خبرگزاری کار ایران

دکتر یوسف مولایی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

مسیر توافقات٬ به سوی کلیات هدایت شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۱۲۸

در پرونده هسته‌ای و به‌طور کلی روند مذاکرات هسته‌ای ایران هر کشوری به نوع خود درگیر این مساله است و همین موضوع باعثشده تا خواسته‌های متعددی از سوی کشور‌ها به خصوص طرفین اصلی مذاکرات مطرح شود اما به طور کلی درباره مسائل فنی اختلاف وجود دارد که این اختلافات حکایت از رسیدن ایران به دستاوردهای هسته‌ای دارد.

استاد حقوق بین الملل با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: پرونده هسته‌ای ایران به یکی پرونده بین المللی تبدیل شده است چراکه شورای امنیت و حتی کشورهایی که در جریان این پرونده دخیل نیستند هم به نوعی امنیت و حقوق خود را در گرو این پرونده می‌بینند.

یوسف مولایی کار‌شناس مسائل بین الملل و استاد حقوق بین الملل در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در پرونده هسته‌ای و به‌طور کلی روند مذاکرات هسته‌ای ایران هر کشوری به نوع خود درگیر این مساله است و همین موضوع باعثشده تا خواسته‌های متعددی از سوی کشور‌ها به خصوص طرفین اصلی مذاکرات مطرح شود اما به طور کلی درباره مسائل فنی اختلاف وجود دارد که این اختلافات حکایت از رسیدن ایران به دستاوردهای هسته‌ای دارد.

وی در خصوص تعلیق تحریم‌ها افزود: بعضی از تحریم‌ها یا تعلیق شده یا قسمتی از آن و یا به طور کلی برداشته شده است که این امر موجب شده تا فضایی برای تنفس اقتصادی به وجود آید و همین امر در کنار محورهای دیگر باعثشده تا اهمیت ایران در منطقه بیش از پیش نشان داده شود که این موضوع با شفاف‌سازی مسائل توسط طرفین ایرانی باعثشده تا به اعتبار ایران در خاورمیانه و منطقه افزوده شود.

مولایی در خصوص نتیجه حاصل از مذاکرات وین اذعان داشت: با توجه به تحلیل‌ها و اخبار منعکس شده از وین باید گفت که امروز به نتیجه نهایی دست نخواهیم یافت چراکه امروز بر سر یک موضوع کلی یا‌‌ همان طرح جامع توافق خواهد شد و اگر این موضوع که بخواهیم بگوییم در همه ابعاد توافق یا سندی امضاء خواهد شد بعید به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به اختلافات موجود بر سر پرونده ایران گفت: شکاف‌هایی از سو طرفین در این پرونده وجود دارد که که همین عوامل از سوی کشورهای دخیل در این موضوع، باعثشده تا مسیر توافقات به سوی کلیات هدایت شود و این دلیلی ست تا اسناد موافقت‌های کلی امضا شود.

این استاد حقوق بین الملل با اشاره به موضوعات توافق ابراز کرد: در درون کلیات توافق برخی از جزئیات نهفته است اما برای حل این جزئیات نیاز به زمان است و باید راهکار‌ها و راه‌حل‌هایی برای این مسائل مورد بررسی قرار گیرد لذا از بعد حقوقی٬ طرفین سعی دارند این را نشان دهند که گامهایی که در این خصوص برداشته‌اند موجب شده مقدماتی برای حل و فصل کلی مسائل چیده شود و باید منتظر گفت‌‌وگو‌ها و روند آن در آینده‌ای نزدیک باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز