبود در جامعه در نیمه اول سال ۹۲ که عددی زیر ۴۰درصد بوده است گفت: پیشگیری از آثار سیاسی - اجتماعی مخرب سیاست‌های اقتصادی و منسجم بودن و غیرسیاسی بودن آن باید گفتمان مسلط برنامه ریزی‌های کلان دولت باشد.

وی ادامه داد: امروز تنهایی و فردگرایی از دیگر اثرات مخرب سیاست‌های اجتماعی بوده است که نیازمند جراحی‌های بزرگ اقتصادی و در راستای آن ایجاد نشاط اجتماعی باشد.

وی با اشاره به مطلوبیت بسیاری از شاخص‌های اقتصادی دهه ۴۰ گفت: این دوران علی رغم موفقیت در عرصه اقتصاد سیاه‌ترین دوره اجتماعی و نشاط و آزادی‌های فردی در جامعه بوده است و سیاست‌های رفاهی شکاف‌های عمیقی را میان قشر فقیر و غنی جامعه ایجاد کرده بود.

دولت یازدهم با توجه بر سیاست خارجی، اقتصادی، اجتماعی و رفاهی به برخورد با چند نوع فقر پیش روی جامعه برخواسته است. از جمله آن فقر سلامت که اقدامات مناسبی در زمینه سلامت عمومی در جامعه ایجاد کرده است. فقر خوراکی و وجود سفره‌هایی خالی از ارزش غذایی و تامین نشدن نیازهای غذایی هم مورد توجه این دولت بوده است.

وی ادامه داد: فقر تامین اجتماعی و کاسته شدن از امید مردم به آینده روشن، فقر مسکن با پیچیدگی‌های خاص خود که قرار است دهک‌های پایین جامعه را متمرکزا پوشش دهد از سایر موارد مورد توجه دولت در برنامه ریزی‌های رفاهی و اجتماعی است.

ربیعی با بیان اینکه شورای عالی رفاه بعد از هشت سال راه اندازی شده است تا با مشارکت مردم مشکلات موجود حل شود و با توجه به برنامه ریزی‌هایی که در بهزیستی انجام شده است تسهیلاتی را در اعطای مجوز به خیریه‌ها و امور مرتبط به سازمان‌های خیریه در دستور کار دولت است.

وی در پایان گفت: فقر دیگری که جامعه ایران به عنوان گوهر ناب باید دنبال کند اخلاقیات است و گفت‌و‌گوی اجتماعی پیرامون سیاست‌های رفاهی منسجم قصد دارد افراد را توانمند کند و با الزامات اخلاقی و دیدن واقعیت‌های اجتماعی سیاست‌های رفاهی منسجمی را در شورای عالی رفاه وضع و عملی کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز