خبرگزاری کار ایران

تاجگردون در همایش نقش پژوهش در قانونگذاری:

گرفتار تورم قانونگذاری هستیم / نهادهای مداخله‌گر مدعی قانونگذاری٬ چالش ایجاد می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۵۴۰

کار‌شناسان و پژوهشگران در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی باید به دور از تعلقات حزبی جناحی و گروهی تنها بر پایه شایستگی‌های علمی به نیاز‌ها٬ پاسخ متناسب و متوازن دهند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: کار‌شناسان و پژوهشگران در مراکز تحقیقاتی پژوهشی به دور از تعلقات حزبی جناحی و گروهی تنها بر پایه شایستگی‌های علمی باید به نیاز‌ها پاسخ متناسب و متوازن دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا تاجگردون در سومین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری گفت: مجلس نماد مردم‌سالاری و اراده و تبلور خردجمعی است و مسئولیت مهمی در قانونگذاری و نظارت دارد که این مسئولیت مستلزم آگاهی، ‌تشخیص نیازسنجی و آینده‌نگری است و به همین جهت در کنار قوه قانونگذاری٬ در همه جوامع٬ مراکز پژوهشی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این مراکز ایجاد شده‌اند تا به نیازهای علمی و اطلاعات نمایندگان ملت برای شناسایی مسائل و روشن نمودن ابعاد و پیامد‌های اجتماعی قوانین پاسخ مناسب و معتبر دهند.

وی با بیان اینکه ماهیت پژوهشی در این مراکز با سایر موسسات پژوهشی و تحقیقاتی متفاوت است٬ بیان کرد: مراکز پژوهشی مرتبط با قانونگذاری٬ عمدتا در مقام گردآوری٬ تجزیه٬ تحلیل٬ تنظیم٬ جمع‌بندی و طبقه‌بندی دیدگاه‌ها حرکت می‌کنند و در واقع شکل قالب این مراکز٬ تحلیل یافته‌ها و اطلاعات است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: مراکز پژوهشی در کنار نهاد قانونگذاری٬ نهاد تشریفاتی و تزئینی نیستند بلکه یک ضرورت برای انجام تکلیف نمایندگی به حساب می‌آیند و نمایندگان برای یافتن پاسخ‌های صحیح٬ ناگزیر از رجوع به چنین مراکزی هستند.

تاجگردون تصریح کرد: کار‌شناسان و پژوهشگران در این مراکز باید به دور از تعلقات حزبی٬ جناحی و گروهی٬ تنها بر پایه شایستگی‌های علمی به نیاز‌ها٬ پاسخ متناسب و متوازن دهند.

وی افزود: صریح٬ شفاف و جامع بودن باید یکی از خصلت‌های چنین مراکزی باشد و این مراکز باید بتوانند دانش و اطلاعات و نظرهای گروه‌های مرجع را به مجلس شورای اسلامی انتقال دهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه فعالیت قانونگذاری ارتباط مستقیمی با فعالیت‌های پژوهشی دارد٬ تاکید کرد: از این‌رو لازم است دائما رویه‌های ساختارهای پژوهشی موجود در مرکز‌های پژوهشی مورد بازبینی نقد و اصلاح قرار گیرد.

وی گفت: در همایش سال گذشته عنوان شد ۸۰ درصد مصوبه‌های مجلس حالت اصلاحی داشته‌اند که این نشان می‌دهد قوانین متعارف٬ متداخل٬ مشابه٬ متضاد و مترادف فراوانی در نظام حقوقی ما وجود دارد و در واقع ما گرفتار تورم قانونگذاری هستیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید امروز بدانیم اساسا چه نیازی به این همه قانونگذاری است و باید در جهت قوانین کمتر و بهتر حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از عواملی که ما را با تورم قانونگذاری مواجه می‌کند٬ عدم ارتباط بین نمایندگان و پژوهشگران است٬ گفت: برای این موضوع باید به تحقیق این وضعیت که روش آن نقد عمل بازیگران٬ کنشگران٬ ساختار‌ها٬ سازمان‌ها و رویه‌های موجود در نظام پژوهشی است.

وی درباره گزارش‌های پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در دوره گذشته ۲هزار و ۸۰۶ گزارش پژوهشی منتشر شده است که این رقم در دوره جدید به ۳هزار و ۵۰۰ فقره رسیده است. بنابراین حجم فعالیت تحسین‌برانگیز است٬ اما مهم کیفیت اثربخشی آن‌هاست.

وی با بیان اینکه عدم وابستگی سیاسی و استقلال٬ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مراکز پژوهشی است٬ تاکید کرد: این دو خصوصیت موجب می‌شود طرح‌ها و لوایح بدون جهت‌گیری‌های حزبی و گروهی٬ کاملا با بی‌طرفی بررسی شوند.

وی گفت: باید مسیر بررسی لوایح و طرح‌ها به گونه‌ای باشد که دانش و خردجمعی از ابتدا تا انتها بر آنها لحاظ شود و پژوهش به عنوان اصلی بنیادین در برطرف‌کردن نیازهای اطلاعاتی نمایندگان وجود داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم دست‌به‌دست شدن قدرت سیاسی و تغییر ترکیب نمایندگان مجلس٬ نباید اثری در فعالیت مراکز تحقیقاتی داشته باشد.

وی افزود: نمایندگان نباید فقط به گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس کفایت کنند بلکه وظیفه نمایندگی ایجاب می‌کند آنها ساعتی را به انجام مطالعه مستقل بپردازند.

وی با اشاره به نهادهای مدنی و انجمن‌های علمی و تخصصی گفت: همه این گونه نهاد‌ها و از هر طیف سیاسی لازم است در جهت اثر بخشی و پویایی مرکز پژوهش‌های پارلمانی مشارکت داشته باشند. با توجه به این نکات است که می‌توانیم نظام قانونگذاری و فرآیند تدوین قوانین و نظارت‌های درست در امور کشور داشته باشیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: این مراکز باید از ایده‌ها و نگرش‌های اجتماعی استقبال کنند و از یک‌جانبه‌گرایی و محدودسازی اندیشه‌ها در نقد طرح‌ها و لوایح به دور باشند زیرا این موضوع آفت بزرگی در فرآیند قانونگذاری است.

وی با بیان اینکه حضور نهادهای مداخله‌گر مدعی قانونگذاری٬ مهم‌ترین چالش قوه قانونگذاری است٬ گفت: در اصل ۷۱ قانون اساسی قانونگذاری تنها در حوزه صلاحیت مجلس قرار دارد.

غلامرضا تاجگردون در پایان گفت: من چند پیشنهاد در جهت بهبود فرآیند قانونگذاری دارم؛ از جمله اینکه در فرآیند تهیه، بررسی و تصویب طرح‌ها و لوایح در قانون٬ آیین‌نامه داخلی مجلس مورد بازنگری قرار گیرد و مهم‌تر اینکه طرح‌ها و لوایحی در مجلس قابل وصول باشند که همراه با آنها اسناد پشتیبان ارائه شود و در آخر اینکه توجه مجلس شورای اسلامی بیشتر به امر نظارت و تنقیح قانون و قانونگذاری معطوف شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز