خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد؛

افزایش مثبت نرخ درآمدهای مالیاتی غیرنفتی

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۵۴۴

در دنیا بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی شان از طریق درآمد مالیاتی است این در حالی است که این عدد در کشور ما بین ۵ تا ۶ درصد است و امسال ۶.۶ درصد درنظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی؛ نگاه دولت در بحثدرآمدهای پایدار با افزایش درآمدهای مالیاتی غیرنفتی را یکی از تفاوت‌های بودجه ۹۴ با سال جاری دانست که مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

اسماعیل جلیلی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت بودجه ۹۴ نگاه مبتنی بر توازن منطقه‌ای است که برای تکمیل پروژه‌های عمرانی درنظر گرفته شده است که نیاز هست در سال جاری با منابعی که به آنها اختصاص داده می‌شود به بهره‌برداری برسند.

وی افزود: رویکرد دیگر رعایت سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و رعایت برنامه پنجم توسعه کشور است. همچنین رویکرد مبتنی بر تدوین برنامه براساس شاخص‌هایی نظیر رشد اقتصادی، تورم، افزایش درآمدسرانه مردم نیز در این لایحه بسیار خوشایند است.

جلیلی در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان معتقدند بودجه سال ۹۴ با ۹۳ تفاوت عمده‌ای نداشته است، گفت: تفاوت این بودجه با سایر بودجه‌ها در بحثدرآمدهای پایدار و کمتر ریسک‌پذیر است که یعنی درآمدهای مالیاتی غیرنفتی را افزایش داده است که مرز آن از ۵۰ درصد هم گذشته است و به ۵۷.۳ درصد رسیده است. این ویژگی بسیار مثبت است که رعایت بند۱۸ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه نفت در سال جدید تحت تاثیر دو پارامتر محدودکننده قرار دارد، گفت: یکی از این پارامترها٬ تهدیدات ناشی از تحریم است که سقف را تا مرز یک میلیون بشکه نگه داشته است و دیگری تهدید ناشی از مبلغ یا قمیت فروش نفت است که تحت تاثیر دسیسه‌های رقبای نفتی است. باید توجه داشته باشیم که این دو محدودیت در سال گذشته وجود نداشتند. بنابراین این حجم قیمت٬ فروش کمتر است و باید جایی برای جبران وجود داشته باشد. هر سال برای این مشکل نرخ تسعیر ارز تاثیرگذرا بود. درواقع این نکته که نرخ ارزی که تعیین می‌شود٬ با چه عدد ریالی در بودجه تصویب کنیم که بتواند کمک کند که نرخ ارز سال ۹۴ اختلافی با ۹۳ ندارد. سال ۹۳ این نرخ ۲۷۵۰ بود که در بودجه آینده ۲۸۵۰ درنظر گرفته شده است که تاثیر چندانی ندارد و به واقعیت نیز نزدیک‌تر است.

اسماعیل جلیلی در پاسخ به این سوال که قیمت نفت با پیش‌بینی دولت باقی خواهد ماند٬ گفت: اصلا این گونه نیست. در تصویب بودجه متوجه خواهید شد که نگاه مجلس به این موضوع بدبینانه است به طوری که حتما زیر ۷۰ درصد را تصویب خواهد کرد تا بتواند رقم بودجه واقعی باشد و انحرافی در پیش‌بینی نباشد و خطاها را نیز برای سال ۹۴ کمتر کند. بنابراین باید این موضوع را مثبت ارزیابی کنیم. اینکه بودجه در برخی زمینه‌ها تفاوتی نکرده است٬ درست است اما دولت قدرت مانور نداشته است و باید این موضوع درک شود.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که به میزان حجم فروش نفتی که کم شده است به گسترده کردن درآمدهای مالیاتی افزوده شده است٬ نه اینکه نرخ مالیات را بالا ببرد بلکه تعداد مالیات دهندگان را افزایش داده است. آنهایی که تا حالا فرار می‌کردند٬ از این به بعد باید مالیات پرداخت کنند. اما پیشنهاد نمایندگان مجلس به دولت این است که نهادها، موسسات و بخش‌هایی که از معافیت‌های مالیاتی برخوردارند٬ اگر تاثیری در رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی ما ندارند معافیت‌هایشان حذف شود. چون شرایط ما برای کسب درآمدهای پایدار از محل ثروت داخلی به خصوص با رویکرد مالیات بردرآمد باید مبنا قرار بگیرد. چون افراد بسیاری هستند که اقتصاد زیرزمینی و سیاه دارند و مالیات نمی‌دهند بنابراین آنها باید در تور مالیاتی دولت قرار بگیرند.

وی با انتقاد از پایین بودن درآمدهای مالیاتی در اقتصاد کشور گفت: در دنیا بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی‌شان از طریق درآمد مالیاتی است. این در حالی است که این عدد در کشور ما بین ۵ تا ۶ درصد است و امسال ۶.۶ درصد در نظر گرفته شده است. این عدد هنوز فاصله بسیار زیادی با آمار جهانی دارد. در واقع به اندازه همین حجم ظرفیت وجود دارد که با دلایل مختلف در تور مالیاتی گیر نکردند اما این روند باید تغییر کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز