خبرگزاری کار ایران

در میزگرد افزایش سرمایه بانک های توسعه ای بررسی شد؛

افزایش سرمایه بر شتاب روند تولید می افزاید

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۵۹۰

میزگردی در خصوص افزایش سرمایه بانک های توسعه ای با حضور نمایندگان مجلس در بانک صنعت و معدت برگزار شد و در این میزگرد بر روی افزایش سرمایه بانک های توسعه‌ای - تخصصی تاکید شد. البته به گفته حاضرین این اقدام می‌تواند برشتاب روند تولید می افزاید و سبب رفع رکود و ایجاد اشتغال در کشور می شود.

میزگردی در خصوص افزایش سرمایه بانک های توسعه ای با حضور نمایندگان مجلس در بانک صنعت و معدت برگزار شد و در این میزگرد بر روی افزایش سرمایه بانک های توسعه‌ای - تخصصی تاکید شد. البته به گفته حاضرین این اقدام می‌تواند برشتاب روند تولید می افزاید و سبب رفع رکود و ایجاد اشتغال در کشور می شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، دکتر محمد حسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر، سخنگوی کمیسیون بهداشت گفت: در حال حاضر صنعت کشور و به تبع آن صنعت استان گیلان با یک رکود بی سابقه و وحشتناک روبرو است. یکی از راه های خروج از رکود دستیابی صنعتگران به سرمایه در گردش است و بانکی که بهتر از بانک های دیگر می تواند این شاخصه را مهیا کند بانک صنعت و معدن است. این بانک بازوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است، از این رو باید افزایش سرمایه بدهد و مورد حمایت قرار گیرد.

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و سیاهکل و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی نیز گفت: بانک های تخصصی نظیر بانک صنعت و معدن باید افزایش سرمایه داشته باشند زیرا در خدمت سیاست های دولت و نظام هستند. حکومت برای سرمایه گذاری و تولید از طریق این بانک های تخصصی و توسعه ای عمل می کند و آنها که در واقع مجری سیاست های حکومت اند نمی توانند با سرمایه های اندک کارهایی بزرگ انجام بدهند.

وی ادامه داد: هر چه بانک های تخصصی افزایش سرمایه داشته باشند می توانند مشکلات نظام را حل کنند. از این رو ما باید در بودجه گذاری سنواتی سرمایه بانک های تخصصی و توسعه ای را افزایش دهیم. با این کار مشکل اشتغال حل می‌شود و تولید و صادرات بهبود پیدا می‌کند. به این مهم در ماه های آینده عمل خواهد شد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات هم در این خصوص بیان داشت: نظر این جانب در مورد افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن بسیار مساعد است. عملکرد خوب این بانک وظیفه ما را در یاری رساندن به بانکهای تخصصی چند برابر می کند. بانک صنعت ومعدن به عنوان یک بانک پیشرو و الگو دارد عمل می‌کند.

وی گفت: امیدوارم با افزایش سرمایه های بانک تخصصی و توسعه ای روند تولید در کشور شتاب بیشتری گیرد و با تولید شاهد خروج از رکود باشیم.

محمد مهدی رهبری، نماینده رودسر و املش و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات هم تصریح کرد: نقش بانکهای توسعه ای و تخصصی در توسعه بنگاهها و پیشبرد اهداف توسعه ای کشور ضرورت افزایش سرمایه این بانکها را به صورت یک واقعیت اقتصادی دو چندان می کند.

وی تصریح کرد: در صورت عدم افزایش سرمایه بانکهای توسعه ای نباید انتظار داشت که این بانکها با سرمایه کم بتوانند در تامین مالی پروژه های بزرگ صنعتی دخیل باشند.

نعیمی رز، نماینده آستارا و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در ادامه این جلسه گفت: کشور ما از نظر وجود ذخایر معادن جزو کشورهایی است که از اهمیت خاص برخوردار است اما اعتباراتی که برای صنعت ومعدن در نظر گرفته می شود در خور شأن بانکی مثل بانک صنعت ومعدن نیست.

وی تصریح کرد: من به عنوان سخنگوی فراکسیون اکثریت مجلس با افزایش سرمایه بانکهای تخصصی موافقم و امید دارم مسئولینی که در جهت تخصیص اعتبارات دخیل هستند بانک صنعت و معدن را با نگاه ویژه ببینند تا اقتصاد مملکت شکوفا شود.

جبارکوچکی نژاد، نماینده رشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز گفت: ما در قانون یارانه ها هم داریم که دولت می تواند بخشی از یارانه ها را به صنعت اختصاص دهد.

وی افزود: بخشی از هدفمندی یارانه ها را در بانک بگذارد و یا برای سرمایه گذاری در بخش صنعت ومعدن وام بلاعوض بدهد. یا از طریق صندوق توسعه ملی و با وجوه اداره شده به بانک ها کمک کند تا بتوانند برای اعطای تسهیلات به صنایع توان لازم را داشته باشند. قطعا با افزایش سرمایه بانکهای توسعه ای بویژه بانک صنعت ومعدن روند ماشرکت و حمایت مالی از پروژه ها و طرح صنعتی وارد فاز جدید خواهد شد.

دکترجعفر قادری، نماینده شیراز و عضوکمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در ادامه جلسه گفت: بانک صنعت و معدن یکی از بانک های تخصصی کشور است که امکان جذب پس انداز سپرده را ندارد و تمام منابعش نیز در جهت تولید به کار گرفته می شود.

وی ادامه داد: این بانک همواره به توسعه کشور کمک کرده است و اگر سرمایه اش افزایش پیدا نکند نمی تواند اهداف دولت و نظام را در جهت توسعه محقق کند. از این رو افزایش و سرمایه فعلی بانک که در بخش ضروری اقتصاد کشور سرمایه گذاری می شود باید افزایش پیدا کند. در مجلس هم این آمادگی وجود دارد و دولت هم باید کمک کند که این امر تحقق پیدا کند.

دکترمحمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات هم تصریح کرد: بانک های توسعه ای، به هر میزانی که از قدرت بیشتری برخوردار باشند می توانند به ایجاد زیرساخت ها و توسعه همه جانبه کشور کمک کنند و به خاطر ایفای همین نقش کلیدی باید از منابع و سرمایه کافی برخوردار باشند.

وی ادامه داد: مخصوصاً بانک صنعت و معدن که در جهت توسعه کشور فعالیت می کند و در شرایطی که کشور در حال رکود است، رفع این رکودنیاز به تزریق مالی دارد که باید از طریق یک بانک توسعه ای مثل بانک صنعت و معدن انجام گیرد. این کار آثار تورمی نیز ندارد و می‌تواند موجب ایجاد آثار مثبت میان مدت و بلند مدت شود.

دکتر حسینی صدر، نماینده مردم خوی و عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: با توجه به این که در این برهه از زمان میزان بیکاری افزایش پیدا کرده و تولید با مشکل روبرو است و تولید راه حل آن است و مقام معظم رهبری نیز تأکید کرده اند که تولید کشور باید تقویت شود بانک صنعت ومعدن باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. بانک های تخصصی باید تقویت شوند و سرمایه شان افزایش یابد و حتی یارانه وام داده شود برای حمایت از واحدهای تولیدی موفق.

وی خاطرنشان کرد: بانک باید بتواند برای مشتریان خوش حساب خود تسهیلات قائل شود. ما افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن را صدردصد به نفع کشور و اشتغال می دانیم.

محمد رضا پور ابراهیمی، نماینده کرمان و عضو کمیسیون اقتصادی نیز گفت: شوک ارزی که به اقتصاد کشور وارد شد موجب کاهش ارزش پول ملی و قدرت وام دهی بانک ها گردید. اگر بانک ها بخواهند در کشور مثل سال ١٣٩٠ تأمین مالی بکنند باید ٣ برابر سرمایه کنونی شان افزایش سرمایه بدهند زیرا امروز قدرت وام دهی بانک ها در مقایسه با سال ١٣٩٠ سه برابر کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بانک صنعت و معدن هم همینطور است و در نتیجه باید متناسب با نیاز کنونی بنگاه های اقتصادی افزایش سرمایه داشته باشد.

بنا به گفته وی علاوه بر این شرایط اقتصادی موجب افزایش مطالبات معوق بانک ها شده که این امر هم ضرورت افزایش سرمایه را افزایش می بخشد.

ایرج عبدی نماینده، خرم آباد و عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس هم در ادامه جلسه تصریح کرد: در میان بانک هایی که در استان های محروم در امر سرمایه گذاری فعالیت می کنند بانک صنعت و معدن جایگاه ویژه ای دارد بنابراین برای کمک به تولید و صنعتی شدن استانهای محروم باید افزایش سرمایه بانکهای توسعه ای مورد توجه قرار گیرد باید بدانیم که توجه به مناطق محروم و استفاده از توان کارشناسی و حمایت مالی بهترین راهکار برای توسعه مناطق محروم است.

وی ادامه داد: البته باید از طریق شیوه های مناسب سرمایه این بانک افزایش پیدا کند و ما با این موضوع کاملاً موافقیم.

داریوش سهرابی، مشاور پارلمانی مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز در پایان اذعان داشت: اگربپذیریم که توسعه اقتصادی فرآیندی در جهت بهبود وضعیت جامعه هست بنابراین رشد اقتصادی محور اساسی توسعه اقتصادی خواهد بود. اما رشد اقتصادی فرآیندی پایدار است که دراثر آن ظرفیت تولیدی اقتصاد طی زمان افزایش می یابدوسبب افزایش سطح درآمد ملی می شود که نقش بانکهای تخصصی و توسعه ای در این فرایند غیر قابل انکار است بنابراین بانک های تخصصی و توسعه ای می توانند با مشارکت و تامین مالی پروژه های صنعتی و معدنی، توسعه ای را فراهم آورند که از نظر اقتصادی پایدار باشد.

وی ادامه داد: در واقع افزایش سرمایه و حمایت از بانکهای توسعه ای می توانند بر روند سرمایه گذاری این بانکها در امور زیربنایی اقتصادی و توسعه بخشهای صنعتی تاثیر گذار باشد. با نگاهی به وضعیت سرمایه بانکهای توسعه ای در منطقه می توان به این نکته رسید که رقم سرمایه بانکهای توسعه ای کشورمان بسیار ناچیز است بنابراین اگر درصدد شتاب گرفتن چرخه تولید و خروج از رکود هستیم افزایش سرمایه بانکهای تخصصی باید به طور جد مورد توجه قرار گیردکه نقش دولت و مجلس محترم بسیار مهم و اساسی است.

سهرابی تصریح کرد: با توجه به نقش بانک های توسعه ای در دستیابی به توسعه صنعتی در سطح جهان به ایجاد و گسترش آنان کمک میشود تا به عنوان ابزاری در اختیار برنامه های توسعه اقتصادی کشورها باشند. برای نمونه بانک توسعه ای کویت ١۴ هزار میلیارد دلار؛ بانک توسعه ای ژاپن حدود ١٣ هزار میلیارد دلار؛ دارای سرمایه است و بانک صنعت و معدن ایران فقط دارای سرمایه ٧٠٠ تا ٨٠٠ میلیون دلار سرمایه می باشد که این رقم نظر به وضعیت اقتصادی کشور بسیار ناچیز است. بنابراین برای خروج از رکورد و سرعت بخشیدن به امر تولید در کنار سایر ابزارهای مهم باید سرمایه بانکهای تخصصی افزایش یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز