خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان:

با اینکه به لحاظ سیاسی استقلال داریم اما دارای مشترکات زیادی هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۰۹۶

می‌توانیم کشورهای عضو اکو را به کشورهای عضو شانگ‌های متصل کنیم ضمن اینکه توانایی این را داریم که شرایط را برای انتقال انرژی و سوآپ مواد نفتی آماده کنیم.

رئیس جمهور کشورمان با اعلام اینکه به زودی راه‌آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان به دریای عمان متصل می‌شود و دسترسی جدید به کشورهای بزرگ منطقه را فراهم می‌کند، گفت: می‌توانیم کشورهای عضو اکو را به کشورهای عضو شانگهای متصل کنیم ضمن اینکه توانایی این را داریم که شرایط را برای انتقال انرژی و سوآپ مواد نفتی آماده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی رئیس جمهوری در مراسم بهره‌برداری از راه‌آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان ضمن ابراز تشکر از رئیس جمهور دو کشور ترکمنستان و قزاقستان و وزرا و نمایندگان کشورهای مختلف مراسم امروز را تاریخی و به یاد ماندنی برای کشورهای منطقه و به ویژه سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان خواند.

وی افزود: باید امروز مسرت وصف‌ناشدنی خود را از طرف خود و ملت ایران، ملت های منطقه و به ویژه ترکمنستان و قزاقستان ابراز نمایم.

روحانی تصریح کرد: ما سه کشور اگرچه از لحاظ سیاسی دارای استقلال کامل هستیم و دارای نظام خاص حکومتی و حقوقی خود هستیم اما از لحاظ تاریخی و فرهنگی ودینی و اعتقادی آنچنان به هم نزدیکیم که شاید نظیر این وحدت و اتحاد و نزدیکی را کمتر بتوان در تاریخ کشورهای مختلف یافت و این زیر بنا برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: ملت ‌ها از ما می‌خواهند که شرایط را آنچنان مهیا کنیم تا روابط مختلف ملت ها و دولت های این منطقه و به ویژه سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان که در کنار دریای خزر حضور دارند به هم نزدیک‌تر و پیوسته تر شوند.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: مردم می‌خواهند راحت‌تر به کشورهای یکدیگر رفت و آمد کنند وکالای آنها مناسب تر به دست کشورهای دیگر برسد و ارتباطات آنها چنان توسعه داده شود که شرایط برای همکاری‌های مختلف سه ملت نزدیک تر شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز قدم مهمی در راه اجرای خواست مردم این منطقه برداشته‌ایم به طوری که از طریق ریل و راه آهن نه تنها شاهد اتصال سه کشور هستیم بلکه این راه آهن وسیله ای است که این سه کشور راحت تر به خلیج فارس، عمان و کشورهای شرقی منطقه، چین و روسیه، ترکیه، اروپا و مدیترانه نزدیک تر می‌شوند.

روحانی راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان را برای کشورهای همسایه و منطقه دارای اهمیت خاص دانست و ادامه داد: ما قدم مهمی در این راستا برداشته‌ایم اما این گام پایانی نیست. گامی اولیه است که باید تکمیل شود.

وی ادامه داد: راه‌آهن امروز سه کشور را به هم متصل می‌کند و توان دارد که میلیون ها تن بار و هزاران مسافر را در طول سال جابجا کند اما باید این ظرفیت را از لحاظ کالا و مسافر توسعه دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: باید نیاز سه کشور و راه‌آهنی که می‌تواند کشورهای چین، روسیه، پاکستان، ترکیه و عراق را از طریق خلیج فارس به دیگر کشورها متصل کند توسعه دهیم و ظرفیت ها را بالا ببریم.

وی با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای کمک و همکاری با دو کشور برای ارتقای ظرفیت ریلی تصریح کرد: باید ظرفیت‌ها را بالا ببریم و این راه‌آهن را به نقاط جدید متصل کنیم.

رئیس جمهور کشورمان با اعلام اینکه به زودی این راه‌آهن به دریای عمان متصل می‌شود و دسترسی جدید به کشورهای بزرگ منطقه را فراهم می‌کند اظهار داشت: در شرایطی هستیم که باید کاری کنیم که اتصال کالا بین کشورها ارزان‌تر و همکاری اقتصادی باصرفه‌تر باشد بنابراین در کنار توسعه ریل باید در زمینه جاده و کشتیرانی نیز بین کشورهای ساحلی خزر فعالیت‌ کرده و این خطوط را به نحوی گسترش دهیم که شرایط توسعه اقتصادی فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: می‌توانیم کشورهای عضو اکو را به کشورهای عضو شانگ‌های متصل کنیم ضمن اینکه توانایی این را داریم که شرایط را برای انتقال انرژی و سوآپ مواد نفتی آماده کنیم.

روحانی تاکید کرد: امروز روز مسرت‌بخشی برای کشورهای منطقه خواهد بود و آغازی برای ارتباطات نزدیک‌تر است.

وی توضیح داد: راه‌آهن زمینه‌ای برای رفت و آمد و تسهیل روادید بین تجار و مردم منطقه و ایجاد مقررات برای حمل و نقل راحت و سریع کالا فراهم می‌کند و شرایط بهتری برای اقتصاد و رفاه مردم منطقه و خود فراهم می‌کنیم.

رئیس جمهور کشورمان یادآور شد: اقتصاد راه‌آهن نه تنها روز شادمانی برای سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان است بلکه منجر به شادکامی کشورهای منطقه نیز شده است.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم پیوند و روابط کشورها به هم نزدیک‌تر شود چرا که توسعه، امنیت و ثبات ما توسعه، امنیت و ثبات دیگر کشورهای منطقه نیز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز