خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی خبر داد:

بزودی پیش‌نویس لایحه حمایت از معلولین رونمایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۲۳۴

در دولت تدبیر و امید پایه‌ریزی‌های خوبی برای حمایت از معلولان صورت گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اتمام لایحه‌ حمایت از حقوق معلولان در کمیسیون اجتماعی خبر داد و اعلام کرد: به زودی از این لایحه در سایت «گفت‌وگوی اجتماعی» وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی رونمایی می شود و به مدت یک ماه معلولان فرصت دارند تا لایحه را دیده و نظرات خود را در این زمینه بیان کنند.

به گزارش ایلنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و ر فاه اجتماعی، علی ربیعی در گردهمایی روز جهانی معلولین با نامگذاری امسال به نام سال تحول بهزیستی ضمن تبریک به معلولان و خانواده های آنها، این روز را گرامیداشت و گفت: در دولت تدبیر و امید پایه‌ریزی‌های خوبی برای حمایت از معلولان صورت گرفته است.

وی با بیان این که ۱۲ آذر بهانه‌ای است برای تبریک به همه معلولان، ‌ خانواده های دارای افراد معلول و تمام کسانی که با معلولان در ارتباط هستند، در ادامه تصریح کرد: ۱۲ آذر یک نام گذاری ساده نیست بلکه روزی برای درست کردن عملکرد خود و بررسی نقاط ضعف سازمان‌های مربوطه است تا حقوق معلولان را به یاد همه بیاوریم و عدالت اجتماعی را که مهمترین موهبت الهی است را برای جمع کثیری از جمعیت جامعه که معلولان را تشکیل می‌دهند به اجرا در بیاوریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بسیاری از کارها در کلام پیچیده هستند اما در واقعیت بسیار فراتر از پیچیدگی است و ما با همتی بلند دیدگاهی کارشناسانه باید در مسیر توسعه جامعه و برطرف کردن این کارهای پیچیده گام برداریم.

ربیعی در ادامه با اشاره به این که حدود یک میلیارد نفر با اشکال مختلف معلولیت در جهان زندگی می‌کنند که ۲۰۰ میلیون نفر از این جمعیت معلولیت جسمی و حرکتی دارند، تصریح کرد: ایجاد بانک و سامانه اطلاعاتی است که نخستین قدم در جامعه معلولان ایجاد یک بانک اطلاعاتی سامان یافته و دقیق است که بتوانیم آمار دقیق معلولان و شیوه خدمت رسانی به آنان را در دست داشته‌ باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سه علت پدید آورنده معلولیت اشاره کرد و گفت: یک دسته از معلولیت‌ها به صورت طبیعی است و علل ژنتیک دارد که معلولیت‌ های مادر زادی از این نوع هستند و در دسته دوم جامعه مولد معلولیت است به عنوان مثال الگوهای رانندگی نامناسب یکی از علل معلولیت است. که این امر ناشی از رفتارهای غلط اجتماعی ماست و گمان می‌کنم در شیوه زندگی اجتماعی خود باید تجدیدنظر کنیم.
دکتر ربیعی به تکنولوژی‌های نوین نیز در ایجاد معلولیت‌های کودکان اشاره کرد و گفت: این تکنولوژی‌ها اگر چه بخش عمده‌ای از مشکلات را برطرف می‌کند اما اثرات مخربی نیز در ژنتیک و همچنین کودکان دارای معلولیت ایجاد می‌کند که باید آموزش مناسبی برای زیست بهتر و کاهش معلولیت‌ها داشته باشیم.

وی فردگرایی را در جامعه امروز ایران بسیار مخرب دانست و گفت: باید در کنار یکدیگر احساسات گرمی را به هم منتقل کنیم تا هویت خانوادگی جمعی را حفظ کنیم تا شاهد خشونت‌های اجتماعی که یک نوع معلولیت روانی محسوب می‌شود نباشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید در زیست اجتماعی ارزشهای نهفته دینی، قرآنی و ایرانی را بیشتر رعایت کنیم تا کمتر شاهد معلولیت‌های روانی در شهرهای بزرگ باشیم.

وی سیاست‌ را یکی از عوامل کاهش معلولیت‌ها دانست و تصریح کرد: باید سیاست در این زمینه با فقر و نابرابری مبارزه کنند و شیوه‌های مراقبتی هزار روز اول دوران کودکی را به نحو مطلوبتری رسیدگی کند و با افزایش غربالگری‌ها و همچنین مبارزه با فقر غذایی در کاهش معلولیت‌ها سهیم باشد.

ربیعی با اشاره به این که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شورای عالی رفاه در این وزارتخانه آغاز به کار کرده و شورای عالی رفاه بعد از ۸ سال فعالیت‌ مجدد خود را شروع کرده تا برنامه‌ریزی مناسبی با فقر آموزشی و فقر درمانی داشته باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: هفته آینده پوشش ۱۰۰ درصدی دفترچه درمان ایرانیان را خواهیم داشت و این برنامه‌ها گام‌های موثری در توسعه سیاست‌های رفاهی در جامعه است.

ربیعی در ادامه افزود: رویکرد ما در سیاست های بیمه ای پرداخت بیمه از بیمه بستری و سرپایی به سمت بیمه های پیشگیری است.

وی به وظیفه معلولان نیز اشاره کرد و گفت: معلولان نیز می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند و یکی از ایده پردازان جامعه امروز باشند.

ربیعی افزود: رئیس جمهور و دولت یازدهم توجه ویژه ای به خانواده معلولان دارند به طوری که توانستیم لایحه حمایت از حقوق معلولان را در کمیسیون اجتماعی مطرح کنیم تا اجازه ورود به صحن علنی مجلس را داشته باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: خدمات ما تا به الان بسیار ناچیز بوده اما سعی داریم این خدمات را در سالهای آینده گسترش دهیم به طوری که در سال ۹۴ تمام اقلام سطح بندی شده خانواده های معلولان را به طور کامل فراهم کنیم.

همچنین در این مراسم سایت نخبگان معلول توسط وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی رونمایی شد و در پایان مراسم از معلولین نخبه و مادرانی که دارای فرزند معلول بودند تقدیر شد.

لازم به ذکر است سردار مومنی راهبر ناجا به دلیل همکاری با سازمان بهزیستی تقدیر شد و لوح یادبود منقش به تمامی همه انجمنهای حمایت از معلولین به وی اهدا شد.

همچنین در این مراسم از آقای امیر رضایی مخترع برگزیده کشور در جشنواره حضرت علی اکبر با ۱۳۰ اختراع تقدیر شد. همچنین مرجان محمدی در رشته هنری برگزیده مسابقات مینیاتور ژاپن تقدیر شد

لازم به ذکر است در این مراسم از خانواده های مراقب از معلولان خانم مهری محمد کوهکی، محمود کیارستمی به خاطر مراقبت از فرزند معلولش به مدت ۲۸ سال، فضه زمانی به خاطر نگهداری از ۲ فرزند معلول ذهنی به مدت ۳۰ سال و معصومه منگلی به خاطر نگهداری از فرزند با ضایعه نخاعی تقدیر شد.

همچنین از جاوید احسانی شکیب در رشته پرتاب دیسک و قهرمان مسابقات اینچئون، عیسی شکری قهرمان پرتاب نیزه، امیر برزگری در رشته بسکتبال با ویلچر و قهرمان آسیا و آفریقا تقدیر شد.

گفتنی است: نسرین حاجیان دارای دکترای میکروبیولوژی، نازیلا صادقی رتبه ۵ مسابقات فنی و حرفه ای کرده جنوبی، محسن فرهادی پور دانشجوی ترم ششم حسابداری و شنو قادری بازیگر تئاتر نفر اول جشنواره تئاتر کشور و جشنواره بلاروس تقدیر شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز